Porady

Dlaczego motocykl nie odpala i co sprawdzić?

motocykliści przeglądają motor w celu sprawdzenia czemu nie odpala motor

Nawet najlepiej prowadzące się motocykle czasami rzucają palenie. Co zrobić, gdy motocykl coś kręci i nie odpala? Gdzie szukać iskry życia i tętna pompy paliwa? Gdy motocykl nie odpala, nie winowajcą nie musi być autor napisu na główce ramy – Made in Italy. Może to spotkać BMW, Harleya-Davidsona czy (choć trudno w to uwierzyć) KTM-a. W dobie magistrali CAN i złącz OBD2, znalezienie powodu takiej niedyspozycji jest łatwiejsze i szybsze, niż wypowiedzenie adekwatnej wiązki przekleństw. Mało tego, poszukiwanie usterki po omacku, bez wykorzystania testera diagnostycznego, można porównać do nawigowania po nowoczesnym mieście w oparciu o pozycje mchu na latarniach.

Skoro jednak wydawca zdecydował o potrzebie wyjaśnienia tego zagadnienia analogowo, odkładam na bok Texę, Autela i Launcha. Co zrobić, mając do dyspozycji dwie nagie dłonie i serce pełne zapału, gdy motocykl nie odpala? Co sprawdzić?

Motocykl nie odpala – a czego potrzebuje do podjęcia pracy? 

Do odpalenia motocykla, czyli sprawienia, że układ tłokowo-korbowy będzie poruszany eksplozjami paliwa inicjowanymi przez iskrę, potrzeba trzech rzeczy. Sprawnego, niezatartego silnika z działającym rozrządem, paliwa i iskry. Wszelkie możliwe usterki, takie jak blokada ze strony immobilizera, uszkodzenie pompy paliwa bądź jej przekaźnika, brak sygnału z czujników położenia wałów – korbowego i rozrządu – będą skutkowały albo brakiem paliwa albo iskry. Dlatego próbę postawienia diagnozy należy przeprowadzić w trzech krokach.

Brak możliwości uruchomienia silnika motocykla z powodu zatarcia silnika

Odpalenie silnika motocykla realizowane jest przez rozrusznik. To silnik elektryczny czerpiący energię elektryczną z akumulatora. Jeżeli po naciśnięciu przycisku START, nie słychać odgłosów poruszania wałem korbowym lub dźwięk wskazuje na znacznie mniej intensywny ruch pod zbiornikiem paliwa niż zazwyczaj, należy sprawdzić stan akumulatora. Być może jego nagła śmierć okaże się prostą przyczyną awarii motocykla. Jeśli natomiast akumulator jest sprawny, a tempo poruszania wałem korbowym jest szybsze niż zazwyczaj, wolniejsze lub – co gorsza – żadne, możliwe przyczyny to: rozrusznik, jego obwód elektryczny bądź mechaniczne uszkodzenie silnika. To oznacza konieczność poddania ocenie swej wiedzy z zakresu mechaniki. Jeśli wystarcza ona do sprawdzenia rozrusznika i sprawności panewek i tłoków – rady z artykułu będą zbędne. Jeśli natomiast pierwszy raz w życiu słyszysz o panewce, nie masz szans poradzić sobie z opisanym zadaniem.

Załóżmy jednak, że zdarzy się to, co jest najbardziej prawdopodobne. Po naciśnięciu przycisku rozrusznika motocykl wyda znajomy dźwięk, ale nie odpali. Wówczas należy przejść do kolejnego kroku.

Motocykl nie odpala – problem z podawaniem paliwa

Jeśli motocykl kręci wałem korbowym swego silnika, ale nie odpala, przyczyną może być brak paliwa w komorach spalania. Jeśli doświadczenie motocyklisty pozwoli określić, czy słyszy dźwięk pracującej pompy paliwa, umożliwi to wykluczenie jej usterki lub sterującego nią przekaźnika. Jeżeli istnieje taka możliwość, należy również spróbować dotknąć palcem któregokolwiek wtryskiwacza, który podczas pracy rozrusznika powinien pozwolić wyczuć ruch cewki.

Jeśli motocykl nie odpala osobie, która nie jest w stanie wyłuskać z szeregu rozmaitych dźwięków tego, który generuje pompa paliwa – należy odwołać się do kontroli zapachu wydobywającego się z rury wydechowej. Jeśli pojawi się tam charakterystyczny zapach benzyny, oznaczać to będzie, że układ zasilania jest sprawny i problem leży po stronie układu zapłonowego.

Należy również pamiętać, że brak aktywności układu zasilania może wynikać z działania immobilizera. To jednak najczęściej można wyczytać z komunikatów na panelu kontrolnym.

Silnik motocykla kręci i nie odpala – usterka układu zapłonowego

Jeśli silnik motocykla zdaje się sprawny, rozrusznik dynamicznie porusza wałem korbowym, układ zasilania wydaje prawidłowe odgłosy i właściwe zapachy pracy, a jednostka napędowa wciąż nie odpala, należy skontrolować układ zapłonowy. Najłatwiej zrobić to, demontując „fajkę” bądź „fajkocewkę” ze świecy zapłonowej i podłączyć w jej miejsce inną, swobodnie leżącą i pozwalającą się obserwować. Co ważne – należy suchym patykiem dociskać świecę do masy silnika. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia układu zapłonowego. Jeśli na świecy pojawi się iskra, układ zapłonowy jest sprawny. Nie oznacza to jednak, że sprawne są świece zapłonowe. Warto pamiętać, że uszkodzenie pojedynczej świecy w silniku jednocylindrowym uniemożliwia rozruch, natomiast w przypadku wielocylindrowego sprawia, że rozruch jest możliwy, ale praca silnika fatalna.

Sprawdziłem wszystko, a motor i tak nie odpala. Co robić?

Jeśli pomimo zastosowania wszystkich wskazanych rad, motocykl nadal nie chce odpalić, należy skorzystać z testera diagnostycznego. Jak zaznaczyłem we wstępie – szukanie usterki nowoczesnego pojazdu po omacku jest nieracjonalne. Życzę wszystkim, by artykuł ten nie był nikomu do niczego potrzebny. Na koniec uwaga, która być może powinna znaleźć się we wstępie: bez paliwa w życiu nie odpali.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Sprawdź, gdzie kupić

Jeśli chcesz zakupić produkt z naszej oferty, skorzystaj z wyszukiwarki sklepów i znajdź najbliższy punkt sprzedaży lub zaufany sklep internetowy. Wybierz bezpieczeństwo i wygodę zakupów. Kupując w polskim sklepie, wspierasz lokalny rynek, masz łatwiejszy kontakt i pewność zakupu oryginalnych produktów z pełną gwarancją.

Czytaj dalej

widok na miasto Bydgoszcz

Powiązane artykuły

Porady widok na kluczyk od motoru, który jest włożony w stacyjkę

Złamany kluczyk w stacyjce motocykla – jak wyciągnąć urwany klucz?

W epoce motocyklowych systemów bezkluczykowych, złamanie kluczyka w stacyjce staje się coraz mniej prawdopodobne. Co zrobić jednak, gdy do niego dojdzie?

Porady widok na motor z przodu jadącego po drodze asfaltowej

Dlaczego motocykle nie mają tablic rejestracyjnych z przodu?

Brak obowiązku posiadania tablicy rejestracyjnej z przodu motocykla to powód wielkiej radości wielu bikerów. A skąd ta uprzejmość autorów przepisów drogowych?

Porady motocyklista chowający klucz do motoru

Jakie narzędzia warto mieć do naprawy motocykli?

Śrubokręt, płaska osiemnastka i gumka-recepturka? Co powinno znajdować się w zestawie narzędzi motocyklisty, który do wymiany żarówki nie potrzebuje serwisu?

Porady motocyklista przy motorze z kartką proszącą o pomoc

Wyciek oleju z silnika motocyklowego – co robić? Jakie są przyczyny?

Niepokojąca mokra plama pod jednośladem może pojawić się zarówno pod trzydziestoletnim klasykiem, jak i fabrycznie nową maszyną.

Porady motocyklista jedzie na motorze adv

Jak wybrać swój pierwszy motocykl ADV? Przewodnik dla początkujących

Adventure to nie tylko nośne marketingowe hasło. Ta kategoria motocykli kusi wizją jazdy na koniec świata... albo chociaż na Mazury.

Porady motory zaparkowane na poboczu drogi

Gdzie można parkować motocyklem? Podpowiadamy

Każda motocyklowa przejażdżka kiedyś się kończy. Wówczas pojawia się kluczowe pytanie – gdzie zaparkować motocykl? Nie oznacza to jednak, że znalezienie miejsca do postoju dla małego, jednośladoweg...