Porady

Zimowy postój motocykla. Co warto zrobić przy maszynie podczas posezonowej przerwy?

motocykl czyszczony przed zimowaniem

Dobry motocykl to zadbany motocykl. Jeżeli troska o pojazd objawia się tylko jednorazowym, corocznym umówieniem go do mechanika, trudno mówić o zadbaniu. Wiele czynności możesz, a nawet powinieneś wykonywać samodzielnie. Okres zimowego postoju motocykla to idealna pora.

Długi zimowy czas postoju motocykla to okazja do wykonania prac pielęgnacyjnych. Poprawi to kondycję maszyny podczas pełni sezonu motocyklowego.

Wielu motocyklistów na zimę odkłada niezbędne czynności serwisowe. Ich przeprowadzenie wymaga fachowej wiedzy i narzędzi lub skorzystania z usług warsztatu. Istnieją jednak czynności, które może wykonać nawet osoba, której z majsterkowaniem nie po drodze.

Woskowanie elementów lakierowanych i polerowanie powierzchni chromowanych

Troska o liczne powierzchnie lakierowane, chromowane lub polerowane w motocyklu nie może ograniczać się wyłącznie do wizyt na myjni pod ciśnieniem. Dla utrzymania ich w dobrym stanie niezbędna jest odpowiednia konserwacja. Umyty po sezonie motocykl warto poddać zabiegom przywracającym blask.

Lakierowane powierzchnie powinny być regularnie woskowane. Skutecznym środkiem do tego jest S100 Gloss Wax Spray. Wystarczy jedynie nanieść preparat na czystą suchą szmatkę. Po chwili należy spolerować powierzchnie, używając ściereczki niepozostawiającej włosia . Do pielęgnacji siedzenia warto użyć środka konserwacyjnego S100 Seatbench Care.

Powierzchnie chromowane i polerowane muszą być traktowane szczególnie delikatnie. W tym przypadku użycie niewłaściwego preparatu może trwale oszpecić motocykl. Warto więc zaufać sprawdzonemu rozwiązaniu – paście S100 Metal Polish. Po wstrząśnięciu tubką należy mocno wcierać preparat w polerowaną powierzchnię, a następnie usunąć pozostałości pasty miękką ściereczką.

Oferowane są także środki do usuwania szpecących rys. W tym przypadku szczególnie warty polecenia jest zestaw S100 Scratch Polish. Poważne uszkodzenia wymagają rzecz jasna interwencji lakiernika, ale drobne uszkodzenia często możliwe są do usunięcia we własnym zakresie.

Zabezpieczanie motocykla przed korozją

Jesienne posezonowe umycie motocykla rzadko jest połączone z odpowiednim wysuszeniem maszyny. Powoduje to, że w licznych zagłębieniach pozostaje woda lub w skrajnych przypadkach nawet detergent. Skutkuje to rdzawymi, trudnymi do usunięcia plamami. Tymczasem istnieje preparat, pozwalający łatwo poradzić sobie z tym problemem. To środek antykorozyjny S100 Corrosion-Protectant. Pomyślnie przeszedł on test rozpylania soli według normy DIN 50021, po 2112 godzinach.

Nadaje się on również doskonale do konserwacji wszelkich metalowych elementów maszyny z wyłączeniem układu hamulcowego. Pokrywa wrażliwe na korozję powierzchnię silną, samo zasklepiającą się powłoką ochronną, co gwarantuje jego wyjątkową skuteczność.

Kontrola napięcia w akumulatorze i ewentualne ładowanie

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi wymagania obsługowe motocykli. Coraz powszechniejsze staje się przechowywanie maszyny poza sezonem w suchym i w miarę ciepłym pomieszczeniu. W połączeniu z faktem, że nowoczesne akumulatory motocyklowe są znacznie bardziej odporne na niskie temperatury i samorozładowanie, znika konieczność wymontowywania ich z pojazdu i przechowywania w ciepłym mieszkaniu.

Warto jednak systematycznie kontrolować napięcie akumulatora motocyklowego i w razie potrzeby uzupełniać spadki za pomocą powszechnie dostępnych, mikroprocesorowych ładowarek. Należy przy tym pamiętać o granicznych wartościach spadków napięcia w używanych w swych pojazdach źródłach energii. Napięcie 12,9V dla akumulatora AGM to bardzo dobry wynik, natomiast w przypadku litowo-jonowego oznacza konieczność doładowania.

Tuning wizualny motocykla

Okres poza sezonem motocyklowym sprzyja niekiedy dużej ilości wolnego czasu, który może okazać się niezbędny podczas wykonywania przy motocyklu czynności wymagających szczególnej dokładności i pieczołowitości. To chociażby szeroko rozumiany tuning wizualny motocykla.

Wygląd kół motocykla można znacząco poprawić poprzez zastosowanie nalepianych odblaskowych taśm. Oferowane są w różnych kolorach, pozwalających dobrać je do malowania maszyny. Wygląd opon można poprawić również za sprawą markera Keiti Tire Pen. W przypadku pewnych typów motocykli białe napisy na ogumieniu wyglądają szczególnie atrakcyjnie.

Tuning wizualny motocykla może mieć także wymiar praktyczny. Zamontowanie w slotach wahacza kolorowych rolek do stojaka wpływa nie tylko na wygląd maszyny, ale też na poprawę możliwości w zakresie choćby obsługi łańcucha.

Po wykonaniu zaproponowanych wyżej czynności warto przykryć motocykl odpowiednim pokrowcem. Doskonale ochroni on nawoskowaną i wypolerowaną maszynę przed kurzem i wilgocią. Czy to wystarczy, by mieć poczucie dobrze spełnionego obowiązku? Częściowo na pewno tak, ale czy nie warto rozejrzeć się przed kolejnym sezonem za zestawem wysokiej klasy crashpadów?

Czytaj dalej

damskiej miejskie buty motocyklowe
weź udział w konkursie