Większość motocykli nie ma elektrycznie regulowanych w szesnastu osiach foteli. Istnieją jednak pewne możliwości, by dopasować swój pojazd do własnych potrzeb.
Dopasowanie motocykla do własnych potrzeb i preferencji to ważna sprawa. Nie chodzi tu wyłącznie o ułatwienie sobie wykonywania koniecznych niekiedy, błyskawicznych ratunkowych manewrów. Ważne jest również wyczuwanie ruchu pojazdu i jego licznych złożoności. Ponadto właściwa regulacja elementów odpowiadających za komfort jazdy odsuwa w czasie moment, gdy podczas długiej podróży motocyklista zaczyna odczuwać zmęczenie. To z kolei oznacza zachowanie pełnej koncentracji i wysokiej sprawności podczas prowadzenia jednośladu.
Ustawienia kierownicy i manetek
Ergonomia motocykla to przede wszystkim właściwe dopasowanie instrumentów, którymi kierowca posługuje się podczas jazdy. Podstawowe to kierownica i elementy znajdujące się na niej. Większość jednośladów umożliwia regulację położenia drążka kierownicy, czyli zbliżanie i oddalanie jej od kierowcy oraz korygowanie wysokości uchwytów. Bardzo ważne jest to, by nie rezygnować ze skorzystania z tej możliwości.
Kolejnym elementem pozwalającym się dostosowywać do potrzeb motocyklisty są manipulatory, zwane „klamkami”. Po zluzowaniu uchwytów możliwe jest z reguły obracanie ich względem drążka kierowniczego. Również w tym przypadku należy dopasować sobie ich pozycję do indywidualnych potrzeb. Szczególnie dotyczy to dźwigni hamulca przedniego koła.
Regulacja wysokości siedzenia
Pewne modele motocykli wyposażone są w rozwiązania pozwalające na regulację wysokości siedziska kierowcy ponad poziomem drogi. To bardzo użyteczna możliwość, szczególnie dla niskich kierowców. Warto zapoznać się z instrukcją obsługi swojej maszyny, by przekonać się, czy jej konstruktor przewidział taką opcję. Właściwe ustawienie musi zapewnić stabilne podparcie obiema stopami podczas postoju.
Ergonomia stóp – pedały i podnóżki
Dopasowanie motocykla do własnych potrzeb dotyczy także ergonomii zapewnianej stopom. Większość tego typu pojazdów wyposażona jest w regulowane cięgna skrzyni przekładniowej i pompy hamulcowej tylnego koła, co umożliwia zmianę wysokości położeń spoczynkowych pedałów. Należy dostosować je do kąta spoczywających swobodnie na podnóżkach stóp. Rzadziej występuje możliwość regulacji położenia samych podnóżków. Jeżeli jednak dany model pozwala na taki zabieg, należy poszukać najwygodniejszego dla siebie. Podczas długiej podróży, nogi bywają za to niezwykle wdzięczne.
Regulacja zawieszenia w motocyklu
Ergonomia motocykla w pewien sposób dotyczy także ustawienia zawieszeń, m.in. poprzez obrót jednośladu wokół jego osi poprzecznej. W różnych modelach możliwe jest nie tylko obniżenie lub podniesienie punktu oparcia tylnej sprężyny, ale także twardości amortyzatorów i wysokości przedniego widelca. Pozwala to pośrednio na zmianę wysokości motocykla oraz kąta pochylenia główki ramy, co przekłada się z kolei na regulację pomiędzy cechami poręczności a stabilności maszyny.
Dokładnie opisaliśmy to we wcześniejszym cyklu artykułów o twardości sprężyn:
- https://dobresklepymotocyklowe.pl/blogs/wiedza/jak-ustawic-zawieszenie-w-motocyklu-czesc-1-twardosc-sprezyn
- https://dobresklepymotocyklowe.pl/blogs/wiedza/jak-ustawic-zawieszenie-w-motocyklu-czesc-2-parametry-pracy-amortyzatora
- https://dobresklepymotocyklowe.pl/blogs/wiedza/jak-ustawic-zawieszenie-w-motocyklu-czesc-3-geometria-motocykla
Najnowocześniejsze motocykle pozwalają na regulację opisanych parametrów z poziomu komputera pokładowego.
Ustawienie dodatkowych elementów wyposażenia motocykla
Pewne modele motocykli mają swoją specyfikę w zakresie ergonomii. To m.in. regulowane przednie szyby, panele aerodynamiczne (Moto Guzzi V100 Mandello) lub nawet rozwiązania typowe dla biznesowych limuzyn, jak np. w przypadku Hondy Gold Wing. W takich pojazdach każdy użytkownik musi samodzielnie poszukać złotych środków w zakresie parametrów pracy wyposażenia zapewniających komfort podróży.
Ergonomia motocykla wynikająca z możliwości zapewnianych przez układy elektroniczne pojazdu
Najnowocześniejsze motocykle potrafią poprawiać komfort podróżowania poprzez działanie przemyślnych urządzeń elektronicznych. W ich przypadku z reguły możliwa jest daleko idąca personalizacja poszczególnych parametrów. Są motocykliści, którzy cenią takie dodatki. Są tacy, w tym autor, którzy reagują na nie alergicznie. Jeżeli jednak korzystasz z motocykla z tak zaawansowanymi układami wspomagającymi kierowcę, warto poświęcić czas, by dokładnie zapoznać się z ich działaniem.
Tylko u nas – 5 lat ochrony
Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.