Porady

Jak reagować na przegrzanie motocykla w korku? Porady zgrzanego motocyklisty

motocykliści stojący w korku

Przegrzanie motocykla może stać się problemem, jeśli w porę nie zareagujesz. Ale do stworzenia realnego problemu potrzeba trochę więcej, niż chwila nieuwagi. Nie panikuj, działaj z rozwagą. Motocykl pulsuje, mruczy, warczy, złości się i cieszy razem z Tobą. Ale czasem, w miejskim piekle, gdy asfalt się topi, a silnik zaczyna parzyć łydkę nawet przez kevlar, wasza relacja może okazać się zbyt gorąca – dosłownie.

Przegrzanie motocykla w korku to nie tylko temat do rozważań na parkingu pod Lidlem. To realny problem, który może oznaczać koniec jazdy, awarię silnika lub – w najlepszym przypadku – serię nerwowych spojrzeń na kontrolkę temperatury. Jak więc reagować, kiedy Twój rumak zaczyna się smażyć jak karkówka na grillu?

Upał, korek i temperatura rośnie

Zacznijmy od faktów. Motocykl, zwłaszcza chłodzony powietrzem, jest zaprojektowany z myślą o ruchu, nie o staniu. Kiedy jedziesz, blok silnika chłodzony jest pędem powietrza, przez co jest w stanie utrzymać odpowiednią temperaturę roboczą. Ale nawet silniki chłodzone cieczą nie przepadają za staniem w korku. Chłodnica nie ma czym oddychać, wentylator nie może się wspomóc pędem powietrza, a silnik czuje się jak martenowski piec. Cały układ chłodzenia robi, co może, by nie zagotować wszystkiego w środku. A czasem – po prostu nie daje rady. Zanim jednak zaczniesz panikować i dzwonić po lawetę – spójrzmy na to spokojnie.

Objawy przegrzania – czyli zanim zrobi się poważnie

Twój motocykl nie powie Ci wprost, że ma już dość, ale są znaki:

  • temperatura płynu chłodzącego leci w kosmos (jeśli masz wskaźnik temperatury płynu chłodzącego – obserwuj go);
  • kontrolka temperatury świeci jak red flag podczas randki z Tindera;
  • wentylator chłodnicy włącza się i... nie wyłącza;
  • silnik zaczyna pracować nierówno;
  • z okolic silnika gorąc bucha bardziej niż z pieca do neapolitańskiej pizzy;
  • czasem pojawia się bulgot, wyciek płynu, a w ekstremalnych przypadkach – para jak z lokomotywy.

Jeśli coś z powyższych się dzieje, nie ignoruj – reaguj.

Co robić, gdy motocykl się przegrzewa?

Nie panikuj, ale zareaguj od razu. Wielu z nas ma tendencję do bagatelizowania pierwszych objawów. Bo „jeszcze kawałek”, bo „już zielone”, bo „przecież zawsze tak się grzeje”. Błąd. Działanie w pierwszym momencie może uratować silnik.

  • Zjeżdżaj z toru tortur. Jeśli stoisz w korku i temperatura rośnie, spróbuj zjechać na pobocze lub chodnik (oczywiście z głową i zgodnie z przepisami – nie zachęcam do robienia slalomu między pieszymi). Liczy się, żeby zapewnić motocyklowi choć trochę pędu powietrza.
  • Zgaś silnik. Jeśli wiesz, że stoisz i nie ruszysz przez dłuższy czas, lepiej niech silnik odpoczywa, niż smaży sam siebie.
  • Włącz zapłon bez odpalania. To trik, który działa w niektórych motocyklach – wentylator chłodnicy może działać przy włączonym zapłonie, nawet jeśli silnik jest zgaszony. Daje to chłodzenie bez dalszego grzania.
  • Nie otwieraj korka chłodnicy na gorącym silniku. To nie film akcji. Wrzący płyn pod ciśnieniem może wystrzelić Ci w twarz z mocą, jakiej nie zna nawet team MotoGP. Jeśli musisz dolać płyn, poczekaj, aż silnik ostygnie.

Co możesz zrobić, żeby uniknąć przegrzania?

Przegrzewanie się w korkach to często wynik zaniedbań – Twoich albo poprzedniego właściciela. Oto rzeczy, które należy sprawdzić.

  • Stan płynu chłodzącego – stary płyn nie chłodzi dobrze. Wymieniaj go co 2 lata, a nie „jak sobie przypomnisz”.
  • Działanie termostatu i czujnika temperatury – jeśli nie otwierają się w odpowiednim momencie, chłodzenie nie działa.
  • Stan wentylatora – czy się włącza? Czy kręci się wystarczająco szybko?
  • Czystość chłodnicy – owady, brud, liście – wszystko to ogranicza przepływ powietrza. Umyj ją raz na jakiś czas.
  • Układ wydechowy – zbyt ciasno poprowadzony układ nagrzewa okolice silnika i zbiornika. Czasem warto go przeanalizować.

A może problem tkwi w Tobie?

Brutalnie? Czasem to nie motocykl się grzeje, tylko Ty nieumiejętnie prowadzisz. Jeśli stoisz w korku jak statyw, zamiast dynamicznie przeciskać się między autami (z rozwagą!), to sam prosisz się o problemy. Motocykl to nie auto. Ma tę przewagę, że potrafi się przeciskać, omijać, wykorzystywać lukę. Używaj tej przewagi, ale z głową.

Zimna głowa, chłodny silnik

Przegrzanie motocykla to nie koniec świata, ale też nie powód, by udawać, że „samo przejdzie”. Reagując na czas, możesz uniknąć awarii, zagotowanego silnika, a nawet konieczności pchania motocykla przez miasto jak bohater mema.

Dbaj o układ chłodzenia, miej oczy na temperaturze, a przede wszystkim – używaj rozumu. Bo to właśnie on jest najlepszym systemem awaryjnym każdego motocykla. I pamiętaj – jak się zagotuje, to nie tylko motocykl może wybuchnąć... czasem szybciej pęknie cierpliwość. Więc trzymaj i siebie, i maszynę – w chłodzie.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

zabezpieczenie motocykla podczas wyprawy - zapięcie łańcuchowe

Powiązane artykuły

Porady motocyklista przy motorze z kartką proszącą o pomoc

Wyciek oleju z silnika motocyklowego – co robić? Jakie są przyczyny?

Niepokojąca mokra plama pod jednośladem może pojawić się zarówno pod trzydziestoletnim klasykiem, jak i fabrycznie nową maszyną.

Porady tankowanie motoru na stacji benzynowej

Wlałem diesla do zbiornika motocykla – co zrobić, gdy źle zatankowałem motor?

Zatankowanie oleju napędowego do zbiornika paliwa motocykla może zdarzyć się najlepszym. Co zrobić w takiej sytuacji i jak bardzo taka pomyłka zagraża silnikowi?

Porady widok na kluczyk od motoru, który jest włożony w stacyjkę

Złamany kluczyk w stacyjce motocykla – jak wyciągnąć urwany klucz?

W epoce motocyklowych systemów bezkluczykowych, złamanie kluczyka w stacyjce staje się coraz mniej prawdopodobne. Co zrobić jednak, gdy do niego dojdzie?

Porady motocykliści przeglądają motor w celu sprawdzenia czemu nie odpala motor

Dlaczego motocykl nie odpala i co sprawdzić?

Nawet najlepiej prowadzące się motocykle czasami rzucają palenie. Co zrobić, gdy motocykl coś kręci i nie odpala? Gdzie szukać iskry życia i tętna pompy paliwa?

Porady motocyklista chowający klucz do motoru

Jakie narzędzia warto mieć do naprawy motocykli?

Śrubokręt, płaska osiemnastka i gumka-recepturka? Co powinno znajdować się w zestawie narzędzi motocyklisty, który do wymiany żarówki nie potrzebuje serwisu?

Porady motory zaparkowane na poboczu drogi

Gdzie można parkować motocyklem? Podpowiadamy

Każda motocyklowa przejażdżka kiedyś się kończy. Wówczas pojawia się kluczowe pytanie – gdzie zaparkować motocykl? Nie oznacza to jednak, że znalezienie miejsca do postoju dla małego, jednośladoweg...