Porady

Jak skręcać motocyklem, czyli prawidłowe balansowanie ciałem na zakrętach

motocyklista balansuje ciałem podczas wchodzenia w zakręt motocyklem

Motocykle prowadzi się, zarówno ustawiając odpowiednio kierownicę, jak i balansując ciałem. Jak robić to bezpiecznie i jak koordynować te działania?

Czym jest balansowanie ciałem podczas jazdy?

O co chodzi z balansem ciała kierowcy motocykla podczas prowadzenia pojazdu? Najłatwiej wyjaśnić to, odwołując się do przykładu starszego brata motocykla – roweru. Zapewne każdy widział rowerzystę, który – co należy wyraźnie potępić – nie trzymając kierownicy, jechał wyprostowany, a nawet korygował kierunek jady – całkowicie zgodnie ze swymi intencjami. Jak to możliwe? Otóż konstrukcja układów kierowniczych jednośladów umożliwia nie tylko zmianę kierunku, ale również utrzymywanie równowagi podczas jazdy. A że obie te właściwości idą ze sobą w parze, to pochylając swój pojazd balansem ciała na daną stronę, łatwo można wywołać ruch kierownicy w tym samym kierunku, nawet jeśli jest puszczona swobodnie.

Gdy pochylamy się podczas prowadzenia motocykla, bądź jakiegokolwiek innego jednośladu, na przykład na lewą stronę i wywoływany jest jednoczesny skręt pojazdu w lewo, mamy do czynienia z charakterystycznym podjechaniem pojazdu pod kierowcę. To sprawia, że jednoślad sam, automatycznie, działa na rzecz przywrócenia utraconej w wyniku balansu ciała równowagi. Ma to również niekorzystne działanie odwrotne. Z pewnością każdy motocyklista znalazł się w sytuacji, gdy niespodziewany ruch pasażerki lub pasażera na tylnym siedzeniu wywołał zmianę toru jazdy maszyny. Tak więc balans kierowcy i – co ważne – pasażera(-ki) na motocyklu musi być kontrolowany, intencjonalny i zgodny z manewrami kierownicą.

Ważne jest również to, że stopień reakcji jednośladu na balans ciała nie jest równy w przypadku różnych typów pojazdów. Biorąc pod uwagę, że siły odpowiadające za opisane wyżej zjawisko uzależnione są m.in. od rozmiaru przedniego koła, w znacznie mniejszym stopniu odczuwa się to podczas jazdy na skuterze lub hulajnodze.

Jak balansować motocyklem w zakrętach, by ułatwiać sobie skręt?

Podczas jazdy na motocyklu skręcanie z wykorzystaniem świadomego balansu ciała może odbywać się na trzy sposoby. Przyjrzyjmy się im kolejno, z uwzględnieniem dobrych i gorszych stron każdego modelu.

Balans na motocyklu z wykorzystaniem zmiany siły nacisku stóp na podnóżki – dla początkujących

Zalecenie skręcania na motocyklu z wykorzystaniem balansu siły nacisku stóp na podnóżki jest bardzo popularne w szkołach nauki jazdy i na niektórych kursach doskonalenia. To prosta i bezpieczna metoda, jednocześnie cechująca się minimalną skutecznością. Wynika to z podstaw fizyki. Nawet jeśli byłoby możliwe zmienianie składowych środka ciężkości masy motocykla, kierowcy i ewentualnie pasażera(-ki) za sprawą nadepnięcia na podnóżek – a bezpośrednio nie jest – to działanie to miałoby podstawową wadę: siła w tym przypadku przykładana jest nisko, czyli na znikomym ramieniu.

Skręcanie na motocyklu z balansem tułowia – dla doświadczonych

Skuteczne wykorzystanie balansu ciała do wspierania prowadzenia motocykla wymaga działania na możliwie długim ramieniu siły. To sprawia, że wychylanie tułowia w kierunku rozpoczynającego się łuku drogi jest niezwykle skuteczne. Jednoślad, w tym także najbardziej interesujący nas ich rodzaj – motocykl, w takiej sytuacji zostaje wprowadzony w proces skręcania samą mechaniką swego układu kierowniczego. Ręce na kierownicy pełnią funkcję kontrolną i stabilizującą. Właściwe koordynowanie ruchów tułowia kierowcy i oddziaływania ramionami na kierownicę pozwala na bardzo precyzyjne realizowanie założonego toru przejazdu.

Balansowanie na motocyklu ze zmianą pozycji pośladków – torowe PRO

Prawdziwa magia skręcania motocyklem z wykorzystaniem balansu ciałem zaczyna się w momencie, gdy motocyklista potrafi zmieniać pozycję dosiadu w linii poprzecznej do osi symetrii swego pojazdu. Jednak musi paść tu bardzo istotna uwaga! Zdecydowanie odradzam naukę takiej techniki jazdy na drogach publicznych i bez kompetentnego instruktora. Próba zejścia na kolano na łuku wjazdowym autostrady dla niedoświadczonego motocyklisty może skończyć się tragicznie!!!

Motocyklistów zainteresowanych nabyciem tak zaawansowanych umiejętności technicznych prowadzenia swych pojazdów zapraszam na szkolenia odbywające się na torach wyścigowych. Tam można dowiedzieć się więcej o balansie poprzecznym, wzdłużnym – czyli dotyczącym dociążania przedniego lub tylnego koła – oraz zawisie pozwalającym ograniczyć kąt natarcia barków opon na nawierzchnię toru, a także szeregu innych przyjemności.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Pamiętaj, opisane działania należy wykonywać w kompletnym zestawie motocyklowej odzieży ochronnej. Kupisz ją w Dobrych Sklepach Motocyklowych. Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne, dlatego oferowane produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Sprawdź, gdzie kupić

Jeśli chcesz zakupić produkt z naszej oferty, skorzystaj z wyszukiwarki sklepów i znajdź najbliższy punkt sprzedaży lub zaufany sklep internetowy. Wybierz bezpieczeństwo i wygodę zakupów. Kupując w polskim sklepie, wspierasz lokalny rynek, masz łatwiejszy kontakt i pewność zakupu oryginalnych produktów z pełną gwarancją.

Czytaj dalej

widok na motocyklistę podczas jazdy na motorze na drodze asfaltowej
kurtka motocyklowa Leatt MultiTour 7.5

Powiązane artykuły

Porady motocyklista jadący na motorze

Pozycja na motocyklu – jak poprawnie ustawić pozycję ciała podczas jazdy?

Prawidłowa pozycja na motocyklu jest ważna nie tylko dla komfortu. Zależy od niej również bezpieczeństwo podczas jazdy.

Porady motocykliście hamujący przy ostrym zakręcie

Podstawy hamowania na motocyklu – kiedy i jak używać przedniego i tylnego hamulca?

Hamowanie na motocyklu jest bez wątpienia najważniejszym elementem techniki jazdy. Od stopnia jego opanowania zależy poziom bezpieczeństwa – Twój i osoby, którą masz za plecami.

Porady widok na motor podczas ruszania

Technika ruszania i zatrzymywania się – kontrola sprzęgła i gazu

Ruszanie i zatrzymywanie się na motocyklu jest trudniejsze, niż w przypadku samochodu. Tu, poza obsługą mechanizmów napędowych i hamulcowych, musimy pamiętać o równowadze.

Porady motocyklista siedzący na motorze na trasie górskiej

Jak podnieść motocykl? Kilka łatwych sposobów

Konieczność podniesienia motocykla w celach obsługowych lub serwisowych to częsta potrzeba. Jak poradzić sobie z podnoszeniem maszyny mającej jedynie stopkę boczną?

Porady montaż sakiew motocyklowych z tyłu motoru

Jak zamontować sakwy motocyklowe? Poradnik

Mocowanie sakw motocyklowych to prosty i przyjemny proces, który bez problemu wykonasz samodzielnie. Wystarczy dobrać sakwy i stelaż pod sakwy, odpowiednie do motocykla.

Porady obrazek ilustruje motocyklistę, który nie jest odpowiednio ubrany na wyprawę motorem

5 błędów, które popełnia prawie każdy początkujący motocyklista

Początkujący bikerzy często popełniają pewne typowe błędy wynikające z braku doświadczenia i wyrobienia odpowiednich nawyków.