Porady

10 najczęstszych błędów popełnianych przez motocyklistów adventure

najczęstsze błędy motocyklistów adv

Gdzie kończy się asfalt, zaczyna się przygoda. Tam, gdzie przygoda, pojawiają się błędy. Każdy prędzej czy później ich doświadczy, rzecz w tym, by nauczyć się je minimalizować.

Motocykle adventure kuszą obietnicą wolności, przygody i nieograniczonych możliwości. Jednak za tą romantyczną wizją często kryją się pułapki, w które wpadają zarówno nowicjusze, jak i ci bardziej doświadczeni. Oto 10 najczęstszych błędów popełnianych przez motocyklistów adventure.

1. Przeładowanie motocykla, czyli jak zamienić rumaka w wielbłąda

Wielu z nas ma tendencję do pakowania typu „samochodowego”, czyli wszystkiego, co może się przydać – od trzech par ulubionych butów, przez dwie kurtki, aż po… ekspres do kawy (słyszałem o takim przypadku). Efekt? Motocykl staje się ciężki, trudny do manewrowania, a jazda w terenie przypomina walkę z wielbłądem na lodowisku.

Jak unikać tego błędu?

  • Kultywuj minimalizm - zabierz tylko to, co naprawdę niezbędne.
  • Wykonaj próbne pakowanie – przed dłuższą wyprawą zrób check listę, a potem spakuj kilka wersji ładunku. W ten sposób ocenisz zachowanie motocykla w czasie jazdy i będziesz mieć szansę usunąć to, co zbędne.
  • Pamiętaj o balansie – cięższe przedmioty pakuj nisko i blisko środka ciężkości motocykla. Nigdy nie przekraczaj maksymalnej ładowności kufrów, ani jednośladu.

2. Zbyt sztywne planowanie – GPS to nie wyrocznia

Planowanie trasy co do minuty i kilometra może wydawać się profesjonalne, ale w rzeczywistości okazuje się niezawodnym przepisem na stres. Nieprzewidziane sytuacje – awarie, złe warunki pogodowe, zamknięte drogi – są nieuniknione.

Jak unikać tego błędu?

  • Bądź elastyczny – zostaw miejsce na improwizację i nieplanowane przystanki. Jest tak wiele pięknych miejsc!
  • Przygotuj alternatywne trasy – zawsze miej w zanadrzu plan B.
  • Nie lekceważ odpoczynku – uwzględnij w planie czas na regenerację i doświadczanie podróży.

3. Niewłaściwa technika jazdy w terenie – asfalt to nie wszystko

Przenoszenie nawyków z jazdy po asfalcie na teren off-road może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Zbyt mocne trzymanie kierownicy, siedzenie zamiast stania podczas jazdy po luźnej nawierzchni, czy niewłaściwe używanie hamulców to tylko niektóre z błędów.

Jak unikać tego błędu?

  • Inwestuj w szkolenia – każda godzina spędzona na doskonaleniu techniki jazdy oszczędza setki lub nawet tysiące złotych, które w razie wypadku trzeba by było przeznaczyć na rehabilitację. 
  • Bądź dobrym praktykiem – ćwicz umiejętności zdobyte na szkoleniu w naturalnych warunkach, w praktyce.
  • Dbaj o sprzęt – upewnij się, że motocykl jest odpowiednio wyposażony do jazdy w terenie – w takich warunkach lepiej sprawdza się lekki bagaż i odpowiednie, przystosowane do terenu opony.

4. Zaniedbanie stanu technicznego motocykla – przecież „jakoś to będzie”

Nie powinno nikogo dziwić to, że odpowiedni stan techniczny motocykla to podstawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jeśli zignorujesz kilka drobnych usterek, Twoja podróż może skończyć się znacznie szybciej, niż się spodziewasz.

Jak unikać tego błędu?

  • Regularnie serwisuj motocykl – sprawdzaj stan opon, hamulców, łańcucha i innych kluczowych elementów.
  • Zainwestuj w zestaw narzędzi – zawsze miej przy sobie podstawowe narzędzia i zapasowe części.
  • Rozważ prowadzenie dokumentacji – dziennik konserwacji pozwala śledzić wykonane prace.

5. Niewłaściwy ubiór, czyli modnie, ale czy na pewno wygodnie?

Fancy ciuchy motocyklowe wyglądają dobrze na zdjęciach, ale w terenie liczy się przede wszystkim funkcjonalność. Brak odpowiedniego stroju motocyklowego sprawi, że nie tylko będzie Ci niewygodnie, ale w krytycznej sytuacji nie będziesz właściwie zabezpieczony przed kontuzją.

Jak unikać tego błędu?

  • Wybierz odpowiedni strój – odzież przeznaczona do jazdy adventure, z odpowiednią wentylacją i protektorami umieszczonymi tam, gdzie mają szansę zadziałać, to podstawa. Do tego kask z rozbudowaną wentylacją i daszkiem, który zapobiegnie oślepianiu i uderzeniom gałęzi. I wreszcie porządne buty, wysokie z ortezami. Przydałaby się także zbroja.
  • Warstwy i jeszcze raz warstwy – ubieraj się na cebulkę, aby móc szybko reagować na zmieniające się warunki pogodowe.

6. Brak przygotowania fizycznego – bo „kondycja jest dla sportowców”

Jazda motocyklem adventure to nie tylko umiejętności techniczne, ale także naprawdę ogromny wysiłek. Jeśli brak Ci elementarnej kondycji, szybko dojdziesz do własnej granicy i nie będziesz w stanie kontynuować podróży, a w krytycznej sytuacji poradzić sobie z problemem, takim jak choćby podniesienie motocykla. Szybkie zmęczenie to także większe ryzyko wypadku.

Jak unikać tego błędu?

  • Trening ogólnorozwojowy – regularnie ćwicz, aby poprawić wytrzymałość i siłę. Nawet podstawowe cardio i kilka spacerów tygodniowo zrobią różnicę podczas podróży.
  • Pamiętaj o rozgrzewce – rozciągaj się przed jazdą i po niej – to nie tylko zapobiega kontuzjom, ale i sprawia, że po zejściu z motocykla nie kuśtykasz jak dziad kalwaryjski.
  • Dbaj o sen i nawodnienie – to nie tani coaching, to fizjologia – przemęczony i odwodniony będziesz mylić klamki hamulca i sprzęgła.

7. Wiara w cudowne akcesoria, „bo youtuber mówił”

Współczesny motocyklista adventure często przypomina średniowiecznego rycerza: wszystko błyszczy, wszystko brzęczy, wszystko wygląda jak do walki. Ale niestety, nie wszystko działa. Kupowanie akcesoriów „bo ładne” lub „bo ktoś w internecie powiedział” kończy się często... płaczem w błocie.

Jak unikać tego błędu?

  • Funkcjonalność zawsze stawiaj ponad wygląd – jeśli nie wiesz, po co jest dana część, prawdopodobnie jej nie potrzebujesz.
  • Doświadczenie zawsze przed marketingiem – słuchaj motocyklistów, którzy dużo jeżdżą, nie tylko tych, którzy mają ładne studio nagrań.
  • Testuj po kolei – nie kupuj wszystkiego naraz. Daj sobie czas, by przekonać się, czego naprawdę brakuje Ci podczas jazdy.

8. Przecenianie możliwości, czyli „uuuu, mogę wszystko!”

To klasyk. Kupujesz „wszystkomający” motocykl adventure, po czym okazuje się, że pokonuje Cię pierwsza błotnista koleina i... lądujesz w rowie. Bo choć maszyny te mają ogromny potencjał, to nie robią nic same. Magia dzieje się dopiero w duecie z rozsądnym i – przede wszystkim – dobrze wyszkolonym kierowcą.

Jak unikać tego błędu?

  • Zaczynaj od prostych tras – nie musisz od razu mierzyć się z kamienistym piekłem.
  • Poznaj swój motocykl – każdy ma swoje granice, Twój motocykl także. Poznaj je, zanim zostaniesz o nich brutalnie powiadomiony.
  • Ćwicz pokorę – najlepszy offroadowiec to ten, który wróci do domu w jednym kawałku, a nie ten, który najgłębiej zakopie swoją maszynę w błocie.

9. Ignorowanie papierowych map, czyli „mam telefon, dam radę”

Współczesne telefony mają ogromny potencjał – potrafią nawigować z ogromną dokładnością nawet po bezdrożach. Przynajmniej dopóki nie padnie bateria, lub nie braknie zasięgu. W terenie różnie bywa – upadki się zdarzają, a uszkodzenie telefonu jest więcej niż prawdopodobne. Jest jeszcze inna sprawa – nawet największy telefon nie pokaże tak dużego obszaru jak papierowa mapa.

Jak unikać tego błędu?

  • Papier jako plan B – miej przy sobie mapę, może być nawet z 2005 roku, i tak jest lepsza niż padnięty telefon.
  • Poznaj teren – zanim ruszysz, przeanalizuj trasę: gdzie są wsie, drogi, punkty orientacyjne.
  • Weź kompas – tak, serio, to mała i tania rzecz, a może uratować Ci tyłek.

10. Jazda bez celu, czyli „byle w trasie”

Motocykle adventure to nie tylko maszyny – to narzędzia do spełniania marzeń o podróżach. Ale jeśli jeździsz, żeby tylko jechać, bez refleksji, planu albo chociaż chęci odkrycia czegoś nowego, to z czasem pojawia się wypalenie. I wtedy ani nowe kufry, ani lepsze opony nie pomogą.

Jak unikać tego błędu?

  • Znajdź sobie cel – może to być odwiedzenie konkretnego miejsca, nauka nowej techniki jazdy albo po prostu spotkanie z innymi motocyklistami.
  • Eksperymentuj – zmieniaj trasy, formy podróży, jedź sam, jedź z kimś – nie daj się rutynie.
  • Zrób przerwę, jeśli trzeba – brak ochoty na jazdę nie czyni Cię gorszym motocyklistą – czasem trzeba zatęsknić, żeby znów poczuć ogień.

Adventure zaczyna się od głowy

Motocykl adventure to nie magiczny jednorożec z napędem na tył – to narzędzie, które może dać Ci wolność, radość i mnóstwo emocji. Ale tylko wtedy, gdy podejdziesz do niego z rozsądkiem, świadomością swoich ograniczeń i... odrobiną sceptycyzmu wobec internetowych mitów. Bo choć każdy z nas popełnia błędy, to najważniejsze jest, by się na nich uczyć – oczywiście najlepiej na cudzych, ale własne jakoś bardziej zapadają w pamięć. Zwłaszcza te, które kończą się błotem za kołnierzem i wyciąganiem motocykla z rowu.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Sprawdź, gdzie kupić

Jeśli chcesz zakupić produkt z naszej oferty, skorzystaj z wyszukiwarki sklepów i znajdź najbliższy punkt sprzedaży lub zaufany sklep internetowy. Wybierz bezpieczeństwo i wygodę zakupów. Kupując w polskim sklepie, wspierasz lokalny rynek, masz łatwiejszy kontakt i pewność zakupu oryginalnych produktów z pełną gwarancją.

Czytaj dalej

motocyklista na drodze przy linii przejazdu
Seria kasków motocyklowych HJC RPHA – koreańska legenda, która rewolucjonizuje rynek

Powiązane artykuły

Do kawy widok na motocyklistę podczas jazdy na motorze na drodze asfaltowej

Najlepsze trasy dla motocykli ADV w Polsce i Europie – przewodnik dla pasjonatów

Piękne szutrowe trasy dla motocykli adventure są dosłownie wszędzie – jest ich znacznie więcej niż tras asfaltowych. Oto 10 przykładowych, które możemy polecić z czystym sumieniem.

Porady motocykliści jadący na motorach adv po trasie asfaltowej

Czym są motocykle adventure i dlaczego zyskują na popularności?

Adventure to nie tylko styl jazdy – to styl życia. Zastanawiasz się, czy naprawdę potrzebujesz wszechstronnego jednośladu, aby realizować codzienne zadania?

Porady motocyklista jedzie na motorze adv

Jak wybrać swój pierwszy motocykl ADV? Przewodnik dla początkujących

Adventure to nie tylko nośne marketingowe hasło. Ta kategoria motocykli kusi wizją jazdy na koniec świata... albo chociaż na Mazury.

Porady motocyklista stojący na skraju plaży zakłada kask typu adventure

Czy kupno kasku typu adventure ma sens? Wady i zalety, przykłady

Zastanawiasz się nad kaskiem adventure? Nie wiesz, czy taki typ kasku będzie odpowiedni dla ciebie? Sprawdź nasz poradnik!

Produkty Kask motocyklowy typu adventure położony na motocyklu turystycznym wyposażonym w kufry motocyklowe, w tle skalna droga

Kaski adventure. 3 propozycje na każdy wyjazd

Dobry kask adventure powinien mieć kilka niezbędnych cech. Wybraliśmy 3 kaski, które sprawdzą się podczas każdej wyprawy - nawet tej w ekstremalnie trudnych warunkach.

Porady obrazek ilustruje motocyklistę, który nie jest odpowiednio ubrany na wyprawę motorem

5 błędów, które popełnia prawie każdy początkujący motocyklista

Początkujący bikerzy często popełniają pewne typowe błędy wynikające z braku doświadczenia i wyrobienia odpowiednich nawyków.