Czy wiesz, że kask motocyklowy to najważniejszy element bezpieczeństwa dla każdego motocyklisty.
Na co należy zwrócić uwagę kupując kask?
Certyfikaty
Certyfikaty to nic innego niż normy pomiaru kasków motocyklowych: europejska ECE 22-05, amerykańska DOT oraz niepowiązana z żadną organizacją rządową norma Snell. Oprócz powyższych norm, wszyscy producenci mają swoje normy i standardy. Najbardziej rygorystyczne normy testowania kasków ma japoński producent kasków Arai.
Europejska norma ECE (Economic Commission of Europe Regulation) to najszerzej stosowany certyfikat dla kasków motocyklowych na świecie i jednocześnie najbardziej liberalna norma. Pomiar zdolności pochłaniania energii wykonywany jest w pięciu (w przypadku kasków integralnych - sześciu) precyzyjnie określonych punktach pomiarowych. Europejskie standardy nie uwzględniają przeprowadzania dla kasków testów przebijalności.
Bardziej restrykcyjną normą jest amerykański DOT. Obejmuje on pomiary nie w określonych punktach pomiarowych, ale w większych strefach, które pokrywają dużą część powierzchni skorupy i wykluczają wiele niebezpiecznych rozwiązań takich jak np. siatki wentylacyjne o dużej powierzchni itp. Część testów prowadzona jest przy większych prędkościach. DOT obejmuje także test na penetrację skorupy i większą ilość uderzeń. Dlatego kask, aby spełnić normę DOT musi być mocniejszy, niż w przypadku normy ECE, kaski z tym certyfikatem są często cięższe, bo skorupa musi być bardziej wytrzymała.
Najbardziej restrykcyjną normą pomiaru kasków jest norma Snell. Fundacja Snell to niezależna organizacja non-profit, której celem jest prowadzenie badań nad poprawą bezpieczeństwa kasków. Snell robi podobne badania zdolności pochłaniania uderzenia, jakie stosuje się w testach DOT i ECE, ale ich przebieg jest bardziej drobiazgowy, uderzenie w trakcie testu może odbyć się w dowolne miejsce na skorupie powyżej linii pomiarowej, czyli jeśli kask ma certyfikat SNELL na pewno wypełnia wymagania norm ECE i DOT. Dodatkowo testy Snell sprawdzają wytrzymałość części szczękowej kasku w kaskach integralnych oraz odporności wizjera na penetrację.
SHARP - jest to norma, w której na ocenę kasku (ilość gwiazdek) ma wpływ również cena i design, nie tylko bezpieczeństwo, które jest kluczowe dla niniejszego opracowania.
Materiał
Materiał, z którego wykonana jest skorupa kasku ma ogromny wpływ na jego cenę - im droższy i trudniejszy w pozyskiwaniu, tym droższy kask. Podstawowe rodzaje materiałów opisujemy poniżej.
Laminaty. Droższa technologia, zapewniająca wyższą wytrzymałość i trwałość kasków. Najczęściej wykorzystywane laminaty:
- włókno szklane: charakteryzujące się sztywnością oraz wysoką wytrzymałością
- karbon: czyli włókno węglowe, posiadające zaawansowaną strukturę, która jest bardzo wytrzymała oraz odporna na uszkodzenia
- kevlar: stworzony i opatentowany przez firmę DuPont, ekstremalnie wytrzymały materiał, najczęściej używany w przemyśle zbrojeniowym
- kompozyty: tak określa się mieszaniny laminatów w różnych proporcjach, obecnie to najbardziej zaawansowana technologia produkcji skorup kasków, dla maksymalnego bezpieczeństwa i optymalizacji wagi kasku, skorupy mogą mieć różną ilość warstw poszczególnych laminatów w różnych strefach.
Tworzywa sztuczne. Tańsze materiały do produkcji skorup motocyklowych. Najczęściej wykorzystywane:
- ABS
- poliwęglan
Tworzywo termoplastyczne to mieszaniny tworzyw sztucznych, potocznie zwanych plastikami, zapewniających różne poziomy wytrzymałości i odporności.
Waga kasku
Na wagę kasku wpływa:
- rodzaj tworzywa
- grubość skorupy
- wyposażenie dodatkowe: blenda, otwierana szczęka, wyściółka itd.
- w ekstremalnych przypadkach producenci odchudzają masę skorupy w miejscach nie poddawanych badaniu w czasie certyfikacji
Aerodynamika kasku, czyli czy dobrze będzie sobie radził z oporem powietrza, kask z dobrą aerodynamiką powoduje, że głowa "nie lata" w czasie jazdy i dzięki temu szyja nie jest obciążana. Wyważenie, czyli środek ciężkości kasku, musi być położony nisko, wtedy nie są obciążone kręgi szyjne,
Wielkość skorupy - im mniejsza, tym lepsza aerodynamika i wyważenie, renomowani producenci produkują nawet do 5 wielkości skorup dla jednego modelu kasku, tak, aby maksymalnie dopasować kask do głowy motocyklisty. Dzięki temu dopasowanie rozmiaru nie opiera się na manewrowaniu grubością wyściółki wewnętrznej i policzków. Dobry kask ma we wszystkich rozmiarach tę samą grubość wyściółki, (lub różnicę nie większą niż 5-10mm).
Zadbaj o swoje bezpieczeństwo
- Zapytaj sprzedawcę, z jakich materiałów zbudowany jest kask
- Dobierz odpowiedni rozmiar kasku i sprawdź dopasowanie kasku do kształtu głowy
- Przymierz kilka kasków, aby dobrać właściwy rozmiar. Każdy producent podaje tabelę z rozmiarami, ale rozmiary kasków u poszczególnych producentów mogą się różnić.
- Sprawdź różne modele, bo rozmiar to nie wszystko. Skorupy mają różne kształty i każdy model będzie inaczej leżał na głowie
- Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie!
Idealny kask:
- dokładnie przylega do głowy
- jest ciasny, ale wygodny
- może uciskać w policzki twarzy, ale nie powinien powodować bólu
- nie może uwierać, uciskać skroni czy tyłu głowy
- nie może ani o centymetr obracać się na głowie
Pamiętaj, że dopasowanie się kasku do Twojej głowy trwa z reguły kilkadziesiąt godzin i na początku może się wydawać, że kask jest zbyt ciasny czy za mocno ściska policzki. Z czasem wyściółka dopasuje się do głowy i wrażenie ciasnoty minie. Niektórzy producenci dają możliwość dokupienia poduszek w innym rozmiarze niż seryjne, co zmniejsza ryzyko niedopasowania kasku.