Porady

Jak ustawić zawieszenie w motocyklu? Część 2 - parametry pracy amortyzatora

amortyzator motocykla

Regulacja zawieszenia w motocyklu to bardzo ważna czynność. Oczywiście dotyczy to wyłącznie pojazdów, które mają taką możliwość. Wpływ ona na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jak poradzić sobie z tym zadaniem?

W poprzedniej części opisu tego zagadnienia skupiłem się na regulacji twardości zawieszenia. Dziś zajmę się sposobami doboru optymalnych parametrów pracy amortyzatorów. W razie wątpliwości, czy dany model motocykla pozwala na regulację charakterystyki amortyzatorów, odsyłam do części pierwszej.

Po co w zawieszeniu motocykli stosuje się amortyzatory?

Co by było, gdyby pojazdy wyposażone w zawieszenie na resorach lub sprężynach nie miały amortyzatorów? Bujałyby się wciąż podczas jazdy jak konne bryczki. Koła podskakiwałyby, odrywając się od nawierzchni i tracąc przyczepność. O precyzji prowadzenia można by zapomnieć.

Amortyzatory w motocyklu - „twarde” czy „miękkie”?

Paradoksalnie amortyzator nie odpowiada wcale ściśle za komfort jazdy. Wjeżdżając motocyklem lub autem w dziurę w drodze, zawsze poczujemy uderzenie. To twardy amortyzator przenosi gwałtowny ruch koła na sztywną strukturę pojazdu. Gdyby nie on, sprężyna bądź resor ugięłyby się błyskawicznie i uderzenie byłoby niemal niewyczuwalne. Chyba że wyczerpałby się skok roboczy zawieszenia. Wtedy uderzenie byłoby odczuwalne i to znacznie mocniej niż przez amortyzator. Kolejnym minusem byłaby seria podskoków i nurków pojazdu po przejechaniu nierówności.

amortyzator w motocyklu - jak go wyreglować?

Z tego właśnie powodu amortyzatory mają rozmaite charakterystyki pracy. Tłumiące w mniejszym stopniu zapewniają wysoki komfort kosztem precyzji prowadzenia. Przeciwna charakterystyka pozytywnie wpływa na sposób prowadzenia się pojazdu. Za cenę deficytów komfortu.

Amortyzatornie pracuje symetrycznie

Wielu motocyklistów wyobraża sobie, że amortyzatory z równą siłą tłumią kompresję i odbicie zawieszenia. W rzeczywistości niemal zawsze jest inaczej. Tłumienie odbicia jest zazwyczaj dwukrotnie silniejsze niż ugięcia. Oczywiście to pewne uproszczenie, chodzi o charakterystyki degresywne i progresywne. Dlaczego tak są konstruowane amortyzatory?

jak poprawnie wyregulować amortyzator w motocyklu?

Dzieje się tak ze względu na szereg wynikających z tego korzyści. Główne to zapewnienie komfortu – miękka reakcja na nierówności, przy utrzymaniu precyzji prowadzenia – duża siła utrzymująca nacisk masy pojazdu na koło. Chodzi też o utrzymanie kompresji zawieszenia i skorzystanie z progresji sprężyny na wielokrotnych nierównościach.

Nie wchodząc zbyt głęboko w kwestie techniczne – trzeba o tym pamiętać podczas regulacji.

Masa nieresorowana – o co chodzi z karbonowymi felgami?

Dlaczego w najdroższych motocyklach stosuje się tarcze kół z lekkich materiałów? Stanowią one masę, która nie jest resorowana. Jeżeli koło przy dużej prędkości najedzie na nierówność, po jej pokonaniu będzie miało tendencję do oderwania się od nawierzchni z powodu siły bezwładności. To jeden z powodów, dla których dąży się do maksymalnego ograniczania mas nieresorowanych. Im jest ona większa, tym większe obciążenia stawia amortyzatorom pojazdu.

Jak ustawić amortyzatory w motocyklu?

Motocykle wyposażone w manualnie regulowane amortyzatory można rozpoznać po zewnętrznych pokrętłach nastawczych. Najczęściej znajdują się one w korkach goleni widelca i na korpusie elementu resorująco-tłumiącego, w wielu konstrukcjach widelców teleskopowych także w okolicy mocowań osi koła. Regulacja polega na obracaniu pokręteł, najczęściej płaskim śrubokrętem. Liczy się wyczuwalne „kliki” lub kąty obrotu.

dobrze wyregulowany amortyzator motocyklowy

Instrukcje obsługi pojazdów wskazują optymalne fabryczne nastawy referencyjne. Są one przewidziane z reguły dla samotnej jazdy i stanowią wyważenie pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia. Oczywiście to tylko ogólne wskazania, które jak najbardziej mogą być korygowane przez motocyklistów. Najlepsza metoda takiej korekty opiera się o następującą procedurę:

  1. Regulacja naprężenia wstępnego sprężyn zawieszenia. O tym, jak ją wykonać przeczytasz w części pierwszej.
  2. Ustawienie charakterystyki pracy amortyzatorów zgodnie z wartościami podanymi w instrukcji obsługi pojazdu.
  3. Przeprowadzenie jazdy próbnej po zróżnicowanych nawierzchniach.

Na co należy zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej?

  1. Czy podczas najeżdżania na nierówności drogi nie dochodzi do „dobijania” zawieszenia? Oznacza to, że widelec lub tylny element resorujący wyczerpuje swój skok roboczy.
  2. Czy motocykl nie kołysze się cyklicznie w przód i tył podczas jazdy?
  3. Czy podczas pokonywania zakrętów motocykl nie wężykuje?
  4. Czy podczas przejeżdżania przez powtarzające się nierówności motocykl nie zachowuje się nieprzewidywalne? Dotyczy to głównie tylnego zawieszenia.

Jeśli stwierdzamy takie objawy, po zatrzymaniu utwardzamy nastawy – z reguły poprzez obracanie regulatorów w prawo.

  1. Motocykl podskakuje na nierównościach i dochodzi do zaburzeń kontaktu kół z nawierzchnią.
  2. Odczuwalna twardość zawieszenia jest nadmierna. Motocyklista czuje się na pojeździe jak na taborecie.

W przypadku takich objawów zmniejszamy twardość amortyzatorów – z reguły poprzez obracanie regulatorów w lewo.

Należy pamiętać o oddzielnej ocenie pracy przedniego i tylnego zawieszenia. Po ewentualnej zmianie ustawień kontynuujemy jazdę próbną i dokonujemy ponownej oceny pracy amortyzatorów.

Bardzo ważne – zachowanie proporcji!

W procesie regulacji amortyzatorów motocyklowych tkwi pewne istotne niebezpieczeństwo. Do dyspozycji motocyklisty oddane zostają osobno – regulacja tłumienia kompresji i odbicia amortyzatorów.

Kompresja – manipulatorami przy osi koła w przypadku widelca i zwykle w górnej części tylnego elementu resorująco-tłumiącego.

Odbicie – najczęściej w górnych korkach goleni widelca i w podstawie korpusu tylnego elementu resorująco-tłumiącego.

Rodzi to niebezpieczeństwo zakłócenia proporcji wartości kompresji i odbicia. Należy zawsze, zmieniając ustawienia jednego parametru, proporcjonalnie korygować ustawienia drugiego!

Wyjście poza tę zasadę stanowi już wyższą szkołę jazdy. To zdecydowanie należy pozostawić profesjonalistom.

High Speed i Low Speed Adjuster

Podczas dokonywania regulacji amortyzatorów motocyklista będzie mógł spotkać się z manipulatorem podwójnym. W tym przypadku rozgraniczona jest wartość tłumienia ruchów wolnych i szybkich. To komplikuje znacznie regulację zawieszenia.

Jak sobie poradzić w tej sytuacji? Zaczynamy od regulacji ruchów szybkich. Wolne doregulowujemy w przypadku, w którym motocykl przejawia tendencję do bujania się podczas jazdy.

UWAGA. Powyższe uwagi to wyjaśnienie zasady regulacji amortyzatorów motocyklowych. Nie powinno stanowić zachęty do rezygnacji z usług profesjonalnych mechaników. Właściwa regulacja zawieszenia może z dwukołowego osiołka zrobić mustanga. Niewłaściwa może nawet zagrozić bezpieczeństwu jazdy! Warto w razie pogorszenia prowadzenia się motocykla po samodzielnie dokonanej regulacji udać się do kompetentnego mechanika.

Czytaj dalej

ograniczenie prędkości do 30 km/godz.
Kuba z Dobrych Sklepów Motocyklowych pokazuje palcem na rękawicę motocyklową za 900 zł