Zima jest trudnym czasem dla motocykli. Nieeksploatowane pojazdy są podatne na rozmaite usterki. Jak uchronić motocykl przed zgubnym wpływem wilgoci, niskich temperatur i nadmiernie długiego postoju? Zastosowanie kilku opisanych niżej rad z pewnością pozwoli maszynie przetrwać zimę, zachowując doskonały stan techniczny. Zatem – do dzieła!
Miejsce zimowego postoju motocykla
Najlepszym miejscem zimowego postoju motocykla jest ogrzewany garaż. Oczywiście nie każdy motocyklista ma taką możliwość. Jeżeli nie, warto skorzystać z usług szeregu firm oferujących takie rozwiązanie. Dodatkowy plus to brak troski o ewentualną kradzież pojazdu.
Jeśli z różnych powodów ciepły garaż nie wchodzi w rachubę, alternatywą jest garaż nieogrzewany. To gorsze rozwiązanie. Naraża pojazd na wpływ wahań temperatury.
Niewątpliwie najmniej sprzyjającym zimowemu postojowi motocykla miejscem jest teren pod gołym niebem. W tym przypadku uniknięcie niekorzystnego wpływu wilgoci i mrozu jest bardzo trudne. Również ryzyko kradzieży jest nieporównywalnie większe.
Chcąc uniknąć problemów wynikających z zimowego postoju motocykla, należy w miarę możliwości zadbać o miejsce w ogrzewanym garażu.
Zabezpieczenie antykradzieżowe
Najważniejszą kwestią dotyczącą przygotowania motocykla do zimy jest to, czy wiosną odnajdziemy go na swoim miejscu. Jeśli nie, wszelkie dalsze rozważania tracą sens. Solidne zabezpieczenie antykradzieżowe to fundamentalna sprawa.
W niemal każdym miejscu przechowywania motocykla warto zastosować solidną kotwę gruntową i równie wytrzymały łańcuch. Jeżeli warunki nie pozwalają na skorzystanie z kotew i łańcuchów, konieczne jest zabezpieczenie motocykla blokadami tarcz hamulcowych. To absolutne minimum. W określonych sytuacjach warte polecenia są również blokady wyposażone w sygnał dźwiękowy.
W pewnych warunkach dobrym rozwiązaniem są zabezpieczenia typu U-LOCK. 25-centymetrowe ucho pozwala wykorzystać wiele elementów wyposażenia pomieszczeń do przypięcia motocykla.
Dokładne umycie motocykla
Przed długim zimowym postojem należy motocykl dokładnie umyć. By zrobić to łatwo i skutecznie, warto zastosować nowoczesne środki chemiczne. Pamiętać należy o dokładnym osuszeniu pojazdu. Konieczne jest również kilkukrotne hamowanie, zarówno układem przednim, jak i tylnym. W przeciwnym razie tarcze hamulcowe zimą pokryją się grubą warstwą rdzy.
Zbiornik paliwa wypełniony po brzegi
Zbiornik paliwa motocykla podczas zimowego postoju musi być wypełniony po brzegi. Warto zlekceważyć zalecenia części producentów i wypełnić bak ponad kryzę wlewu. W czasie chłodnych miesięcy poduszka powietrzna nie będzie tam potrzebna. Może nawet okazać się szkodliwa.
W mniejszym stopniu uwaga ta dotyczy motocykli przechowywanych w ogrzewanych garażach. W każdym jednak przypadku warto zastosować dodatek do paliwa wiążący wodę.
Stopka centralna bądź stojaki
Motocykl pozostawiony w bezruchu na okres zimy nie powinien spoczywać na oponach. Zbudowane są one z elastycznego tworzywa, które pokrywa sztywny szkielet. Niestety ten trzon ma tendencję do odkształcania się. Nie należy narażać go na trwające długi czas punktowe obciążenie.
Coraz mniej motocykli wyposaża się w stopkę centralną. Niektórzy motocykliści doposażają swe maszyny w ten przydatny element. Jeśli istnieje taka możliwość należy na okres zimowego postoju użyć centralnej podpory.
Co mogą zrobić posiadacze motocykli pozbawionych tego udogodnienia? Warto zakupić stojaki motocyklowe. Jeśli miejsce, w którym pojazd będzie pozostawał w okresie zimy to umożliwi, zdecydowanie należy ich użyć. Zachowa to opony w dobrej kondycji.
Warto zadbać o właściwe ciśnienie w ogumieniu. Jeśli motocykl będzie zimował na kołach, warto podnieść ciśnienie w oponach o 0,5 bar / 0,5 at / 50 kPa.
Akumulator pod respirator
Przygotowanie motocykla do zimowego postoju obejmuje także akumulator. Jeżeli maszyna będzie pozostawała na wolnym powietrzu lub w pomieszczeniu, w którym temperatura może spaść poniżej 5°C, należy go wymontować. Dobrym miejscem na przechowanie motocyklowego źródła prądu będzie mieszkanie.
Jeśli natomiast pojazd będzie spędzał zimę w komfortowych warunkach termicznych, akumulator może z powodzeniem pozostać na swoim miejscu. Warto jednak podłączyć go do automatycznej ładowarki. W tym przypadku doskonale sprawdzi się nawet budżetowy model zakupiony w hipermarkecie.
Smarowanie. Nie tylko łańcucha
Zimowy postój motocykla wymaga właściwej konserwacji. Jeżeli dany pojazd napędzany jest za pomocą łańcucha, należy go nasmarować. Oferta smarów do tego typu zastosowań jest bogata.
Rzecz jasna, nie tylko łańcuch jest narażony na korozję podczas zimowego postoju. Warto zadbać również o bębenki zamków, linki, osie klamek, podnóżków, stopki i szereg miejsc, w których kropla oleju jest mile widziana. Ważnym punktem każdego motocykla są zaciski hamulcowe. Zakonserwowanie ich pastą miedzianą i smarem silikonowym wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Jeśli jednak ktoś czuje się na siłach, warto to zrobić.
Okrycie motocykla pokrowcem
Bardzo istotną a pomijaną sprawą jest okrycie motocykla odpowiednim pokrowcem. Zimowy postój wymaga takiego zabiegu głównie w przypadku pozostawania pojazdu na wolnym powietrzu. W tej sytuacji doskonale sprawdzi się pokrowiec wodoodporny. Warto zadbać o to, by tkanina ta nie dotykała lakierowanych i innych wrażliwych elementów pojazdu.
W przypadku gdy motocykl przechowywany będzie w garażu, należy osłonić go pokrowcem antykurzowym. Ten rodzaj zabrudzeń potrafi zimą dotrzeć do trudno dostępnych zakamarków. Warto więc oszczędzić sobie wiosennego kłopotu w tym zakresie.
Jesienna wymiana oleju silnikowego
Pogląd o konieczności wymiany przed zimowym postojem oleju silnikowego w motocyklu jest mitem. Z wymianą bez obaw można zaczekać do wiosny.
„Przepalanie” motocykla zimą
Kolejny silnie zmitologizowany element motocyklowej rzeczywistości. Jaka jest odpowiedź na pytanie, czy należy to robić? Jeżeli uruchomiona maszyna będzie dobrze rozgrzana i pokona kilka kilometrów przebiegu, warto to zrobić. Jeśli miałoby to być tylko uruchomienie silnika na chwilę, by usłyszeć wytęsknione dźwięki – to nie ma to sensu.
Zastosowanie się do powyższych rad z pewnością ułatwi motocyklowi bezproblemowe pokonanie zimy. Życzę, by była ona możliwie najkrótsza. Zespół DSM postara się umilić czytelnikom okres zimowego oczekiwania na początek sezonu. Zapraszamy na naszą stronę, na YouTube, Instagram i Facebooka.
ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI
Pamiętaj wszystkie buty, o których przeczytałeś są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.
SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ
Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.