Porady

Sposoby dla motocyklistów na radzenie sobie z czerwonym sygnalizatorem

obrazek ilustruje sygnalizator świetlny, który zmienia kolor z czerwonego na żółty

Jako motocyklista z pewnością znasz ten frustrujący problem: dojeżdżasz do świateł i... czekasz. Jedna zmiana, druga, trzecia. Coś ewidentnie jest nie tak. Może to jakaś zmowa? Nie, to tylko ślepa na jednoślady pętla indukcyjna, która, choć doskonale wykrywa samochody, motocykli zdaje się w ogóle nie dostrzegać.

Czym jest pętla indukcyjna?

Pętla indukcyjna to nic innego jak system czujników umieszczonych pod powierzchnią asfaltu. Wykrywają one pojazdy na podstawie zmian w polu magnetycznym, gdy metal w pojeździe przenika przez monitorowany obszar.

W przypadku samochodów, obfitujących w metalowe elementy, rozwiązanie to działa niemal bezbłędnie. Gdy tylko auto pojawi się nad czujnikiem, pętla zostaje zamknięta, a system w ciągu kilkunastu sekund daje zielone światło. Problem pojawia się, gdy na skrzyżowaniu staje motocykl. Ilość metalu jest w nim znacznie mniejsza, przez co pętla często nie jest w stanie go wykryć.

Metoda na rympał – ryzykowna i kosztowna

Wielu zniecierpliwionych motocyklistów, nie widząc szans na szybką zmianę sytuacji, decyduje się na radykalne rozwiązanie – zignorowanie czerwonego światła. To „kuszące” wyjście, szczególnie gdy w pobliżu nie widać nadjeżdżających samochodów. Musisz jednak pamiętać o tym, że takie postępowanie niesie ze sobą poważne konsekwencje.

Po pierwsze, przecięcie skrzyżowania na czerwonym świetle wiąże się z ogromnym ryzykiem kolizji, która dla motocyklisty zwykle kończy się tragicznie. Po drugie, grozi za to srogi mandat w wysokości 500 zł i 10 punktów karnych, które policja może wystawić na podstawie art. 92. § 1 Kodeksu wykroczeń.

Warto też wspomnieć, że dwa motocykle jadące obok siebie nie są w stanie imitować samochodu i w ten sposób zmusić pętli indukcyjnej do współpracy.

Metoda prób i błędów – ustawienie się w odpowiednim miejscu

Specjaliści radzą zastosowanie techniki, która może pomóc systemowi sygnalizacji świetlnej wykryć motocykl. Należy przednim kołem zatrzymać się na linii zatopienia pętli indukcyjnej, na środku pasa ruchu. Linię tę zwykle łatwo zlokalizować po śladzie lepiku na asfalcie. 

Takie ustawienie zwiększa szanse, że pętla zauważy jednoślad. Metoda ta nie zawsze jest jednak skuteczna, szczególnie w przypadku mniejszych motocykli lub skuterów. Lepiej sprawdza się w nowych pętlach indukcyjnych, gdyż starsze konstrukcje często pozostają ślepe na motocykle.

Metoda piesza – legalne, choć nie zawsze wygodne rozwiązanie

Jeden z instruktorów nauki jazdy z Olsztyna sugerował, by w sytuacji, gdy system nie wykrywa motocyklisty, ten po prostu zsiadł z jednośladu i przeprowadził go po przejściu dla pieszych. Takie postępowanie jest w pełni legalne. Problem może pojawić się jednak w przypadku większych, cięższych maszyn, choć z drugiej strony, mają one większe szanse zostać wychwycone przez pętlę indukcyjną.

Metoda kolektywna – czekanie na samochód

Najczęściej stosowaną i chyba najskuteczniejszą metodą jest cierpliwe oczekiwanie na nadjeżdżający samochód, który dojeżdżając do motocykla, zamknie pętlę indukcyjną. Wówczas światła zmienią się w kilkanaście sekund, a motocyklista uniknie mandatu i ryzyka wypadku. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że działa ono niezawodnie głównie w godzinach szczytu i raczej tylko na ruchliwych skrzyżowaniach w centrach dużych miast.

Sytuacja z pętlami indukcyjnymi ulega poprawie?

Choć problem wciąż występuje, to sytuacja nie jest beznadziejna. W przeszłości, gdy systemy te dopiero się pojawiały, motocykliści faktycznie znajdowali się w trudnym położeniu. Obecnie jednak wiele rozwiązań wyposażonych w pętlę korzysta dodatkowo z kamer analizujących ruch na skrzyżowaniu. Jeśli kamera wykryje obecność motocykla, to mimo braku reakcji pętli, wyda polecenie zmiany sygnalizacji świetlnej.

Tylko u nas - 5 lat ochrony

Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

obrazek ilustruje uścisk dłoni między dwoma osobami
Nie zaczniemy bez Ciebie!

Powiązane artykuły

Porady obrazek ilustruje uścisk dłoni między dwoma osobami

Najczęstsze błędy przy sprzedaży motocykla? Jak ich uniknąć? Poznaj nasze wskazówki

Sprzedaż motocykla to proces, który wiąże się z wieloma potencjalnymi pułapkami. Aby transakcja przebiegła sprawnie i bez nieprzyjemnych niespodzianek, warto mieć na uwadze kilka kluczowych kwestii.

Porady obrazek ilustruje motocyklistę, który nie jest odpowiednio ubrany na wyprawę motorem

5 błędów, które popełnia prawie każdy początkujący motocyklista

Początkujący bikerzy często popełniają pewne typowe błędy wynikające z braku doświadczenia i wyrobienia odpowiednich nawyków.

Do kawy obrazek ilustruje koncepcję pierwszego motocykla

Kto wymyślił pierwszy motocykl na świecie? Historia motocykla

Historia pierwszego motocykla na świecie pełna jest zwrotów akcji, współpracy genialnych konstruktorów i stopniowej ewolucji technologii.