Porady

Jak efektywnie wykorzystać systemy wspomagające ABS i kontrolę trakcji w motocyklu?

motocyklista jedzie na motorze po drodze gruntownej

Systemy wspomagające kierowcę motocykla zwykle nie działają samodzielnie. Stanowią pomoc dla prowadzącego jednoślad i trzeba umieć z nich korzystać.

Współczesne motocykle stają się jeżdżącymi superkomputerami. Aktywne tempomaty ACC potrafią ograniczyć rolę motocyklisty do obsługi kierownicy. Wprowadzenie do tego rodzaju pojazdów „autopilotów” jest z pewnością wyłącznie kwestią czasu. Zostawiając na boku dyskusję o tym, czy takie maszyny pozostaną tym, czym dla Kapitana Ameryki był jego Panhead, a dla Virgila Hiltsa TR6, warto zastanowić się nad nieco inną kwestią – jak je efektywnie wykorzystywać?

Jak działają najpopularniejsze motocyklowe systemy wspomagające kierowcę?

Istnieje kilka elektronicznych i elektrohydraulicznych systemów, które stały się standardem pod zbiornikami paliwa motocykli. Nawet najwięksi konserwatyści zaakceptowali ABS, a nawet ASR i „kontrolę trakcji”, czyli TC IMU. Podział wymienionych systemów jest płynny, ale zwykle przyjmuje się, że układ ograniczający poślizg napędzanego koła to ASR, natomiast „kontrola trakcji” to ASR rozszerzony o zespół IMU. 

  • ABS – układ elektrohydrauliczny reagujący na określone zmniejszenia tempa obrotu kół podczas hamowania, czyli poślizg. Moduł systemu zmniejsza na ułamek sekundy ciśnienie w danym obwodzie hamulcowym (przednim bądź tylnym), pozwalając oponie odzyskać pełną przyczepność.
  • ASR – układ zapobiegający zerwaniu przyczepności koła napędzanego podczas przyspieszania. Działa, ograniczając moc jednostki napędowej, rzadziej – wspierając się również obwodem hamulcowym napędzanego koła.
  • TC IMU – układ zapobiegający występowaniu poślizgów kół uzupełniony o jedno lub częściej wieloosiowy moduł kontrolujący ruch motocykla względem osi pionowej (np. poślizg jednego z kół podczas jazdy w zakręcie), poziomej wzdłużnej (np. groźba przekroczenia skrajnego kąta złożenia pojazdu) i poziomej poprzecznej (np. kontrola wheelie). System zwany „kontrolą trakcji”, potrafiący w swoich najbardziej zaawansowanych postaciach, stabilizować tor jazdy motocykla, korzystając z szeregu efektorów (układ hamulcowy, elektroniczne przepustnica – by wire, układ zawieszenia, amortyzator skrętu itp.).

Jak korzystać z systemów wspomagających kierowcę motocykla? 

Układy wspomagające kierowcę motocykla nie działają samodzielnie. Reagują w sytuacji, gdy prowadzący wytworzy warunki do ich aktywizacji. Prześledźmy to zagadnienie kolejno:

  • ABS – by system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania mógł zadziałać, kierowca musi wywrzeć na klamkę lub pedał hamulca nacisk budujący siłę hamowania większą od tej, jaką są w stanie w danym momencie przenieść na nawierzchnię drogi opony. Dopiero wówczas zachodzą warunki pozwalające na aktywację układu. Stąd – hamując awaryjnie motocyklem wyposażonym w ABS, należy naciskać oba manipulatory z dużą siłą, by uniknąć sytuacji, w której kierowca pozostawi niewykorzystane rezerwy przyczepności opon. To szczególnie istotna uwaga dla motocyklistów przyzwyczajonych do dawnych pojazdów i dozowania siły hamowania „analogowo”.
  • ASR – by system ASR mógł zadziałać, siła napędowa, przekazywana przez tylną oponę na nawierzchnię drogi, musi być wyższa od tej, jaką w danym momencie jest ona w stanie przekazać za sprawą swej przyczepności. Dlatego chcąc dynamicznie wystartować motocyklem wyposażonym w ASR, najlepiej rollgaz odkręcić do oporu. Warto pamiętać, że motocyklowe systemy ABS i ASR działają bardzo nieprzewidywalnie podczas poruszania się po twardej nawierzchni pokrytej piaskiem. Bezwzględnie należy mieć to na uwadze!
  • TC IMU – w przypadku tego systemu działanie jest aktywowane zwykle w sytuacjach, w których motocykl uległby poślizgowi i upadkowi. Możliwe jest doprowadzenie do aktywacji podczas wykonywania „wheelie”, „stopala” lub „slide’u”, czego oczywiście na drogach publicznych nie należy lub wręcz nie wolno robić. Efektywne wykorzystanie wiąże się z posiadaniem najwyższych umiejętności w zakresie prowadzenia motocykli. W tym przypadku udzielanie rad za pośrednictwem internetu jest zupełnie zbędne.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

motocykliści jadący motorami podczas deszczu
defensywna jazda motocyklem na autostradzie

Powiązane artykuły

Porady motocykliści jadący motorami podczas deszczu

Jakie są najczęstsze przyczyny poślizgów na motocyklu i jak ich unikać?

Uślizg jest tym, czego ktokolwiek z nas chciałby doświadczyć. Jak poradzić sobie w kryzysowej sytuacji i dlaczego może mieć ona miejsce? Poślizg na motocyklu to ten moment, kiedy świat zwalnia, a w...

Porady zmiana biegów podczas jazdy motorem

Jak prawidłowo zmieniać biegi w motocyklu? Poradnik

Dźwignia zmiany biegów to jeden z tych elementów motocykla, o których myślisz dopiero wtedy, gdy zaczyna dziać się coś dziwnego. Na co dzień wbijasz jedynkę, potem kolejne biegi, i niespecjalnie za...

Porady przejazd motocyklem przez tory kolejowe

Jak bezpiecznie przejeżdżać przez tory tramwajowe i kolejowe motocyklem?

Uślizg koła na torach to coś, co jeśli już Cię nie spotkało, to na pewno spotka w przyszłości. Trudno z nim walczyć, ale można się przed nim skutecznie zabezpieczyć.

Porady motocyklista na motorze podczas przejażdżki górskiej

Jak kontrolować motocykl podczas nagłego podmuchu bocznego wiatru?

Mocny podmuch bocznego wiatru to trudny przeciwnik, ale wystarczy odrobina umiejętności, by sobie z nim poradzić. Najważniejsze to nie lekceważyć miejsc, gdzie można się na niego natknąć.

Porady motocykliści hamujący awaryjnie podczas skręcania na drodze

Jak hamować awaryjnie motocyklem? Poradnik

Hamowanie awaryjne budzi grozę podczas egzaminu na prawo jazdy. W codziennym życiu stosowane jest rzadko, ale to najlepszy dowód na to, że trzeba je systematycznie ćwiczyć.

Porady motocyklista siedzący na motorze na trasie górskiej

Jak podnieść motocykl? Kilka łatwych sposobów

Konieczność podniesienia motocykla w celach obsługowych lub serwisowych to częsta potrzeba. Jak poradzić sobie z podnoszeniem maszyny mającej jedynie stopkę boczną?