Porady

Jak motocyklem wyprzedzać inne pojazdy bezpiecznie i legalnie?

motocykliści na drodze podczas wyprzedzania innego motoru

Wyprzedzanie motocyklem to jedna z tych czynności, które potrafią dać więcej satysfakcji niż otwarcie gazu na pustej prostej. Aby tak się stało, trzeba to zrobić umiejętnie i bezpiecznie. W teorii – prosta sprawa: patrzysz, czy wolne, dajesz w palnik, mijasz i wracasz na swój pas. W praktyce – to moment, w którym granica między płynnym manewrem a grubym błędem potrafi być cieńsza niż opona w rowerze.

Prędkość to nie wszystko

Pierwszy błąd, który widzę u wielu motocyklistów? Przekonanie: mam moc, to zdążę. Jasne, motocykl zwykle ma lepszy stosunek mocy do masy niż większość aut, ale fizyka i czas reakcji kierowców przed Tobą działają tak samo. Zanim odkręcisz, oceń dystans, prędkość pojazdów i to, co dzieje się kilkaset metrów dalej. Wyprzedzanie na ślepo – bo widać tylko ostatni zderzak – to proszenie się o kłopoty.

Prawo też ma tu coś do powiedzenia

Prawo o ruchu drogowym mówi jasno: wyprzedzać można tylko wtedy, gdy jest to bezpieczne i nie zmusza innych uczestników ruchu do gwałtownej zmiany kierunku lub prędkości. Po polsku: nie wpychaj się w lukę, w której sam byś się zestresował. Do tego pamiętaj o zakazach – podwójna ciągła, przejścia dla pieszych, skrzyżowania bez sygnalizacji czy przejazdy rowerowe to miejsca, gdzie się po prostu nie wyprzedza, bo mandat i punkty już czekają.

Lustra, martwe pola i ludzka natura

Zanim wyjdziesz na lewy pas, upewnij się, że kierowca przed Tobą… wie, że istniejesz. Miganie światłami czy krótkie przypomnienie klaksonem w niektórych sytuacjach maję sens, bo motocykle lubią zagubić się w martwych polach. Pamiętaj jednak, że ludzka reakcja jest nieprzewidywalna – jeden kierowca ustąpi, drugi zacznie hamować, a trzeci nagle skręci w lewo, bo tu akurat jest zjazd do sklepu.

Szerokość pasa – Twój wróg i przyjaciel

Motocykl mieści się w miejscach, gdzie auto nie ma szans. To fakt, ale też pułapka. Jeśli jedziesz w korku i wyprzedzasz wolno poruszające się pojazdy między pasami, robisz to na własną odpowiedzialność – przepisy tego wprost nie zabraniają, ale też nie przewidują. A każdy manewr w takiej przestrzeni jest ryzykiem – choćby ze względu na możliwość niespodziewanego otwarcia drzwi.

Wyprzedzanie kolumny

Częsty motocyklowy dylemat: widzisz sznur aut jadących 70 km/h poza terenem zabudowanym. Teoretycznie – kuszące, by jednym płynnym manewrem połknąć wszystkie. W praktyce – ryzyko, że w połowie stawki ktoś zechce wyprzedzić traktorek i nagle wyskoczy Ci na tor jazdy. Zasada jest prosta: dziel kolumnę na odcinki i wracaj na swój pas po każdym z nich. To nie tylko bezpieczniejsze, ale też zgodne z przepisami.

Sygnalizacja i planowanie

Kierunkowskaz to nie dekoracja – włączaj go zawczasu, nie w momencie gdy już jesteś na wysokości maski wyprzedzanego auta. W motocyklu liczy się przewidywanie: planuj manewr tak, by mieć czas na reakcję, gdyby sytuacja nagle się zmieniła. Płynny ruch na lewy pas, kontrola przestrzeni przed sobą i za sobą, a dopiero potem odkręcenie – to recepta, która działa.

Hamulec w gotowości

Brzmi banalnie, ale wielu motocyklistów w trakcie wyprzedzania w ogólnie nie bierze pod uwagę opcji przerwania manewru. Dwa palce na prawej klamce to nie opcja – to mus, bo jeśli nagle zza zakrętu wyskoczy auto z przeciwka, jedyne, co Cię uratuje, to błyskawiczna reakcja.

Rozsądek ponad adrenalinę

Wyprzedzanie motocyklem może być czystą przyjemnością i jednym z powodów tego, że kochamy jazdę. Ale to też moment, w którym margines błędu jest minimalny. Zasada jest prosta: widzisz – myślisz – decydujesz – działasz. I nie odwrotnie. Bo szybki motocykl daje przewagę tylko wtedy, gdy za kierownicą siedzi ktoś, kto potrafi go prowadzić z głową.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

motocykliści stojący w korku

Powiązane artykuły

Porady motocykliści hamujący awaryjnie podczas skręcania na drodze

Jak hamować awaryjnie motocyklem? Poradnik

Hamowanie awaryjne budzi grozę podczas egzaminu na prawo jazdy. W codziennym życiu stosowane jest rzadko, ale to najlepszy dowód na to, że trzeba je systematycznie ćwiczyć.

Porady widok deski rozdzielczej motocykla stojącego na poboczu drogi

Jak zmieniać biegi w motocyklu? Szkoła jazdy DSM

Zmiana biegów w motocyklu to jedna z podstawowych czynności wykonywanych podczas jazdy jednośladowym pojazdem. Jak zmieniać biegi poprawnie? Sprawdź.

Porady motocyklista balansuje ciałem podczas wchodzenia w zakręt motocyklem

Jak skręcać motocyklem, czyli prawidłowe balansowanie ciałem na zakrętach

Motocykle prowadzi się, zarówno ustawiając odpowiednio kierownicę, jak i balansując ciałem. Jak robić to bezpiecznie i jak koordynować te działania?

Porady widok na motor podczas ruszania

Technika ruszania i zatrzymywania się – kontrola sprzęgła i gazu

Ruszanie i zatrzymywanie się na motocyklu jest trudniejsze, niż w przypadku samochodu. Tu, poza obsługą mechanizmów napędowych i hamulcowych, musimy pamiętać o równowadze.

Porady motocykliście hamujący przy ostrym zakręcie

Podstawy hamowania na motocyklu – kiedy i jak używać przedniego i tylnego hamulca?

Hamowanie na motocyklu jest bez wątpienia najważniejszym elementem techniki jazdy. Od stopnia jego opanowania zależy poziom bezpieczeństwa – Twój i osoby, którą masz za plecami.

Porady motocyklista jadący na motorze

Pozycja na motocyklu – jak poprawnie ustawić pozycję ciała podczas jazdy?

Prawidłowa pozycja na motocyklu jest ważna nie tylko dla komfortu. Zależy od niej również bezpieczeństwo podczas jazdy.