Porady

Na co zwracać uwagę wybierając kask motocyklowy?

mężczyzna w srebrnym kasku i czarnej kurtce jedzie motocyklem

Czy wiesz, że kask motocyklowy to najważniejszy element bezpieczeństwa dla każdego motocyklisty.

Na co należy zwrócić uwagę kupując kask?

Certyfikaty

Certyfikaty to nic innego niż normy pomiaru kasków motocyklowych: europejska ECE 22-05, amerykańska DOT oraz niepowiązana z żadną organizacją rządową norma Snell. Oprócz powyższych norm, wszyscy producenci mają swoje normy i standardy. Najbardziej rygorystyczne normy testowania kasków ma japoński producent kasków Arai.

Europejska norma ECE (Economic Commission of Europe Regulation) to najszerzej stosowany certyfikat dla kasków motocyklowych na świecie i jednocześnie najbardziej liberalna norma. Pomiar zdolności pochłaniania energii wykonywany jest w pięciu (w przypadku kasków integralnych - sześciu) precyzyjnie określonych punktach pomiarowych. Europejskie standardy nie uwzględniają przeprowadzania dla kasków testów przebijalności.

Bardziej restrykcyjną normą jest amerykański DOT. Obejmuje on pomiary nie w określonych punktach pomiarowych, ale w większych strefach, które pokrywają dużą część powierzchni skorupy i wykluczają wiele niebezpiecznych rozwiązań takich jak np. siatki wentylacyjne o dużej powierzchni itp. Część testów prowadzona jest przy większych prędkościach. DOT obejmuje także test na penetrację skorupy i większą ilość uderzeń. Dlatego kask, aby spełnić normę DOT musi być mocniejszy, niż w przypadku normy ECE, kaski z tym certyfikatem są często cięższe, bo skorupa musi być bardziej wytrzymała.

Najbardziej restrykcyjną normą pomiaru kasków jest norma Snell. Fundacja Snell to niezależna organizacja non-profit, której celem jest prowadzenie badań nad poprawą bezpieczeństwa kasków. Snell robi podobne badania zdolności pochłaniania uderzenia, jakie stosuje się w testach DOT i ECE, ale ich przebieg jest bardziej drobiazgowy, uderzenie w trakcie testu może odbyć się w dowolne miejsce na skorupie powyżej linii pomiarowej, czyli jeśli kask ma certyfikat SNELL na pewno wypełnia wymagania norm ECE i DOT. Dodatkowo testy Snell sprawdzają wytrzymałość części szczękowej kasku w kaskach integralnych oraz odporności wizjera na penetrację.

SHARP - jest to norma, w której na ocenę kasku (ilość gwiazdek) ma wpływ również cena i design, nie tylko bezpieczeństwo, które jest kluczowe dla niniejszego opracowania.

Materiał

Materiał, z którego wykonana jest skorupa kasku ma ogromny wpływ na jego cenę - im droższy i trudniejszy w pozyskiwaniu, tym droższy kask. Podstawowe rodzaje materiałów opisujemy poniżej.

Laminaty. Droższa technologia, zapewniająca wyższą wytrzymałość i trwałość kasków. Najczęściej wykorzystywane laminaty:
- włókno szklane: charakteryzujące się sztywnością oraz wysoką wytrzymałością
- karbon: czyli włókno węglowe, posiadające zaawansowaną strukturę, która jest bardzo wytrzymała oraz odporna na uszkodzenia
- kevlar: stworzony i opatentowany przez firmę DuPont, ekstremalnie wytrzymały materiał, najczęściej używany w przemyśle zbrojeniowym
- kompozyty: tak określa się mieszaniny laminatów w różnych proporcjach, obecnie to najbardziej zaawansowana technologia produkcji skorup kasków, dla maksymalnego bezpieczeństwa i optymalizacji wagi kasku, skorupy mogą mieć różną ilość warstw poszczególnych laminatów w różnych strefach.

Tworzywa sztuczne. Tańsze materiały do produkcji skorup motocyklowych. Najczęściej wykorzystywane:

- ABS
- poliwęglan

Tworzywo termoplastyczne to mieszaniny tworzyw sztucznych, potocznie zwanych plastikami, zapewniających różne poziomy wytrzymałości i odporności.

Waga kasku

Na wagę kasku wpływa:

- rodzaj tworzywa
- grubość skorupy
- wyposażenie dodatkowe: blenda, otwierana szczęka, wyściółka itd.
- w ekstremalnych przypadkach producenci odchudzają masę skorupy w miejscach nie poddawanych badaniu w czasie certyfikacji

Aerodynamika kasku, czyli czy dobrze będzie sobie radził z oporem powietrza, kask z dobrą aerodynamiką powoduje, że głowa "nie lata" w czasie jazdy i dzięki temu szyja nie jest obciążana. Wyważenie, czyli środek ciężkości kasku, musi być położony nisko, wtedy nie są obciążone kręgi szyjne,

Wielkość skorupy - im mniejsza, tym lepsza aerodynamika i wyważenie, renomowani producenci produkują nawet do 5 wielkości skorup dla jednego modelu kasku, tak, aby maksymalnie dopasować kask do głowy motocyklisty. Dzięki temu dopasowanie rozmiaru nie opiera się na manewrowaniu grubością wyściółki wewnętrznej i policzków. Dobry kask ma we wszystkich rozmiarach tę samą grubość wyściółki, (lub różnicę nie większą niż 5-10mm).

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

- Zapytaj sprzedawcę, z jakich materiałów zbudowany jest kask
- Dobierz odpowiedni rozmiar kasku i sprawdź dopasowanie kasku do kształtu głowy
- Przymierz kilka kasków, aby dobrać właściwy rozmiar. Każdy producent podaje tabelę z rozmiarami, ale rozmiary kasków u poszczególnych producentów mogą się różnić.
- Sprawdź różne modele, bo rozmiar to nie wszystko. Skorupy mają różne kształty i każdy model będzie inaczej leżał na głowie
- Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie!

Idealny kask:

- dokładnie przylega do głowy
- jest ciasny, ale wygodny
- może uciskać w policzki twarzy, ale nie powinien powodować bólu
- nie może uwierać, uciskać skroni czy tyłu głowy
- nie może ani o centymetr obracać się na głowie

Pamiętaj, że dopasowanie się kasku do Twojej głowy trwa z reguły kilkadziesiąt godzin i na początku może się wydawać, że kask jest zbyt ciasny czy za mocno ściska policzki. Z czasem wyściółka dopasuje się do głowy i wrażenie ciasnoty minie. Niektórzy producenci dają możliwość dokupienia poduszek w innym rozmiarze niż seryjne, co zmniejsza ryzyko niedopasowania kasku.

Czytaj dalej

Kask motocyklowy Airoh
prezentacja turystycznej kurtki motocyklowej RST Adventure X w kolorze białym z czarno-czerwonymi dodatkami