Systemy wspomagające kierowcę motocykla zwykle nie działają samodzielnie. Stanowią pomoc dla prowadzącego jednoślad i trzeba umieć z nich korzystać.
Współczesne motocykle stają się jeżdżącymi superkomputerami. Aktywne tempomaty ACC potrafią ograniczyć rolę motocyklisty do obsługi kierownicy. Wprowadzenie do tego rodzaju pojazdów „autopilotów” jest z pewnością wyłącznie kwestią czasu. Zostawiając na boku dyskusję o tym, czy takie maszyny pozostaną tym, czym dla Kapitana Ameryki był jego Panhead, a dla Virgila Hiltsa TR6, warto zastanowić się nad nieco inną kwestią – jak je efektywnie wykorzystywać?
Jak działają najpopularniejsze motocyklowe systemy wspomagające kierowcę?
Istnieje kilka elektronicznych i elektrohydraulicznych systemów, które stały się standardem pod zbiornikami paliwa motocykli. Nawet najwięksi konserwatyści zaakceptowali ABS, a nawet ASR i „kontrolę trakcji”, czyli TC IMU. Podział wymienionych systemów jest płynny, ale zwykle przyjmuje się, że układ ograniczający poślizg napędzanego koła to ASR, natomiast „kontrola trakcji” to ASR rozszerzony o zespół IMU.
- ABS – układ elektrohydrauliczny reagujący na określone zmniejszenia tempa obrotu kół podczas hamowania, czyli poślizg. Moduł systemu zmniejsza na ułamek sekundy ciśnienie w danym obwodzie hamulcowym (przednim bądź tylnym), pozwalając oponie odzyskać pełną przyczepność.
- ASR – układ zapobiegający zerwaniu przyczepności koła napędzanego podczas przyspieszania. Działa, ograniczając moc jednostki napędowej, rzadziej – wspierając się również obwodem hamulcowym napędzanego koła.
- TC IMU – układ zapobiegający występowaniu poślizgów kół uzupełniony o jedno lub częściej wieloosiowy moduł kontrolujący ruch motocykla względem osi pionowej (np. poślizg jednego z kół podczas jazdy w zakręcie), poziomej wzdłużnej (np. groźba przekroczenia skrajnego kąta złożenia pojazdu) i poziomej poprzecznej (np. kontrola wheelie). System zwany „kontrolą trakcji”, potrafiący w swoich najbardziej zaawansowanych postaciach, stabilizować tor jazdy motocykla, korzystając z szeregu efektorów (układ hamulcowy, elektroniczne przepustnica – by wire, układ zawieszenia, amortyzator skrętu itp.).
Jak korzystać z systemów wspomagających kierowcę motocykla?
Układy wspomagające kierowcę motocykla nie działają samodzielnie. Reagują w sytuacji, gdy prowadzący wytworzy warunki do ich aktywizacji. Prześledźmy to zagadnienie kolejno:
- ABS – by system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania mógł zadziałać, kierowca musi wywrzeć na klamkę lub pedał hamulca nacisk budujący siłę hamowania większą od tej, jaką są w stanie w danym momencie przenieść na nawierzchnię drogi opony. Dopiero wówczas zachodzą warunki pozwalające na aktywację układu. Stąd – hamując awaryjnie motocyklem wyposażonym w ABS, należy naciskać oba manipulatory z dużą siłą, by uniknąć sytuacji, w której kierowca pozostawi niewykorzystane rezerwy przyczepności opon. To szczególnie istotna uwaga dla motocyklistów przyzwyczajonych do dawnych pojazdów i dozowania siły hamowania „analogowo”.
- ASR – by system ASR mógł zadziałać, siła napędowa, przekazywana przez tylną oponę na nawierzchnię drogi, musi być wyższa od tej, jaką w danym momencie jest ona w stanie przekazać za sprawą swej przyczepności. Dlatego chcąc dynamicznie wystartować motocyklem wyposażonym w ASR, najlepiej rollgaz odkręcić do oporu. Warto pamiętać, że motocyklowe systemy ABS i ASR działają bardzo nieprzewidywalnie podczas poruszania się po twardej nawierzchni pokrytej piaskiem. Bezwzględnie należy mieć to na uwadze!
- TC IMU – w przypadku tego systemu działanie jest aktywowane zwykle w sytuacjach, w których motocykl uległby poślizgowi i upadkowi. Możliwe jest doprowadzenie do aktywacji podczas wykonywania „wheelie”, „stopala” lub „slide’u”, czego oczywiście na drogach publicznych nie należy lub wręcz nie wolno robić. Efektywne wykorzystanie wiąże się z posiadaniem najwyższych umiejętności w zakresie prowadzenia motocykli. W tym przypadku udzielanie rad za pośrednictwem internetu jest zupełnie zbędne.
Tylko u nas – 5 lat ochrony
Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.