Oleje do motocykli, zarówno 4T, jak i 2T pełnią w silnikach szereg ważnych ról. Co do jednej kwestii w środowisku motocyklowym jest zgoda – olej należy wymieniać. Natomiast rozstrzygnięcie, kiedy to robić, nie jest jednoznaczne. Najwięcej emocji rodzi jednak odpowiedź na fundamentalne pytanie…
Jaki olej do motocykla wybrać?
Każdy motocyklista obawia się ewentualnych awarii pojazdu. Poważne uszkodzenie silnika w środku sezonu to koszmar. Wielu wierzy więc, że zastosowanie najlepszego na rynku oleju do motocykla ochroni maszynę. Z pewnością wydłuży też okres przydatności jednostki napędowej. Tylko jak dowiedzieć się, który motocyklowy olej jest tym najlepszym?
Olej olejowi nierówny. Czy na pewno?
Kto mógłby precyzyjniej odpowiedzieć na pytanie „jaki olej silnikowy wybrać do danego motocykla” niż jego producent? Chyba nawet najbardziej uznany guru na forum danego modelu musi uznać wyższość zespołu inżynierów silnikowców. Czy ukrywają oni wiedzę o typie środka smarnego, który spełni wszelkie wymogi zbudowanej przez nich jednostki napędowej? Na szczęście nie.
Przeciwnie, w każdej instrukcji obsługi motocykla znajdziemy informację o zalecanej lepkości i klasie jakości API lub JASO. To kończy dyskusję. Jeśli dane oleje do motocykli spełniają lub przewyższają wymagania producenta pojazdu, wybór marki nie ma żadnego znaczenia.
Dlaczego silnik motocykla po zastosowaniu jednego oleju pracuje lepiej a drugiego gorzej?
W licznych wątkach na motocyklowych forach internetowych dotyczących olejów można zapoznać się z wieloma interesującymi relacjami. Po zmianie oleju marki Motul na Valvoline ucichły nieregulowane od lat zawory. Z kolei w innym przypadku, po zmianie z Valvoline na Motul, ustąpiły objawy ślizgającego się sprzęgła. Należy pamiętać o dwóch kluczowych faktach.
Po pierwsze, wybór dwukrotnie droższego oleju do motocykla nie spowoduje, że ryzyko awarii zmaleje o połowę. Jeżeli coś w złożonym mechanizmie, jakim jest silnik motocyklowy, niedomaga, nie pomoże nawet 300V.
Po drugie, znany jest przypadek relacji na forum motocyklowym, gdy zastosowanie w stacyjce gaźnikowego GSXR-a nowo dorobionego kluczyka, zwiększyło prędkość maksymalną pojazdu o 10 km/h. Internet przyjmuje wszystko.
Jaki olej do motocykla wybrać – mineralny czy syntetyczny?
Decydując o wyborze oleju silnikowego do motocykla, musimy rozstrzygnąć, czy sięgamy po tańszy olej – mineralny, pośredni – półsyntetyczny czy najlepszy, ale i najdroższy – syntetyczny.
W wielu przypadkach, wśród ofert z każdej z podanych kategorii znajdziemy ciecz spełniającą wymagania konstruktorów naszego silnika. Wybór jest identyczny jak w przypadku kasków motocyklowych. Nawet motocyklem klasy 125, możemy podróżować w tanim termoplastiku, pośrednim poliwęglanie lub topowym kompozycie. Oczywiście najlepsze jest rozwiązanie najdroższe.
Absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie by nawet w starszych i nieco zużytych silnikach motocyklowych stosować oleje syntetyczne.
Fałszywy pogląd o braku możliwości zastosowania środka smarnego najnowszej generacji, w sytuacji, gdy dotychczas eksploatowane były z użyciem olejów mineralnych odszedł już do lamusa.
Zalecenia producentów pojazdów dotyczące konkretnych marek olejów do motocykli
Często obok korka wlewu oleju do silnika motocykla jest nalepka z zaleceniem konkretnej marki środków smarnych. Jest to z reguły wynikiem umów handlowych zawieranych pomiędzy producentami pojazdów a dostawcami olejów.
Po okresie gwarancji stosowanie się do tych sugestii nie jest obligatoryjne. Nie ma również uzasadnienia z technicznego punktu widzenia.
Jaki olej wybrać do motocykla? Po pierwsze — o lepkości zalecanej przez producenta pojazdu. Po drugie — klasy jakości zalecanej przez producenta pojazdu lub wyższej.
Czas zaoszczędzony na lekturze wpisów na forach dotyczących tego tematu warto poświęcić na kosmetykę motocykla. Gwarantuję to każdemu z pełną odpowiedzialnością.