Niepokojąca mokra plama pod jednośladem może pojawić się zarówno pod trzydziestoletnim klasykiem, jak i fabrycznie nową maszyną. Jak postępować, gdy zauważysz wyciek oleju z motocykla? Nieszczelność może dotyczyć różnych układów – mechanizmów smarowanych olejem, układu zasilania, chłodzenia, a w najgorszym przypadku układu hamulcowego. Niewykluczone, że ślady cieczy nie stanowią powodu do niepokoju. Jak prawidłowo zidentyfikować problem? Kiedy mokra plama oznacza kategoryczny zakaz jazdy, a kiedy wystarczy jedynie kontrola mechanizmu?
Wyciek z motocykla – co wycieka?
Pierwszym krokiem po dostrzeżeniu mokrej plamy jest ustalenie rodzaju cieczy. Najczęściej jest to olej silnikowy. Łatwo go rozpoznać po charakterystycznym kolorze – zazwyczaj zbliżonym do czarnego lub przypominającym mocną herbatę. To tłusta substancja, wyjątkowo opornie wsiąkająca w podłoże, nawet piaszczyste. Po roztarciu między palcami przypomina w dotyku olej spożywczy.
Innym płynem odpowiedzialnym za zawilgocenie może być benzyna. Identyfikacja nie nastręcza trudności dzięki charakterystycznemu zapachowi, takiemu samemu jak podczas tankowania. Ta niezwykle lotna i łatwopalna ciecz wymaga szczególnej ostrożności, zwłaszcza gdy wyciek jest na tyle intensywny, że tworzy zauważalną plamę. W takiej sytuacji nigdy nie uruchamiaj silnika – szczególnie podczas upałów grozi to pożarem jednośladu.
Kolejnym podejrzanym może być płyn z układu chłodzenia. Plamę o konsystencji zbliżonej do oleju tworzy wówczas płyn chłodniczy. Choć zazwyczaj ma wyrazisty kolor (zielony, niebieski, pomarańczowy lub czerwony), trudno go dostrzec po rozlaniu na nawierzchni, a tym bardziej na gruncie. Doświadczeni mechanicy stosują pewien trik, by bezbłędnie zidentyfikować płyn chłodniczy, choć nie jest to metoda dla każdego. Wystarczy dotknąć czubkiem języka palec zanurzony w cieczy – płyn chłodniczy ma niezwykle słodki smak. Jest jednak silnie toksyczny, więc traktuj tę wskazówkę z ostatecznością. Oczywiście w motocyklach chłodzonych powietrzem taki wyciek nie wystąpi.
Ostatnim winowajcą może być płyn hamulcowy. Pojawia się w wyniku nieszczelności układu hamulcowego lub układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem. Ma kolor przypominający słaby napar z herbaty, który z czasem ciemnieje, dochodząc w skrajnych przypadkach do barwy kawy. Podobnie jak olej słabo wsiąka w podłoże. Podczas rozcierania między palcami wyraźnie wyczuwalny jest opór. Pamiętaj, że płyn hamulcowy agresywnie działa na powierzchnie lakierowane i niechronione metale. Zignorowanie takiego wycieku może mieć poważne konsekwencje nie tylko dla bezpieczeństwa, ale i wyglądu twojego motocykla.
Wyciek z motocykla – skąd cieknie?
Zlokalizowanie źródła problemu stanowi kluczowy element diagnozy. Jeśli ślady pojawiają się w okolicy przedniego koła, przyczyną mogą być uszkodzone uszczelniacze zawieszenia. W takim przypadku golenie widelca są zawilgocone. Alternatywnie, może to być wyciek płynu hamulcowego z pomp na kierownicy, zacisków lub przewodów – miejsce takiej nieszczelności zazwyczaj łatwo zlokalizować.
Plamy pod silnikiem najczęściej wskazują na problemy z uszczelkami jednostki napędowej (wówczas wycieka olej) lub usterkę układu zasilania (wtedy wyczujesz intensywny zapach benzyny). Z kolei wilgoć w rejonie tylnego koła może sygnalizować defekt przekładni głównej (jeśli motocykl przenosi napęd wałkiem) lub problem z tylnym układem hamulcowym. W pierwszym przypadku dochodzi do wycieku oleju, w drugim – płynu hamulcowego. Możliwe są również nieszczelności amortyzatorów tylnego zawieszenia, choć zazwyczaj miejsce takiego przecieku jest dobrze widoczne.
Wyciek oleju, paliwa lub płynów hamulcowego albo chłodniczego – co robić?
Nieszczelność układu hamulcowego oznacza bezwzględny zakaz dalszej jazdy. W systemach hamulcowych motocykli znajduje się niekiedy zaledwie 100 ml płynu. Jego utrata prowadzi do zaniku możliwości hamowania. Nawet jeśli wyciek dotyczy układu sprzęgła, utrata możliwości jego rozłączania stwarza poważne ryzyko wypadku.
Podobną ostrożność należy zachować w przypadku wycieku paliwa. Pompa dostarcza benzynę pod znacznym ciśnieniem, a nieszczelność układu zasilania może spowodować, że niekontrolowany strumień łatwopalnej cieczy trafi na rozgrzany układ wydechowy. To prosta droga do pożaru pojazdu.
Przy niewielkim wycieku oleju lub płynu chłodniczego, który nie zagraża zabrudzeniem tylnej opony, dopuszczalna jest jazda do warsztatu. Pamiętaj jednak o kontroli poziomu wyciekającego płynu oraz stanu tylnej opony podczas takiej podróży.
Wyciek z motocykla – czy zawsze groźny?
Istnieją sytuacje, w których mokre plamy pod jednośladem nie stanowią powodu do niepokoju. Częsty przypadek to zatankowanie zbyt dużej ilości paliwa. Po pochyleniu maszyny na boczną stopkę, zwłaszcza w starszych konstrukcjach, nadmiar benzyny może wydostawać się przez rurkę przelewową. Wystarczy wówczas odczekać, aż nadmiar spłynie (pamiętaj jednak, że opary benzyny wokół motocykla są łatwopalne). Po ustawieniu pojazdu w pozycji pionowej wyciek powinien ustać.
Inna nieszkodliwa sytuacja wiąże się z gromadzeniem smaru do łańcucha w komorze zębatki zdawczej. Podczas intensywnej jazdy, szczególnie w upalne dni, nagrzane mazidło może ściekać po kadłubie silnika. Nie oznacza to usterki, jednak należy pilnować, by spływający smar nie zabrudzał tylnej opony.
Tylko u nas – 5 lat ochrony
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.
Sprawdź, gdzie kupić
Jeśli chcesz zakupić produkt z naszej oferty, skorzystaj z wyszukiwarki sklepów i znajdź najbliższy punkt sprzedaży lub zaufany sklep internetowy. Wybierz bezpieczeństwo i wygodę zakupów.