Porady

Dlaczego trzeba wymieniać płyn hamulcowy w motocyklu co dwa lata?

jak często trzeba wymieniać płyn hamulocowy?

jak często trzeba wymieniać płyn hamulcowy w motocyklu

Płyn hamulcowy to bez wątpienia najważniejsza ciecz w twoim motocyklu. Bezwzględnie trzeba go wymieniać co dwa lata. Tu nie ma miejsca na tolerancję. To kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa jazdy.

Potężne samochody ciężarowe i autobusy, poza standardowym, ciernym układem hamulcowym, wyposażane są w retardery. W ich przypadku hamować można na wiele sposobów. Motocykl ma z reguły dwa obwody hamulcowe – jeden dla koła przedniego i drugi dla tylnego. To wszystko. Gdyby główny obwód hamulcowy zawiódł, zostałby do dyspozycji tylko hamulec tylnego koła.

motocykle mają dwa obwody hamulcowe

Istnieją oczywiście układy hamulcowe kombinowane, ale niczego to nie zmienia w kwestii elementów wykonawczych. Wciąż jest tak, że albo dobrej jakości płyn hamulcowy naciśnie na tłoczki zacisków, albo korek parowy to uniemożliwi.

Dlaczego płyn hamulcowy się starzeje?

Płyn hamulcowy w motocyklu to ciecz higroskopijna. Oznacza to, że chłonie wodę z otoczenia, nawet w, wydawałoby się, szczelnym układzie. Zawodniony płyn hamulcowy traci swój podstawowy parametr – wysoką, sięgającą ponad 200°C, temperaturę wrzenia.

Czym grozi jazda z zawodnionym płynem hamulcowym?

Podczas hamowania, okładziny cierne zamieniają energię w ciepło. Mimo wysiłków konstruktorów, cześć owego ciepła dociera do płynu hamulcowego. Jeśli osiągnie on swą temperaturę wrzenia, w układzie pojawią się korki parowe. Wtedy, podczas hamowania, klamka wpadnie na rollgaz, a efekty działania układu będą znikome. Konsekwencji wskazywać chyba nie trzeba.

dobra jakość płynu hamulcowego jest bardzo ważna

Czy można wymienić płyn hamulcowy samodzielnie?

O samodzielną wymianę płynu hamulcowego można pokusić się jedynie w przypadku motocykli niewyposażonych w system ABS i jego wersje rozwojowe. Jeżeli natomiast układ hamulcowy motocykla zawiera elektrohydrauliczne komponenty, warto powierzyć wykonanie tej czynności profesjonalistom.

należy wybierać tylko dobrej jakości płyn hamulcowy

Oczywiście zapewne wielu motocyklistów ma w swoim CV samodzielną wymianę płynu hamulcowego w układzie z elektronicznym modułem antypoślizgowym. Rzeczywiście z reguły się udaje i nie pojawiają się niepożądane konsekwencje. Jeśli jednak elektrozawory układu ABS zostaną zapowietrzone, pojawi się konieczność użycia komputera serwisowego.

Jaki płyn hamulcowy należy zastosować w motocyklu?

Właściwy dla danego motocykla i danego obwodu – bo bywają też hydraulicznie sterowane sprzęgła – rodzaj płynu hamulcowego zawsze podany jest w instrukcji obsługi. Zazwyczaj ta informacja widnieje także na zbiorniczkach tej cieczy. Należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta w tym zakresie.

o czym pamiętać, wymieniając płyn hamulcowy w motocyklu?

Najpopularniejsze typy płynów hamulcowych

  1. DOT 4 – zdecydowanie najpopularniejszy typ płynu hamulcowego w motocyklach wyprodukowanych w XXI wieku. Jego najważniejszy składnik to ester glikolu. Dodatki stanowią środki smarne, inhibitory korozji oraz przeciwutleniacze. Temperatura wrzenia płynu DOT 4 w stanie niezawodnionym to 230°C, natomiast zawodnionym nawet 155°C.
  2. DOT 5.1 – wersja rozwojowa płynu DOT 4. Cechuje się wyższymi parametrami użytkowymi. Temperatura wrzenia płynu DOT 5.1 w stanie niezawodnionym to 260°C, natomiast zawodnionym nawet 180°C.
  3. DOT 3 – najstarsza generacja wśród płynów hamulcowych. Ten typ można spotkać w samochodach i motocyklach wyprodukowanych w XX wieku. Temperatura wrzenia płynu DOT 3 w stanie niezawodnionym to 205°C, natomiast zawodnionym nawet 140°C.

Płyn hamulcowy DOT 4 jest oferowany również w wersji LV (low viscosity) o obniżonej lepkości. Przeznaczony jest do najnowocześniejszych układów hamulcowych. Wszystkie zaprezentowane powyżej typy płynów hamulcowych są wzajemnie ze sobą mieszalne.

  1. DOT 5 – płyn hamulcowy, którego skład oparty jest o silikon. Nie chłonie wody, natomiast przenikająca do układu wilgoć, niewiążąca się z płynem, wywołuje korozję metalowych elementów. Jego główne zastosowanie dotyczy pojazdów wojskowych. Temperatura wrzenia płynu DOT 5 to 260°C. Płyn hamulcowy DOT 5 nie jest mieszalny z innymi typami!

O czym jeszcze należy pamiętać?

Płyn hamulcowy jest cieczą niezwykle groźną dla lakierowanych i polerowanych elementów motocykla. Nie należy dopuszczać do rozlewania go podczas obsługi serwisowej maszyny.

Płyn hamulcowy musi być przechowywany w szczelnie zamkniętych opakowaniach. Jeśli buteleczka była otwierana, pozostały w niej płyn bardzo szybko straci swe cechy, pozwalające na zastosowanie go w motocyklu.

Czytaj dalej

tylny wahacz jednoramienny w motocyklu
silnik motocykla przed wymianą oleju