Porady

Jak wybierać najlepszą linię przejazdu na drodze? Poradnik

motocyklista na drodze przy linii przejazdu

Optymalna linia przejazdu zakrętu zapewnia motocykliście bezpieczeństwo i pozwala na utrzymanie dobrego tempa jazdy. Jak znaleźć odpowiedni tor jazdy?

Linia przejazdu to możliwy do wyobrażenia na wjeździe w zakręt ślad, po którym pokonamy łuk. By jazda była bezpieczna i płynna, linia ta nie może zawierać ostrych załamań i musi przebiegać przez odpowiednie miejsca na drodze. Jak wyznaczyć prawidłowy kurs pokonania zakrętu? Należy pamiętać o dwóch kluczowych założeniach.

Najlepsza linia przejazdu na drodze – łagodny łuk

Dlaczego pokonanie łuku autostrady z prędkością 100 km/h jest banalnym zadaniem, natomiast skręcenie na skrzyżowaniu w tym tempie jest niemożliwe? Bo łuk przejazdu w pierwszym przypadku jest łagodny, natomiast w drugim niezwykle ostry. Oznacza to, że rozciągnięcie skrętu na dłuższy odcinek drogi pozwala wykonać go bezpieczniej i płynniej.

Z tego powodu, mając do dyspozycji całą szerokość drogi, jak na przykład na torze wyścigowym, powinniśmy postępować według określonych reguł. Dojeżdżając do lewego zakrętu, należy zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni, w szczycie łuku dojechać do lewego pobocza i wyjeżdżając z niego znaleźć się ponownie przy prawej krawędzi drogi. Analogicznie w przypadku prawego zakrętu należy dojechać do lewej strony jezdni, w szczycie łuku znaleźć się przy prawym poboczu i opuszczając wiraż być blisko lewej strony drogi. Cały tor przejazdu powinien być maksymalnie łagodny i pozbawiony ostrych załamań.

Jak wybierać najlepszą linię przejazdu na drodze publicznej? Kilka zasad

Zachowanie najlepszej linii przejazdu na drodze publicznej nie jest możliwe. Obowiązujące przepisy ruchu drogowego wymagają od kierujących pozostawania na swojej części jezdni. Dlatego linia przejazdu musi być podporządkowana rozgraniczeniom istniejącym na drodze i taktyce obserwacji przestrzeni.

Obserwacja przestrzeni przed pojazdem wymaga przestrzegania pewnych założeń. Dotyczą one faktu, iż w sytuacji dojeżdżania do prawego łuku drogi zbliżenie się do osi jezdni pozwala na poszerzenie swego pola widzenia. Podobnie dzieje się w przypadku zbliżenia się do prawego pobocza przed lewym zakrętem. Szczęśliwie oba przedstawione założenia doskonale ze sobą współgrają. Jak więc należy pokonywać zakręty po najlepszej linii przejazdu?

Pokonywanie lewych zakrętów po najlepszej linii przejazdu 

Ustanowienie sobie optymalnej linii przejazdu w zakręcie w lewo wymaga na wjeździe zbliżenia się do prawego pobocza. Zapewnia to maksymalnie szerokie pole widzenia. Następnie w szczycie łuku motocyklista powinien znaleźć się przy osi jezdni. Wyjście z zakrętu powinno odbywać się ponowie przy prawym skraju drogi. Cały tor jazdy powinien być maksymalnie płynny i łagodny.

Pokonywanie prawych zakrętów po najlepszej linii przejazdu

Pokonanie po najlepszej linii przejazdu prawego zakrętu wymaga zbliżenia się na wjeździe do osi jezdni. Co prawda pole widzenia nie będzie w tym przypadku tak korzystne jak mogłoby być przy lewej krawędzi jezdni, ale należy przestrzegać ograniczeń wynikających z obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Szczyt zakrętu powinien zastać motocyklistę przy prawej krawędzi pasa ruchu. Podczas wychodzenia z łuku należy kierować się ponownie do osi jezdni.

Oczywiście powyższe zasady są ogólną instrukcją, którą musi uzupełniać bieżący kontekst warunków drogowych. Zapiaszczone pobocze wyklucza łagodzenie krzywizny toru jazdy poprzez korzystanie z tej części jezdni. W przeważającej liczbie przypadków powyższe rady z pewnością znajdą jednak zastosowanie. Szerokiej drogi!

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Pamiętaj, opisane działania należy wykonywać w kompletnym zestawie motocyklowej odzieży ochronnej. Kupisz ją w Dobrych Sklepach Motocyklowych. Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne, dlatego oferowane produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Sprawdź, gdzie kupić

Jeśli chcesz zakupić produkt z naszej oferty, skorzystaj z wyszukiwarki sklepów i znajdź najbliższy punkt sprzedaży lub zaufany sklep internetowy. Wybierz bezpieczeństwo i wygodę zakupów. Kupując w polskim sklepie, wspierasz lokalny rynek, masz łatwiejszy kontakt i pewność zakupu oryginalnych produktów z pełną gwarancją.

Czytaj dalej

kurtka motocyklowa Leatt MultiTour 7.5
najczęstsze błędy motocyklistów adv

Powiązane artykuły

Porady motocyklista balansuje ciałem podczas wchodzenia w zakręt motocyklem

Jak skręcać motocyklem, czyli prawidłowe balansowanie ciałem na zakrętach

Motocykle prowadzi się, zarówno ustawiając odpowiednio kierownicę, jak i balansując ciałem. Jak robić to bezpiecznie i jak koordynować te działania?

Porady obrazek ilustruje motocyklistę, który nie jest odpowiednio ubrany na wyprawę motorem

5 błędów, które popełnia prawie każdy początkujący motocyklista

Początkujący bikerzy często popełniają pewne typowe błędy wynikające z braku doświadczenia i wyrobienia odpowiednich nawyków.

Porady obrazek ilustruje sygnalizator świetlny, który zmienia kolor z czerwonego na żółty

Sposoby dla motocyklistów na radzenie sobie z czerwonym sygnalizatorem

Jako motocyklista z pewnością znasz ten frustrujący problem: dojeżdżasz do świateł i... czekasz. Jedna zmiana, druga, trzecia. Coś ewidentnie jest nie tak.