Porady

Najczęstsze błędy przy sprzedaży motocykla? Jak ich uniknąć? Poznaj nasze wskazówki

obrazek ilustruje uścisk dłoni między dwoma osobami

Sprzedaż motocykla to proces, który wiąże się z wieloma potencjalnymi pułapkami. Aby transakcja przebiegła sprawnie i bez nieprzyjemnych niespodzianek, warto mieć na uwadze kilka kluczowych kwestii. Poniżej prezentujemy najczęstsze błędy popełniane podczas sprzedaży motocykla oraz rady, jak się przed nimi ustrzec.

Oględziny pojazdu – nie lekceważ ich roli!

Warto zachować ostrożność, gdy kupujący wyraża chęć demontażu niektórych elementów, szczególnie w przypadku maszyn sportowych i turystycznych. Uszkodzenie delikatnych owiewek czy nadwozia z tworzyw sztucznych podczas tej operacji to częsty problem.

Podobnie ryzykowne może być pozwolenie na podłączenie do złącz serwisowych pojazdu różnej jakości skanerów diagnostycznych. Niska sprawność urządzeń kupującego lub brak odpowiednich kwalifikacji do kontaktu z oprogramowaniem motocykla mogą doprowadzić do kosztownych w naprawie usterek.

Jazda próbna – szereg zagrożeń 

Jazda testowa to kolejny newralgiczny punkt procesu sprzedaży. Nawet jeśli kupujący legitymuje się odpowiednimi uprawnieniami i deklaruje należyte doświadczenie, zawsze istnieje ryzyko, że nie zapanuje nad nowym pojazdem. Jest to szczególnie istotne w przypadku mocnych maszyn sportowych czy ciężkich cruiserów o dużej masie.

Ponadto, podczas jazdy próbnej może dojść do kradzieży motocykla lub wymiany kluczowych podzespołów na niesprawne. Nawet krótki czas wystarczy, by w ustronnym miejscu podmienić np. pompę ABS. Warto mieć to na uwadze, przekazując pojazd obcej osobie.

Umowa i forma płatności – bądź precyzyjny 

Kolejną pułapką jest podpisywanie umowy in blanco, bez obecności sprzedającego, nabywcy i ewentualnych współwłaścicieli. Szczególną uwagę należy zwrócić na potwierdzenie tożsamości kupującego, zwłaszcza gdy jest nim obcokrajowiec.

Ostrożności wymaga też forma przekazania zapłaty. Zdarzały się przypadki anulowania przelewu po zarejestrowaniu go na koncie sprzedającego. Warto również pamiętać o obowiązku wyrejestrowania motocykla i uregulowaniu kwestii ubezpieczenia.

Częstym błędem jest mylenie pojęć „zadatek” i „zaliczka”. W przypadku zadatku, jeśli kupujący się wycofa, sprzedający może zatrzymać wpłaconą kwotę. Aby kwota była traktowana jako zadatek, musi to być wyraźnie określone w umowie.

Z kolei, jeśli sprzedawca sprzeda motocykl komu innemu mimo przyjęcia zabezpieczenia w formie zaliczki, zwraca ją w pierwotnej wysokości. W przypadku zadatku – musi go zwrócić w podwójnej kwocie.

Zaliczka podlega zwrotowi w przypadku niewykonania umowy, niezależnie od tego, która strona jest odpowiedzialna. Zadatek natomiast pełni funkcję gwarancyjną i jest regulowany przez Kodeks cywilny.

Rękojmia – jak się zabezpieczyć 

Rękojmia z tytułu wad ukrytych to jedno z największych zagrożeń dla sprzedającego. Nawet jeśli umowa stwierdza, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu, sprzedawca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za wady zatajone.

Aby zminimalizować to ryzyko, warto zaprosić na transakcję świadków, których obecność zostanie odnotowana w umowie. Istotne jest też wykonanie szczegółowej dokumentacji fotograficznej stanu motocykla w momencie sprzedaży.

Godzina zawarcia umowy – pozorny drobiazg 

Bardzo częstym i potencjalnie kosztownym błędem jest pominięcie w umowie dokładnej godziny zawarcia transakcji. Jeśli motocykl zostanie zarejestrowany przez fotoradar po sprzedaży, a nabywca będzie twierdził, że zakupił go później, może to rodzić poważne konsekwencje. Prosty zapis uchroni przed tego typu problemami.

Jak widzisz, sprzedaż motocykla wymaga szczególnej ostrożności i zwrócenia uwagi na wiele aspektów transakcji. Zachowując rozwagę podczas oględzin i jazdy próbnej, dbając o precyzję umowy i formy płatności oraz stosując dodatkowe zabezpieczenia, można ustrzec się przed najczęstszymi błędami i associated kłopotami. A gdy uda się już bezpiecznie sprzedać jednoślad, warto pomyśleć o zakupie kolejnego, lepiej dopasowanego do potrzeb modelu.

Tylko u nas - 5 lat ochrony

Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

Krzysztof Hipsz: Wspomnienie
obrazek ilustruje sygnalizator świetlny, który zmienia kolor z czerwonego na żółty

Powiązane artykuły

Porady Para motocyklistów pozującą przy motocyklu w skórzanych kurtkach motocyklowych, obydwoje trzymają kaski i mają na sobie jeansy motocyklwoe

Jeansy motocyklowe: jak wybrać, na co zwrócić uwagę?

Spodnie jeansowe na motocykl to podstawowy atut sprytnego motocyklisty. Mają oferować wysoki poziom bezpieczeństwa, zapewniając przy tym świetny wygląd. Sprawdź jak je wybrać!

Porady para motocyklistów znajduje się przed budynkiem, kobieta trzyma w ręku kask mężczyzna siedzi na motocyklu, oboje ubrani w odzież Ozone

Motocyklowy zestaw turystyczny za 2000 zł, czyli jak ubrać się z Ozone i HJC

Sezon motocyklowy już dawno w pełni, słońce grzeje coraz mocniej, a Wasze maszyny z pewnością są od tygodni wyprowadzone z garażu. Ciepłe lato sprzyja dalszym wyprawom – jeśli planujecie ruszyć gdz...

Produkty Najlepsza odzież przeciwdeszczowa na motocykl

Wybierz odzież przeciwdeszczową na motocykl

Dobra motocyklowa odzież przeciwdeszczowa może być relatywnie tania. Jakie cechy odróżniają modele warte zakupu od nieskutecznych lub zbyt drogich?