Używane skutery w cenie do 500 zł? Czy możliwy jest zakup pojazdu w tej cenie i późniejsze, bezproblemowe użytkowanie go? Dyskusja na ten temat w pewien zimowy poranek rozgorzała w siedzibie Dobrych Sklepów Motocyklowych. Zdania były podzielone, wobec czego należało to sprawdzić.
Do sprawdzenia tematu używanych skuterów do 500 zł wyznaczony został znany z technicznej tematyki redaktor Tanalski. Zadanie, które otrzymał to sprawdzenie, czy w ogóle jest to możliwe. Oto co z tego wyszło.
Przegląd ogłoszeń - sprzedam skuter 500 zł
Przegląd ogłoszeń sprzedam skuter - 500 zł, boleśnie wskazał na pewien fakt. Niewielka liczba oferowanych pojazdów to jedno, ale dodatkowo w każdym przypadku sprzedawany skuter do 500 zł był obarczony poważnymi wadami. Pierwsza kategoria miała braki w zakresie prawa do rejestracji - te zostały odrzucone. Druga grupa to skutery niesprawne, które można było podzielić na maszyny znanych marek, wyprodukowane dawnooooo temu lub jednoślady chińskie. Biorąc pod uwagę ceny części zamiennych - jedynym słusznym wyborem był skuter z Państwa Środka.
Skuter za około 500 zł w garażu
Udane poszukiwania spowodowały, że w garażu redaktora Tanalskiego pojawił się niesprawny skuter zakupiony za mniej więcej 500 zł: RIYA RY50QT-28B, cokolwiek to znaczy. A właściwie znaczy, że ta mała maszyna to motorower o pojemności 50 cm3. Rok produkcji: 2014. Sympatyczny pojazd miał ważne badanie techniczne i dobiegające końca ubezpieczenie OC. Niesprawność skuterka dotyczyła braku możliwości uruchomienia silnika. Akumulator był złomem a użycie nożnego rozrusznika, biorąc pod uwagę typ układu zapłonowego, nie owocowało upragnionymi odgłosami.
Dlaczego akurat Chińczyk?
Wybór pojazdu chińskiego jako bohatera projektu używany skuter za 500 zł wynikał z jednego powodu. Wszystkie oferowane maszyny były niesprawne. Oczywiste było to, że konieczne okaże się nabycie pewnej liczby części zamiennych. W przypadku skuterów markowych musiałoby się to wiązać z poszukiwaniem odpowiednich dla danego modelu i rocznika oraz ponoszeniem sporych kosztów.
W przypadku tanich motorowerów i motocykli chińskich, mamy do czynienia z na ogół jednym rodzajem silnika 2T i jednym 4T, które występują w większości oferowanych pojazdów. To ogromne ułatwienie. A ceny części zamiennych do chińskich jednośladów są z reguły śmieszne.
Rozbiórka zakupionego za ok. 500 zł używanego skutera
Zanim tani używany skuter został rozmontowany na części by poddać je ocenie, musiał zaprezentować kondycję swego silniczka. Przebieg 6 tys. km mógł pozostawić w nim rozmaite ślady. Pierwszym krokiem, wynikającym z doświadczenia redaktora, było sprawdzenie układu automatycznego dozowania oleju do gaźnika, który okazał się sprawny. Po podłączeniu zewnętrznego źródła prądu do odpowiednich odbiorników mały dzielny skuterek odpalił od pierwszego dotknięcia kablem portu rozrusznika. Pięknym odgłosem oznajmił gotowość do pracy a wprawne ucho ordynatora zdiagnozowało jego całkowicie zadawalający stan.
Teraz można było z czystym sumieniem przystąpić do rozmontowania niedawno zakupionego za ok. 500 zł używanego skutera. Lista usterek nie była długa:
- uszkodzony akumulator
- korozja ramy
- korozja rur nośnych widelca uniemożliwiająca jakąkolwiek naprawę
- nieszczelności w układzie zasilania
- niedziałający wskaźnik poziomu paliwa
- wyciek z dyferencjału
- zużyte okładziny tylnego hamulca - przednie klocki pozostały nietknięte. Zapraszamy więc przy okazji do naszej szkoły jazdy .
Naprawa używanego skutera za ok. 500 zł
Rama używanego skutera Riya została oddana do malowania proszkowego, choć w opcji budżetowej spokojnie wystarczyłby arkusz drobnego papieru ściernego i puszka farby w sprayu. Jeżeli chodzi o przednie zawieszenie, zakupiony został fabrycznie nowy komplet w cenie - złapcie się kota - 68 zł. ZA OBIE KOMPLETNE LAGI!!! Jako źródło prądu użyty został wymontowany z Triumpha Street Triple 675R jako zbyt słaby AGM Yuasy, który w skuterze cały czas doskonale sobie radzi. W razie, gdyby potrzebny był nowy - cena wyniosłaby około 100 zł.
Sprawę nieszczelności załatwił komplet wszelkich uszczelek, jakie występują w chińskich skuterach 2T, nabyty w cenie 30 zł. Dodatkowo dyferencjał wymagał wymiany simmeringu za 7 zł i 100 ml oleju. Zastosowano środek smarny zdjęty z półki, ale koszt to 4 zł. Brak wskazań poziomu paliwa wynikał z uszkodzenia czujnika. Nowy kosztował 20 zł. Decydującym o bezpieczeństwie jazdy podzespołem są oczywiście hamulce. Ile przyszło zapłacić za zestaw nowych szczęk z okładzinami? 15,99 zł.
Koszt części zamiennych, które pozwoliły przywrócić używanemu skuterowi pełną sprawność, to 145 zł. Do tego należy doliczyć puszkę farby w sprayu i papier ścierny - 20 zł oraz akumulator 100 zł. W najbardziej niekorzystnej opcji, do ceny zakupu 500 zł należałoby doliczyć niecałe 300 zł. Koszty rejestracji i ubezpieczenia stanowią niejako osobny paragraf budżetowy.
Eksploatacja używanego skutera za 500 zł
Jak spisuje się dzielny, mały, zakupiony za około 500 zł używany skuter? Przez rok od naprawy przejechał blisko 500 kilometrów. Jedyne usterki to awaria podciśnieniowego kranika - po dłuższym niż miesiąc postoju trzeba rozruszać go, zasysając ustami powietrze przez wężyk oraz przepalona żarówka świateł mijania. To wszystko. Odpala na widok kluczyka, nie kopci, pali mało.
Czy możliwy jest zakup za około 500 zł używanego skutera i bezproblemowe korzystanie z niego? Okazuję się, że jak najbardziej, choć kto by pomyślał.
PS. Składam serdeczne podziękowania Ordynatorowi Kliniki Psychiatrycznej w Gnieźnie, który był dla mnie wielkim wsparciem w pierwszej fazie projektu.
Piotr Tanalski