Porady

Jak dbać o swoją 125-tkę – obsługa okresowa

Jak dbać o swoją 125-tkę – obsługa okresowa

Jak dbać o 125?

Motocykliści dzielą się na początkujących i doświadczonych. Ci drudzy z reguły doskonale znają podstawy obsługi motocykli. Im proponujemy tekst o oszczędzaniu paliwa — ważny z perspektywy cen widniejących na stacjach. Dla początkujących mamy garść porad dotyczących systematycznej, okresowej obsługi 125-tek.

Usterka oznacza serwis motocyklowy?

Dla wielu początkujących motocyklistów, jakiekolwiek objawy usterek maszyny oznaczają konieczność udania się do serwisu.

Często można jednak dostrzec pewne nieprawidłowości, zanim rozwiną się w poważną awarię.

Temu służy właśnie obsługa okresowa. Jej drugim celem jest bieżąca konserwacja pojazdu.

Jak dbać o swoją 125-tkę lub nawet maszynę napędzaną większym silnikiem? Prezentujemy początkującym check-listę obowiązkowych zadań dla każdego motocyklisty. Doświadczeni bikerzy znają ją na pamięć.

Kontrola i smarowanie łańcucha — co 300-500 km

Co 300-500 km lub po każdej jeździe podczas deszczu należy poddać kontroli naciągu i smarowaniu łańcuch motocyklowy. Kontrola naciągu polega na uchwyceniu go w dolnej części, w połowie odległości pomiędzy kołami zębatymi i sprawdzeniu możliwości wychylenia go w górę i w dół.

Graniczne wartości dla danego motocykla wskazane są zawsze w instrukcji obsługi. Jeżeli uzyskany wynik nie mieści się w podanym zakresie, bezwzględnie należy wyregulować położenie tylnego koła w wahaczu.

Smarowanie łańcucha to podstawa. Należy pamiętać o istnieniu sposobów pozwalających uniknąć ubrudzenia całej tylnej części pojazdu gęstą mazią. Istnieją odpowiednie smary dla motocykli 125 i smary dla większych motocykli.

Kontrola i smarowanie łańcucha motocyklowego

Sprawdzenie poziomów płynów eksploatacyjnych — co 1000 km

Motocykle, poza zbiornikami paliwa mają także zbiorniczki cieczy chłodniczej, płynu hamulcowego i miski olejowe. W każdym z nich co 1000 km należy sprawdzać poziomy cieczy roboczych.

W przypadku płynu chłodniczego poziom sprawdza się z reguły pomiędzy znakami MIN i MAX na obudowie zbiorniczka wyrównawczego. Zwolnieni z tego obowiązku są posiadacze maszyn chłodzonych bezpośrednio powietrzem.

Płyn hamulcowy znajduje się w małych zbiorniczkach obok rollgazu i w okolicy pedału hamulca. Jego poziom kontroluje się pomiędzy znakami, podobnie jak w przypadku układu chłodzenia lub w małym przezroczystym okienku zbiorniczka na kierownicy.

Poziom oleju w silniku sprawdza się w przezroczystym okienku znajdującym się w dolnej części kadłuba motoru, po ustawieniu pojazdu pionowo na kołach. Istnieją także rozwiązania wykorzystujące niewielkie bagnety. Wówczas zasada kontroli jest analogiczna jak w przypadku silników samochodowych.

Jak sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych w motocyklu

Kontrola działania instalacji elektrycznej motocykla — przed każdym wyjazdem

Przed każdym wyjazdem należy sprawdzić poprawność działania instalacji elektrycznej motocykla. Pierwszy krok to przysłuchanie się dynamice, z jaką rozrusznik silnika porusza wałem korbowym. Jeśli tempo będzie niższe od dotychczasowego, należy zainteresować się akumulatorem.

Kolejny etap to kontrola sygnałów w zestawie wskaźników bądź wyświetlaczu. Wszelkie komunikaty o usterkach należy potraktować poważnie. Następnie należy sprawdzić sprawność oświetlenia motocykla i sygnału dźwiękowego.

Kontrola instalacji elektrycznej w moto

Dokładne przyjrzenie się motocyklowi — przed każdym wyjazdem

Po uruchomieniu silnika warto pozwolić mu na kilka chwil pracy przed rozpoczęciem jazdy. To czas, który należy wykorzystać na przyjrzenie się swojej maszynie. Poszukiwać należy śladów ewentualnych wycieków, zarówno z jednostki napędowej, jak i z zawieszeń i układów hamulcowych.

Dobrze jest wizualnie ocenić ciśnienie w oponach (raz na 3 miesiące warto użyć do tego celu manometru). Nie wolno zapominać o oponach, których jakiekolwiek uszkodzenia lub zabrudzenia tłustymi substancjami dyskwalifikują pojazd z użytku.

przyglądamy się motocyklowi zanim wyjedziemy w trasę

Sprawdzenie układu hamulcowego — przed każdym wyjazdem

Bezwzględnie przed każdym wyjazdem należy sprawdzić sprawność układu hamulcowego. Wykonuje się to, naciskając klamkę i pedał. Opór powinien być wyraźny i pojawiać się w miejscu, do którego użytkownik motocykla został przyzwyczajony.

Jakakolwiek gumowatość lub nagłe powiększenie się skoku roboczego oznacza zakaz jazdy!

Warto także, po pokonaniu każdego 1000 km przyjrzeć się grubości okładzin ciernych klocków hamulcowych. Jeżeli osiągnie ona wartość wskazaną w instrukcji obsługi pojazdu, należy wkładki wymienić. W przypadku braku danych należy przyjąć 2 mm.

Sprawdzamy układ hamulcowy

Mycie motocykla — zależnie od potrzeb

Ważną czynnością obsługową motocykla jest jego systematyczne mycie i czyszczenie. Warto pamiętać, że zbyt częsty kontakt z wodą i detergentami ewidentnie nie służy motocyklom. Z drugiej strony, zanieczyszczenia pozostające na elementach pojazdu mogą spowodować szereg uszkodzeń, choćby defekty powłok lakierniczych wywołane ptasimi odchodami. Tu trzeba znaleźć złoty środek do czyszczenia motocykla.

Mycie motocykla środkiem do czyszczenia

Kontrola analizatorem spalin — co 10 tys. km

Bardzo dobrym pomysłem jest cykliczne poddawanie silnika motocykla kontroli analizatorem spalin. Badania takie wykonują stacje kontroli pojazdów. W celu poddania diagnozie jednostki napędowej maszyny można zwrócić się o to także poza okresowym badaniem technicznym.

Wynik badania analizatorem spalin dostarcza bardzo wielu informacji o kondycji kluczowych elementów pojazdu. Często okazuje się, że wzrost zużycia paliwa wynikać może z uszkodzenia sondy lambda, co z wydruku po badaniu spalin odczytać może nawet laik.

Zachęcam wszystkich motocyklistów, bez względu na staż w siodle do cyklicznej kontroli stanu technicznego pojazdów. Wpływa to wymiernie na bezpieczeństwo jazdy, którego poprawa leży w interesie każdego użytkownika dróg.

ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI

Pamiętaj opisane w tekście produkty są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.

SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ

Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.

Czytaj dalej

II runda Pucharu Polski Pit Bike Off-Road w Gołażewie
Dwa kaski motocyklowe Arai i HJC z zamkniętym wizjerem skierowane przodem do siebie