Do kawy

Benzyna 95 czy 98? Nieśmiertelny dylemat motocyklistów

dłonie motocyklisty w rękawicach Rebelhorn na motocyklu przy wlewie paliwa
<p>Dlaczego na stacjach paliw oferowane są różne rodzaje benzyny? Co powoduje, że jedne silniki przystosowane są do paliwa 95, a inne 98? Czy można stosować je zamiennie? To często tematy sporów motocyklistów.</p> <h2>Spalanie detonacyjne - stukowe</h2> <p>Kluczem do zrozumienia tego dylematu jest zjawisko tzw. <strong>spalania detonacyjnego</strong> lub inaczej stukowego. Im wyższe wysilenie silnika, objawiające się wyższą mocą uzyskiwaną z jednostki pojemności, tym wyższa skłonność do zachodzenia tego niekorzystnego zjawiska. Polega ono na <strong>zbyt gwałtownym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej w suwach pracy</strong>. Fala detonacyjna uderza wówczas w denka tłoków z nieprzewidzianą przez konstruktora silnika siłą. Obciąża to nadmiernie układ tłokowo-korbowy, zwiększając tempo zużywania się go, a w skrajnych przypadkach grożąc pęknięciem korbowodu i przebiciem kadłuba silnika.</p> <h2>I co z tego?</h2> <p>Konstruktorzy <strong><a href="/blogs/wiedza/10-motocykli-seryjnych-z-najwiekszymi-silnikami" target="_blank" rel="noopener">wysokosprawnych, wysilonych silników</a>, zalecają stosowanie benzyny o liczbie oktanowej 98</strong>. <strong>Spala się ona dłużej i płynniej</strong>. Ponadto, mając niższą tendencję do samozapłonu, pozwala na zwiększenie stopnia sprężania w komorach spalania. Żeby natomiast mimo wszystko ochronić silniki przed zniszczeniem, inżynierowie stosują czujniki spalania detonacyjnego, które informują jednostki sterujące o jego występowaniu. Wtedy opóźnienie kąta wyprzedzenia zapłonu likwiduje możliwość pojawiania się tego niekorzystnego zjawiska, kosztem mocy silnika.</p> <h2>95 do silnika przystosowanego do 98?</h2> <p>Co się stanie, jeśli do motocykla, w którym przewidziano tankowanie benzyną 98, zastosujemy paliwo 95? O ile silnik będzie mieć układ rozpoznający spalanie detonacyjne, sterownik zlikwiduje niebezpieczeństwo jego występowania, opóźniając kąt wyprzedzenia zapłonu. <strong>Motocykl będzie pracował niemal poprawnie, ale w określonych warunkach moc jednostki napędowej będzie ograniczona</strong>. Dodatkowo wystąpi ryzyko przyspieszonego zużycia silnika i rozmaitych awarii.</p> <p>Jeśli natomiast motocykl nie będzie mieć opisanego wyżej zabezpieczenia, silnik będzie narażony na skrajnie niekorzystne warunki pracy. Jego użytkownik wcześniej lub później zainteresuje się <a href="/wiedza/11-porady/1313-klepiaca-panewka-w-motocyklu-co-robic">innym artykułem</a>.<a href="https://dobresklepymotocyklowe.pl/wiedza/11-porady/1313-klepiaca-panewka-w-motocyklu-co-robic"><br></a></p> <h2>98 do silnika przystosowanego do 95?</h2> <p><strong>Eksploatowanie <a href="/blogs/wiedza/wyciek-oleju-z-silnika-motocykla-co-robic" target="_blank" rel="noopener">silników</a> przystosowanych do zasilania benzyną 95, z wykorzystaniem paliwa o liczbie oktanowej 98 nie wiąże się z poważniejszymi zagrożeniami dla jednostki napędowe</strong>j. W skrajnych przypadkach może ucierpieć na tym w nieznacznym stopniu jej kultura pracy. Nie jest natomiast możliwy, z technicznego punktu widzenia, zauważalny wzrost mocy silnika lub spadek zużycia paliwa. Pozytywne odczucia niektórych użytkowników mogą wynikać z wyższej jakości dodatków zastosowanych w benzynie 98 lub z efektu placebo.</p> <h2>To może 100?</h2> <p>Paliwa specjalne, w typie benzyn o liczbie oktanowej 100, przeznaczone są w założeniu do zmodyfikowanych jednostek napędowych. Testy przeprowadzane w zakresie poszukiwania korzyści wynikających z ich stosowania potwierdzają pewne wzrosty mocy i zmniejszenie zużycia paliwa, wynikające zapewne raczej z wyższej jakości tego rodzaju paliw, niż z samej liczby oktanowej. Zastosowanie wysokiej jakości dodatków, chociażby myjących (usuwających nagar), rekompensuje zwiększony wydatek ponoszony pod dystrybutorem.</p>

Czytaj dalej

grupa motocyklistów jedzie drogą wśród wzgórz i pozdrawia fotografa ręką
prezent dla motocyklisty