Kask off-roadowy dla fanów przygód
Kask to obowiązkowy element stroju motocyklisty na drogach publicznych i na każdych zawodach motocrossowych. Kask do motocrossu mocno różni się od kasku szosowego. Ma otwartą, przystosowaną do gogli konstrukcję, wydłużoną szczękę, nie ma wizjera ani blendy. Jest też znacznie lżejszy.
Kask off-roadowy jest przeznaczony do jazdy w terenie lub na supermoto. Musi być bardzo lekki, zapewniać dobry przepływ powietrza, a jednocześnie mieć filtry przeciwpyłowe w otworach wentylacyjnych.
Kaski typowo crossowe mają też daszek, ale nie mają szyby. Z kolei do jazdy turystycznym enduro są specjalne kaski adventure, które od crossowych różnią się tym, że mają szybę.
Kask na off-road z szybą
Kask off road z szybą to np. Airoh Commander, Arai Tour-X czy Bell MX-9 Adventure. Kask typu adventure ma lepszą wentylację niż kask integralny i rozbudowany wlot szczękowy. Zachowuje teź większą odległość szczęki od twarzy . A daszek, który przy dużych prędkościach na szosie może przeszkadzać, w terenie osłania przed słońcem. Dzięki czemu zapobiega oślepianiu i daje przyjemne uczucie chłodu.
Gogle do kasku off-roadowego
Do typowego kasku off-road trzeba dodatkowo kupić gogle, które będą ściśle przylegać do twarzy i chronić oczy. Powinny być wentylowane i mieć system antifog. Można je też doposażyć w zrywki, które pomagają utrzymać widoczność w czasie szaleństw w terenie.
Budowa kasku na off-road
Kask na off-road musi być lekki i wytrzymały. Najlepsze kaski karbonowe ważą zaledwie 1000 g, tańsze kaski z materiałów termoplastycznych ok. 1350 g. Kask na cross i enduro ma też rozbudowaną przednią część, która chroni. Konstrukcja kasku zapewnia niezwykle skuteczną wentylację podczas intensywnego wysiłku i szybkiego oddechu, który towarzyszy jeździe terenowej. Kask na enduro i cross musi być także łatwy w czyszczeniu.
Kask na enduro i cross – jak wybrać?
Nawet jeśli używasz kasku tylko w off-roadzie, pamiętaj, że musi mieć certyfikat. Nie chodzi tu o przepisy, tylko o bezpieczeństwo. Pamiętaj jednak, że nawet najlepszy kask ochroni Cię tylko, jeśli będzie ściśle dopasowany. Zbyt luźny może obrócić się na głowie lub nawet spowodować dodatkowe obrażenia.
Kask – kiedy wymieniać?
W kasku off-roadowym jeździ się po drogach szutrowych. Tu wypadki zdarzają się częściej niż na asfalcie, choć jednocześnie motocyklista nie jest narażony na uderzenie w twardą nawierzchnię przy dużej prędkości.
Trzeba jednak pamiętać, że kask enduro, działa tylko raz. Jeśli więc uderzysz nim np. w kamień, musisz go wymienić. W przypadku uderzenia skorupa przyjmuje na siebie energię, którą rozprasza po powierzchni. Nawet jeśli gołym okiem nie widać uszkodzeń, skorupa może być uszkodzona.
Pamiętaj też, że nawet bezwypadkowy kask enduro trzeba wymieniać co parę lat – ten z termoplastiku co 5-6 lat, a z kompozytu co 7-8.
Ile kosztuje kask do motocrossu?
Przy wyborze kasku warto zwrócić uwagę na jego parametry. Różnice między najtańszym i najdroższym modelami kasków na enduro i cross mogą być bardzo duże.
Dobrej jakości kask na off-road nie jest tani. Stosunkowo dobre kaski crossowe można kupić już za ok. 900 zł, te najlepsze, to wydatek rzędu 2500 zł. Ale nawet te najdroższe kaski nie są na całe życie. Kask jest jednorazowy – po każdym wypadku trzeba go wymienić.
W ofercie Dobrych Sklepów Motocyklowych znajdziesz kaski off-roadowe – na cross, enduro czy typu adventure takich marek, jak: Airoh, Arai, Bell, iMX, Held, czy najwulgarniejsze kaski off-raodowe Fox – od kasków dla początkujących: Fox V1, przez kask dla średniozaawansowanych – Fox V2, po kask Fox V3.