Prawidłowa pozycja na motocyklu jest ważna nie tylko dla komfortu. Zależy od niej również bezpieczeństwo podczas jazdy. Warto więc pochylić się nad tą banalną z pozoru sprawą.
Dlaczego prawidłowa pozycja na motocyklu jest tak ważna? Powód jest prosty – prowadzisz maszynę nie tylko ruchami kierownicy, ale i także balansem ciała. Z pewnością każdy widział kiedyś kierowcę na bliskim kuzynie motocykla – rowerze, jadącego z kierownicą puszczoną wolno. Konstrukcja tych jednośladów pozwala utrzymywać stabilność i skręcać, wykorzystując balans środka ciężkości kierowcy.
Oczywiście podczas jazdy na motocyklu bezwzględnie obie ręce kierującego muszą spoczywać na manetkach, ale balansowanie w prawo podczas skręcania kierownicy w lewo zawsze znacząco zachwieje stabilnością pojazdu. To, jak właściwie balansować podczas jazdy, opiszę w kolejnym artykule. Najpierw jednak zacznijmy od podstaw, czyli od prawidłowej pozycji podstawowej na motocyklu.
Czy poprawna pozycja na motocyklu to tylko sprawa bezpieczeństwa?
Dobra pozycja na motocyklu nie tylko ułatwia operowanie kierownicą ruchami ciała – wpływa także na komfort jazdy. Zła pozycja na motocyklu zazwyczaj owocuje dyskomfortem, bólem i odrętwieniem różnych części ciała, a to oznacza ryzyko zmiany wspaniałej wyprawy w walkę o przetrwanie kolejnych kilometrów.
Jak przyjąć prawidłową pozycję na motocyklu? Przygotowanie pojazdu
Próby przyjęcia prawidłowej pozycji na motocyklu należy zacząć od przygotowania pojazdu. Po pierwsze, wsiądź na maszynę i sprawdź, czy jesteś w stanie dotknąć obiema stopami nawierzchni. Najlepiej jeśli zdołasz dotknąć gruntu całymi podeszwami butów. W ostateczności wystarczy kontakt palcami stóp. Jeżeli nie dosięgasz obiema stopami do podłoża, sprawdź, czy istnieje możliwość zmiany wysokości kanapy lub regulacji zawieszenia. Jeżeli nie, ostatnią deską ratunku może być przeróbka siodła. Gdy mimo tych zabiegów nie zdołasz dotknąć pewnie obiema stopami gruntu, rozważ zmianę maszyny. Uwagi te nie dotyczą oczywiście pojazdów off-roadowych.
Kolejny krok to ustawienie motocykla w pozycji pionowej. Wykorzystaj do tego podporę centralną albo stojak. Wsiądź na kanapę i sprawdź jak leżą Ci w dłoniach manetki, klamki i pedały. Jeśli odczuwasz dyskomfort podczas obsługi któregokolwiek z nich, dokonaj regulacji. Wskazówki znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Jest OK? To pora na kolejny etap.
Jak przyjąć poprawną pozycję pleców i rąk na motocyklu?
Zła pozycja na motocyklu nie zawsze jest niewygodna. Dlatego po zajęciu miejsca na kanapie musisz skupić się na kilku kluczowych zasadach. Pierwsza to konieczność wyprostowania pleców. Kręgosłup musi być w swojej statycznej pozycji i w linii symetrii pojazdu. Druga kwestia to ułożenie rąk. Ramiona musisz mieć rozluźnione, ręce nieznacznie ugięte w łokciach. Prowadzenie motocykla z wyprostowanymi łokciami to wielki błąd, mogący skutkować kontuzjami, np. po wjechaniu przednim kołem w drogową dziurę. Dłonie na kierownicy również muszą leżeć swobodnie. Popularny błąd to podejmowanie prób wyciśnięcia z manetek soku.
Jak uniknąć złej pozycji na motocyklu? Trzymanie się kierownicy
Najpopularniejszym błędem motocyklistów jest używanie kierownicy jako uchwytu. Kierownica motocyklowa, podobnie jak samochodowa, nie służy za poręcz. Oczywiście w pewnych sytuacjach stanowi podporę, ale generalnie używaj jej wyłącznie do nadawania kierunku przedniemu kołu.
Właściwa pozycja na motocyklu – zbiornik paliwa pomiędzy udami
Przyjmując pozycję na motocyklu, pamiętaj, że głównym podparciem Twojej masy jest siedzenie. Siadaj na środku – tak, by ani bak, ani „zadupek” nie miały nadmiernego kontaktu z biodrami. Zlekceważenie tej uwagi zemści się podczas pierwszego hamowania lub już po pokonaniu półtorej setki kilometrów.
Stabilność natomiast nadajesz sobie, obejmując udami zbiornik paliwa. Z reguły zauważysz na nim odpowiednie wyprofilowanie przewidziane do tego celu. Uwaga ta nie dotyczy oczywiście użytkowników skuterów.
Pozycja nóg na motocyklu
Podczas jazdy poprawne ułożenie stóp na podnóżkach jest bardzo ważne. Stopy muszą być skierowane równolegle do toru jazdy. Nie jest to niestety wygodne i podlega częstym korektom podczas podróży, ale jest bezwzględnie konieczne. Dodatkowo odradzam próby zdzierania sobie slajderów butów na zakrętach, ze względu na koszt rehabilitacji stóp. Uwaga ta nie dotyczy oczywiście torowych profesjonalistów i Marca Marqueza.
Stopy oprzyj na podnóżkach śródstopiem, kontrolując jednocześnie możliwość posługiwania się pedałem hamulca i manipulatorem zmiany biegów. W tym przypadku bardzo ważne jest ich właściwe ustawienie, choćby dlatego, że stopa musi trafiać również pod pedał lewej dźwigni.
Prawidłowa pozycja pasażera(-ki) na motocyklu – istotne różnice
Uwagi dotyczące prawidłowej pozycji pasażera lub pasażerki na motocyklu w dużej części są zgodne z tymi dotyczącymi kierowcy. Różnica dotyczy tego, że osoba zajmująca tylne miejsce nie musi być w stanie dotykać stopami podłoża. Natomiast konieczność obejmowania udami elementów maszyny lub bioder kierowcy pozostaje aktualna.
Na koniec pewna ważna uwaga. Stanowczo odradzam korzystanie z uchwytów dla pasażera znajdujących się przy ogonie niektórych motocykli. Należy trzymać się kierowcy maszyny. Dla osoby trzymającej się pojazdu wyłącznie w okolicy swych pośladków przyspieszenie najdynamiczniejszych maszyn może być bardzo niebezpieczne.
Tylko u nas – 5 lat ochrony
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.