Motocykle

Jaki motocykl 125 kupić? Honda Varadero 125

Srebrny motocykl honda prezentowany bokiem na szarym tle

Honda Varadero 125 to kolejny tekst z cyklu — "Jaki motocykl 125 kupić?". W bajecznie bogatym świecie motocykli o pojemności silnika 125 cm3 będziemy poszukać "the best of".Przemierzanie tej części motocyklowego nieba, w której króluje niepodzielnie bożek genialnego kompromisu, rozpoczniemy od turystycznej maszyny. Dlaczego motocykle 125 to owoce wspomnianego kompromisu? Bo oferują motocyklistom niesamowicie wiele praktycznej użyteczności, zabawy i jednośladowej frajdy, angażując bardzo skromne zasoby.

Czym naprawdę jest Honda XL 125V VaraderoTo doskonały dowód, że dla motocykli 125 nie ma limitów. Skromna pojemność silników nie musi być ograniczeniem turystycznych możliwości. Nie musi być również wyrokiem skazującym na pozbawienie większości wrażeń jako kary za brak motocyklowego prawa jazdy. Motocykl 125 ccm naprawdę może być świadomym wyborem. Czy da się dojechać na litrowym adventure na Nordkapp? Bez problemu i spokojnie niemal jak tramwajem. A czy możliwe jest dotarcie tam na motocyklu 125? Warto byłoby to sprawdzić. Należy przeżyć tę przygodę.

Honda Varadero 125 - turystyczny król motocykli 125

Przyglądając się z bliska Varadero 125, dostrzega się wyraźnie, że to nie Yamaha ani Suzuki. Jest tak skrajnie hondowska, jak doskonałe skrzynie biegów, niezawodność, trwałość i niestety klasyczna stylistyka. Honda od zawsze miała i wciąż ma tendencję do przesadnej poprawności. Małe wiaderko nie ma wizualnego pazura Yamahy ani bezkompromisowej awangardy Suzuki. Ma pozwolić się zaakceptować zarówno fanowi stylistyki maszyn austriackich, niemieckich, jak i włoskich.

Varadero 125 jest motocyklem zaginającym czasoprzestrzeń. Jego oficjalne rozmiary i masa w bezpośrednim kontakcie zmieniają się jak czas przy prędkości światła. Siadamy na grzbiecie tego małego osiołka i czujemy się niemal jak na koniu pełnej krwi. Honda potrafi dokonywać takich zabiegów w obie strony. Bywały przecież CBR600 o rozmiarach skutera.

To jednak nie wszystko. Ciekawie robi się dopiero na miejscu pasażera. Nikt nie wie jak to możliwe, ale da się tam usiąść i normalnie podróżować. Zawieszenie jest w stanie sobie z tym poradzić. Jedynie silnik, z powodu zaledwie 15 KM mocy i 10 Nm momentu odczuwa bardzo wyraźnie nawet to, czy kierowca i pasażer są przed obiadem, czy po.

Silnik V2 Varadero XL 125V - dziś takich już nie ma

Dokąd odeszły czterocylindrowe silniki 400 cm3? Dlaczego nie ma już CB400 four? Bezlitośni księgowi odebrali nam cylindry. Dziś ze świecą można szukać motocyklowego silnika 125 cm3 innego niż singiel. Honda Varadero 125 to cień dawnych, wspaniałych czasów. Wyposażono ją w silnik V2. Co ciekawe, wywodzący się z innego dawnego klejnotu — Shadowa.

Jak pracuje napęd wiaderka? Właśnie to, że silnik nie jest singlem, potęguje wrażenie dosiadania motocykla nieco wyższej klasy pojemnościowej. Oczywiście po osiągnięciu 100 km/h zaczynamy odczuwać ograniczenia, ale przecież w życiu ważne są tylko chwile, gdy się rozpędzamy. Jazda ze stałą prędkością ma nieco gorszy smak.

Jak ten motocykl 125 jeździ? Dokładnie tak jak można się tego spodziewać

Wśród japońskich motocykli 125 cm3 obowiązują dokładnie te same reguły, które rządzą większymi pojemnościami. Każda marka z czegoś słynie. Yamaha z technologicznej awangardy. Suzuki z dowodzenia, że nawet lekko zardzewiały i dzwoniący jednoślad może być królem osiągów. W Kawasaki od zawsze rozumieją, że tworzą zabawki dla szaleńców, które nie mogą być grzeczne. Nie mogą, bo od grzecznych motocykli jest Honda.

Są ludzie, którzy nienawidzą motocykli Hondy właśnie za tę cechę. Im Varadero 125 nie przypadnie do gustu. Z kolei motocykliści znajdujący się po drugiej stronie barykady, mają szansę szczerze pokochać wiaderko za jego stonowaną stylistykę, doskonałość techniczną i zasłużoną legendę marki.

Jazda tą 125 to ciągłe odkrywanie motocyklowych cech, które na pozór są oczywiste, ale zaskakuje ich skala. Niby spodziewamy się gładkiej pracy silnika, sprzęgła i skrzyni, ale żeby aż tak? Wiemy, że każdy z 15 KM Hondy będzie dwoił się  i troił, jednak gdy we dwójkę wyprzedzamy ciężarówkę na autostradzie, to nie dowierzam.Zakładamy, że zawieszenie zaprojektowano do jazdy z pasażerem również po gorszych nawierzchniach, a mimo to fakt, że nie dobija dziwi. Zapominamy o limitach napędu silnikiem o pojemności 125, chcąc poddawać motocykl coraz trudniejszym próbom. Cudowna zabawa.

Ocena Hondy Varadero 125

Turystyczny motocykl 125 Hondy zadziwia. Przez cały czas, gdy miałem przyjemność nim jeździć, zastanawiałem się na jedną sprawą. Czy Ci geniusze z Tokio potrafiliby zrobić adwenczera 50 cm3? Czy byliby w stanie skonstruować motocykl o tak niewielkiej pojemności i uczynić go tak bardzo użytecznym i sprawnym? Zapewne nie, bo praw fizyki naruszyć nie sposób. Ale przecież mówimy o Hondzie...

Czytaj dalej

Mężczyzna z brodą pozujący w motocyklowej kurtce i okularach przeciwsłonecznych, w tle pustynia
Niebieski skuter w stylu retro zaparkowany na ulicy, w tle zielona ściana