Kaski szczękowe i modułowe – najwygodniejsze dla turystów
Jeśli jesteś na początku swojej motocyklowej przygody lub chcesz zmienić swój dotychczasowy kask na inny model, to na pewno zastanawiasz się, jaki rodzaj kasku motocyklowego wybrać. Kask szczękowy czy kask integralny, a może jet? Czym różni się kask szczękowy za 500 zł od kasku motocyklowego za 1000 zł? A może lepiej zdecydować się na kask modułowy?
Kask szczękowy, choć jest cięży od kasku integralnego, to jednak jest też najwygodniejszym kaskiem i do jazdy po mieście, i do uprawiania turystyki motocyklowej. Dlaczego kask szczękowy jest wygodny? Chodzi oczywiście o szczękę, dzięki której motocyklista może w każdej chwili odsłonić twarz i np. spytać o drogę lub coś zjeść.
Rodzajem kasku szczękowego jest kask modułowy, w którym szczęka jest całkowicie wypinana i mniej masywna niż w klasycznym kasku szczękowym. Można powiedzieć, że motocyklowy kask modułowy jest połączeniem kasku otwartego i szczękowego, jak np. Bell Broozer.
Czy kask szczękowy jest bezpieczny?
W kaskach motocyklowych ważna jest nie tylko wygoda, lecz także bezpieczeństwo. Oczywiście najbezpieczniejsze są kaski integralne. Jednak o wiele wygodniejsze kaski szczękowe również zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Wystarczy sprawdzić, czy dany model ma certyfikat ECE R22.05. Dobre modele kasków szczękowych mają podwójną homologację – do jazdy z otwartą i zamkniętą szczęką. Dzięki podwójnej homologacji kasku szczękowego w gorące dni można jeździć z podniesioną przyłbicą, co świetnie sprawdza się na krótkich odcinkach i w mieście.
Jak dobrać rozmiar kasku szczękowego?
Tak jak kaski integralne, kaski szczękowe mają różne rozmiary skorupy i wypełnienia. Jak zatem dobrać rozmiar kasku szczękowego? Dobrze dopasowany kask szczękowy musi być ciasny, a jednocześnie nie może powodować dyskomfortu.
Dobrze wyposażony kask szczękowy
Kask szczękowy świetnie sprawdzi się w mieście, ale ten typ kasku jest równie chętnie wybierany do turystyki motocyklowej. Dzięki temu motocyklowy kask szczękowy to bardzo dobrze wyposażony produkt. Prawie każdy kask szczękowy ma blendę przeciwsłoneczną, wypinaną wyściółkę, wydajną wentylację i miejsce na interkom. Zajmujący najwyższe miejsca w rankingach kasków HJC dba o to, by jego kaski szczękowe były dobrze wyciszone i przystosowane pod dedykowany interkom, jak np. model HJC RPHA90. Coraz więcej kasków szczękowych jest przygotowanych też pod pinlock, który zapobiega parowaniu szyby, kiedy szczęka jest zamknięta.
Kask szczękowy z blendą
W kasku szczękowym z blendą wystarczy naciśnięcie guzika i wewnętrzna i wysuwa się osłona, która chroni oczy przed promieniami słonecznymi. Choć blenda przydaje się w czasie jazdy w słoneczny dzień, to jednocześnie obniża ona bezpieczeństwo kasku. Musi bowiem mieć miejsce w obudowie, w które będzie się chować. Obszar skorupy nad czołem jest więc pusty, a przez to osłabiony.
Wentylacja w kasku szczękowym
Wentylacja w kaskach szczękowych najczęściej oparta jest o regulowane wloty powietrza i poprowdzona w specjalnych kanałach w EPS-ie, co pozwala na swobodny przepływ powietrza. Do turystyki motocyklowej niezbędny jest system wentylacji wielokanałowej, a każdy kanał powinien mieć regulowany wlot, co szczególnie sprawdza się w niższych temperaturach. Za to w wyższych można podnieść szczękę, kiedy np. stoi się na światłach, i tym samym zapewnić sobie ochłodzenie.
Komfort w kasku szczękowym
Wyściółka klasycznego kasku szczękowego najczęściej wykonana jest z wysokiej klasy materiału. Możliwe jest jej wypięcie do prania. Wielu producentów daje również wymienne wkładki policzkowe. Łatwy mechanizm zdejmowania wizjera i wypinaną wyściółkę docenisz, kiedy będziesz odświeżać kask po trasie. Cennymi elementami wyposażenia kasków motocyklowych turystycznych są także deflektory i wizjery fotochromatyczne. A kaski szczękowe Airoh, Bell i HJC mają tak zaprojektowane wyściółki, że jest w nich miejsce na okulary.
W słoneczne dni komfort podróżowania w kasku szczękowym podnosi blenda przeciwsłoneczna. W dobrych modelach jest ona przesuwana w wygodny sposób, nawet w rękawicy turystycznej. Dobra blenda musi też wypełniać cały obszar wizjera, by zapobiegać przebłyskom światła, i być trwała. W tanich kaskach szczękowych blendy samoczynnie opadają w czasie przejazdu po nierównościach.
Przedziały cenowe
Motocyklowe kaski szczękowe występują we wszystkich istniejących półkach cenowych.
- kask szczękowy do 500 zł. Już w kaskach szczękowych za 500 zł znajdziesz model z blendą, regulowanymi wlotami powietrza i odpornym na zarysowania, nieparującym wizjerem Ani-Fog. Kask szczękowy Ozone Wind ma też regulowane wloty powietrza i nadające się do prania wnętrze.
- motocyklowe kaski szczękowe do 1000 zł. Kaski szczękowe w tej półce mają podwójną homologację, jak np. kask HJC I90. Jego lekka skorupa została zaprojektowana w technologii CAD, dzięki czemu ma doskonałe dopasowanie i wysokie parametry aerodynamiczne. Blenda przeciwsłoneczna w kasku szczękowym HJC jest odporna na zarysowania i ma filtr UV. Kask ma też wymienne poduszki policzkowe o różnych rozmiarach.
- kask szczękowy do 1500 zł. O krok dalej w produkcji kasków szczękowych poszedł Airoh. Model REV19 to nowatorska propozycja polegająca na możliwości odwrócenia szczęki na tylną część skorupy. Z odwróconą szczęką Airoh REV19 staje się jetem z blendą przeciwsłoneczną i szybą. Model ma podwójną homologację, do jazdy z częścią szczękową z przodu lub z tyłu. Zastosowano w nim system wentylacyjny ACVS (Airoh Combined Ventilation System), który zapewni komfort nawet w bardzo wysokich temperaturach.
Już wiesz, czym różni się kask motocyklowy szczękowy od integralnego. Sprawdź teraz, który model będzie idealny dla Ciebie.