Porady

Jak prawidłowo wykonać awaryjny manewr omijania przeszkody motorem?

jazda motorem po drodze przy wykonywaniu awaryjnego manewru omijania

Patrz tam, gdzie chcesz jechać – nigdy na przeszkodę. Tak poradzi Ci każdy doświadczony motocyklista. Umiejętność unikania fiksacji wzroku i szybkość reakcji to dwie kluczowe sprawy w omijaniu przeszkód.

Scenariusz znasz albo prędzej czy później poznasz: jedziesz swoim tempem, wiesz, że wszystko jest pod kontrolą i nagle… bach – na pasie przed Tobą leży kawał opony z tira, drewniana paleta, zgubiony zderzak, a czasami, w bonusie, wycieczkowiec w postaci psa sąsiada. Hamowanie awaryjne? Czasem jest na to miejsce. Ale bywa, że jedynym ratunkiem jest szybki, zdecydowany manewr ominięcia przeszkody. I tu właśnie wielu motocyklistów popełnia błąd, który kończy się wizytą w rowie lub w statystyce wypadków.

Dlaczego manewr omijania jest tak trudny?

W sytuacji stresowej mózg przestaje być Twoim kumplem i przechodzi w tryb „byle przeżyć”. Ręce napinają się jak stalowe linki, spojrzenie wkleja się w przeszkodę (fiksacja wzroku), a motocykl – jak na złość – podąża tam, gdzie patrzysz. Zamiast wykonać płynny skręt i wrócić na tor jazdy, wielu motocyklistów wykonuje nerwowy ruch kierownicą, co destabilizuje motocykl. Efekt? Albo gleba, albo kolejna przeszkoda w gratisie.

Klucz 1: patrz tam, gdzie chcesz jechać

Nie ma cudów – motocykl jedzie tam, gdzie kierujesz wzrok. Jeśli wpatrujesz się w leżący zderzak, wylądujesz na nim jak mucha na szybie. W awaryjnym ominięciu musisz natychmiast znaleźć punkt, za przeszkodą, w którym chcesz się znaleźć. I trzymać na nim wzrok przez cały manewr.

Klucz 2: pracuj ciałem, nie tylko kierownicą

Omijanie przeszkody to nie jest kręcenie gałką w grze. Tu liczy się cały zestaw: praca biodrami, przeniesienie ciężaru, dociążenie podnóżka po wewnętrznej stronie zakrętu. W awaryjnych sytuacjach najlepiej sprawdza się zdecydowany, szybki przeciwskręt – krótkie, dynamiczne popchnięcie kierownicy w stronę przeciwną do tej, w którą chcesz skręcić. Potem natychmiast skręt w drugą stronę, żeby wrócić na pierwotny tor jazdy.

Klucz 3: nie panikuj z hamulcem

Naturalny odruch: widzisz przeszkodę – hamujesz. Problem w tym, że mocne zaciśnięcie przedniego hamulca w trakcie ostrego skrętu to przepis na wywrotkę. Jeśli musisz zwolnić, rób to przed manewrem, nie w trakcie. Najlepsza sekwencja: szybkie wytracenie prędkości (bez blokowania kół), a potem natychmiastowe wejście w manewr omijania.

Trening czyni cuda

Wielu motocyklistów po prostu wierzy, że w razie czego jakoś to ogarną. To złudzenie. Umiejętność awaryjnego omijania przeszkody trzeba wyćwiczyć, bo pod wpływem adrenaliny odtwarzasz wyłącznie to, co masz w pamięci mięśniowej. Dlatego warto iść na szkolenie, albo chociaż znaleźć pusty plac, ustawić kilka pachołków w formie przeszkody i ćwiczyć: najpierw powolne slalomy, potem szybkie zmiany toru jazdy przy rosnącej prędkości.

Psychika ma znaczenie

Jadąc w ruchu miejskim lub na trasie, zawsze zakładaj, że coś może pojawić się na Twoim pasie. Taka mentalna gotowość sprawia, że w razie zagrożenia nie tracisz ułamków sekundy na „o rany, co to?!”, tylko od razu przechodzisz do działania. To trochę jak z refleksami bramkarza – liczy się przewidywanie, a nie tylko szybkość reakcji.

Awaryjny manewr omijania przeszkody to jedna z tych umiejętności, które mogą uratować życie. Chodzi o to, żeby w kryzysowej sytuacji motocykl zrobił dokładnie to, czego chcesz – i żebyś Ty wiedział, co chcesz zrobić. Patrz tam, gdzie chcesz jechać, używaj przeciwskrętu, nie panikuj z hamulcem, a przede wszystkim – trenuj. Bo w chwili próby nie będzie czasu na myślenie, będzie czas tylko na działanie.

Tylko u nas – 5 lat ochrony

Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.

Czytaj dalej

Nie żyje Rafał Raff Betnarski. Żegnaj, Przyjacielu. Będziemy tęsknić.
motocykliści jadą na motorze i hamują podczas skrętu

Powiązane artykuły

Porady omijanie przeszkód motorem na drodze

Omijanie przeszkód - szybkie manewry unikowe motocyklem

Potrzeba wykonania szybkiego manewru w celu uniknięcia niebezpieczeństwa to codzienność każdego motocyklisty. Jak omijać przeszkody bezpiecznie i skutecznie?

Porady jazda motocyklem po ubitej drodze z efektem shimmiy

Zwalczanie efektu „shimmiy” i innych wibracji kierownicy w motocyklu

Shimmy i inne wibracje motocyklowej kierownicy to czarny sen miłośników szczególnie szybszej jazdy. Z czego wynikają i co należy robić, by uniknąć tych atrakcji?

Porady jazda motocyklem w ostry zakręt

U-turns i wolne manewry - technika pracy sprzęgłem i gazem

Odkręcić do oporu na długiej prostej potrafi każdy. Trudniej potem jest w szybkim tempie pokonać łuk. A kto umie – bez dreptania – zawrócić pomiędzy krawężnikami? Dlaczego wolne manewry, na czele z...

Porady motocykliści hamujący awaryjnie podczas skręcania na drodze

Jak hamować awaryjnie motocyklem? Poradnik

Hamowanie awaryjne budzi grozę podczas egzaminu na prawo jazdy. W codziennym życiu stosowane jest rzadko, ale to najlepszy dowód na to, że trzeba je systematycznie ćwiczyć.

Porady motocyklista balansuje ciałem podczas wchodzenia w zakręt motocyklem

Jak skręcać motocyklem, czyli prawidłowe balansowanie ciałem na zakrętach

Motocykle prowadzi się, zarówno ustawiając odpowiednio kierownicę, jak i balansując ciałem. Jak robić to bezpiecznie i jak koordynować te działania?

Porady motocykliści na drodze podczas wyprzedzania innego motoru

Jak motocyklem wyprzedzać inne pojazdy bezpiecznie i legalnie?

Wyprzedzanie motocyklem to jedna z tych czynności, które potrafią dać więcej satysfakcji niż otwarcie gazu na pustej prostej. Aby tak się stało, trzeba to zrobić umiejętnie i bezpiecznie.