Dzisiaj opowiemy, według nas, o 4 najlepszych powodach, by kupić motocykl 125, bo mimo swojej niedużej mocy nie tylko spełniają swoją funkcję, ale także dzięki małemu spalaniu, są przyjazne kieszeni kierowcy.
Oto nasza lista:
Yamaha TDR 125
Yamaha TDR 125 miała być czymś więcej niż zwykłym motocyklem szosowo turystycznym. Według producenta to być turystyk, który poradzi sobie również w lekkim terenie. I rzeczywiście TDR nawiązuje wyglądem do większych modeli z klasy adventure. Była to całkiem udana konstrukcja, o czym świadczy fakt, że Yamaha produkowała ten mały turystyczny motocykl 125 aż przez 10 lat (1992–2002).
TDR 125 została wyposażona w dwusuwowy silnik chłodzony cieczą. Jego moc wahała się w zależności od rocznika. Najsłabsza wersja miała 15 KM, a te najmocniejsza osiągała nawet 28 KM. Moc w połączeniu z niewielką masą motocykla (135 kg) sprawiły, że ten motor turystyczny potrafi osiągnąć całkiem przyzwoite prędkości.Mocniejsze wersje rozpędzały się nawet do 130-140 km/h. Takie osiągi zdecydowanie są wystarczające, by czuć się swobodnie nawet na drogach szybkiego ruchu. To, co można zarzucić TDR 125, jako motocyklowi turystycznemu o małej pojemności, to stosunkowo duże spalanie. W niektórych przypadkach osiągało ono nawet ponad 4 litry na 100 km.
Yamaha TDR 125 to mały turystyk zdecydowanie warty uwagi, jeżeli nie boisz się zakupu nieco już leciwego motocykla. Jego lekko terenowe zapędy pozwolą ci czuć się dobrze na szutrowych drogach, a w mieście pokonywać bez strachu wyższe krawężniki. Przy zakupie zwróć uwagę na rocznik i moc silnika, która może się różnić. Uwaga – motocykle mające moc ponad 11 kW nie spełniają wymogów prawa jazdy kat. B i A1.
Honda XL 125 Varadero
Hondę XL Varadero 125 można nazwać mocno spóźnioną odpowiedzią tego producenta na Yamahę TDR 125. Jej produkcja przypadła na lata 2001-2012, kiedy Yamaha powoli kończyła produkcję swojej turystycznej 125. Małe Varadero nazwane zostało przez wielu jednym z najlepszych motocykli o tej pojemności wyprodukowanym przez Hondę i jest w tym sporo racji.
Varadero 125 napędzane jest dwucylindrowym silnikiem w układzie V (wyglądającym jak jednostka przynajmniej dwa razy większej pojemności) o mocy 15 KM i momencie obrotowych 10 Nm przy 8500 obr/min. Pozwala on na osiągnięcie maksymalnej prędkość w granicy około 120 km/h. Mniejsza moc przekłada się również na mniejsze spalanie. Ten mały turystyk potrzebuje ok. 3,5 litra benzyny na 100 km. A to przy zbiorniku paliwa o pojemności 17,5 l pozwal przejechać mniej więcej 400 km. Planując zakup Hondy Varadero 125, pamiętaj, że modele do 2007 roku wyposażone były w gaźnik. Wersje z wtryskiem paliwa produkowane były po 2007 roku.
Romet ADV 125 FI
Jeżeli zależy ci na nowszym motocyklu, warto przyjrzeć się turystykowi 125 od Rometa. ADV 125 FI wyglądem przypomina BMW GS. Jednocylindrowy silnik generuje 10,6 KM i osiąga moment obrotowy 9,2 Nm przy 6000 obr/min. Mniejsza moc jest jedną z większych wad tego motocykla. Maksymalna prędkość wyosi ok. 90 km/h i może sprawiać, że na drogach szybkiego ruchu wszyscy będą cię wyprzedzać.
ADV 125 FI sprawdzi się jako motor szosowy na niedalekie wyprawy za miasto, którym dasz sobie radę również na drogach szutrowych. Niewątpliwą zaletą tego turystyka 125 ccm jest spalanie. Wynosi ono nawet poniżej 3 litrów na 100 km. Przy zbiorniku paliwa o pojemności 14 l wystarcza to na przejechanie niecałych 300 km.
Wybierając Rometa ADV 125 FI, warto rozejrzeć się za wersją PRO, która ma system zespolony układu hamulcowego. Układ ten w przypadku naciśnięcia dźwigni hamulca tylnego automatycznie dołącza hamulec przedni. Dzięki temy znacznie podnos się skutecznoś, i bezpieczeństwo hamowania.
ADV 125 FI jest standardowo wyposażony w trzy kufry i gniazdo USB. Jeżeli nie przeszkadza ci mniejsza moc, a chcesz mieć dobrze wyglądający motor turystyczny 125 z całkiem niezłym wyposażeniem seryjnym, a przy tym bardzo oszczędny, być może Romet ADV 125 FI jest propozycją właśnie dla ciebie.
Junak RX One 125
Junak RX One 125 to kolejna pozycja wśród motocykli turystycznych 125 ccm o zacięciu do lekkiego enduro. Jest bardzo podobny do Rometa ADV 125 FI. Może się pochwalić podobnymi osiągami, a także zespolonym układem hamulcowym. Jednocylindrowy silnik o mocy 10,34 KM osiąga prędkość maksymalną 90 km/h. Jak na turystyka 125 jest stosunkowo ciężki. Waży aż 162 kg. Wyposażony jest seryjnie w światła w technologii LED, gniazdo USB i wyświetlacz ciekłokrystaliczny.
Podsumowanie
Motocykle turystyczne 125 ccm są propozycją dla młodych kierowców z prawem jazdy kat. A1, dla posiadaczy samochodowego prawka kategorii B, a także dla wszystkich, którzy chcą mieć lekki, oszczędny motocykl do nieśpiesznej turystyki. Motocykle turystyczne 125 sprawdzą się również na drogach szutrowych, na których mała masa będzie dodatkową zaletą. A jaki turystyk 125 z wymienionych powyżej będzie najlepszy? To już kwestia indywidualnych preferencji.