Samodzielna wymiana oleju nie jest ani specjalnie skomplikowana, ani nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Poradzi sobie z nią niemal każdy - pod warunkiem, że dobrze się przygotuje i zastosuje do poniższych rad.
Zanim zabierzesz się do wymiany oleju sprawdź czy w twoim mieście taka czynność jest dozwolona. We Wrocławiu, Warszawie i Krakowie olej wolno wymieniać tylko w warsztacie.
Przygotuj się
Jeśli nigdy nie wymieniałeś oleju w motocyklu, zajrzyj do instrukcji obsługi swojego motocykla, gdzie znajdziesz opis tej czynności krok po kroku. Eksperymenty mogą wyrządzić sporo szkód. Przygotuj niezbędne klucze, szczelną miskę lub kuwetę na stary olej, szmaty i płyn do usuwania oleju.
Przeczytaj instrukcję
Instrukcja obsługi twojego motocykla podpowie jaki olej wlać - nie chodzi tyle o markę, co o jego parametry. Stosuj dokładnie takie, jakie zaleca producent. Sprawdź jaka jest procedura spuszczania oleju – czasem wystarczy odkręcić korek spustowy, a czasem trzeba zdemontować wewnętrzny filtr oleju, spuścić olej z silnika i ramy, a czasem dodatkowo wyczyścić dodatkowe metalowe filtry.
Rozgrzej olej
Zimny olej jest gęsty i lepki, bardzo trudno usunąć go z wnętrza silnika. Przed wymianą dobrze jest odpalić motocykl na kilka minut. Dzięki temu stary olej z łatwością wycieknie do kuwety.
Odkręć korek spustowy
Kiedy olej jest już ciepły, załóż gumowe rękawice, postaw motocykl na centralnej podstawce (jeśli jest) i znajdź korek spustowy. Podstaw pod niego kuwetę (lub inne szczelne naczynie) i ostrożnie odkręć korek, uważając by nie wpadł do naczynia. Uważaj – olej może być gorący, może też gwałtownie chlusnąć.
Wymień filtr oleju
Większość motocykli wyposażona jest w zewnętrzny filtr oleju, który trzeba wymienić razem z samym olejem. Czasem da się go odkręcić ręką, czasem trzeba użyć specjalnego narzędzia przypominającego łańcuch rowerowy z rączką. Jeśli nie masz żadnego z tych narzędzi, zrób w filtrze dziury na wylot, włóż śrubokręt i wówczas odkręcisz go bez problemu.
Zamontuj korek spustowy i filtr
Jeśli wlejesz świeży olej nie wkręciwszy uprzednio filtra i korka spustowego, to wyleje się on przez otwory. Zanim otworzysz butelkę nowego oleju, wkręć korek i zamontuj nowy filtr. Przy korku warto użyć klucza dynamometrycznego, jeśli go nie masz – wkręcaj z wyczuciem. Wkręcając nowy filtr posmaruj jego uszczelkę olejem. Dzięki temu właściwie dopasuje się ona do gniazda.
Wlej olej
Instrukcja podpowie ci ile oleju trzeba wlać. Jego poziom możesz także sprawdzić w okienku rewizyjnym. Producenci często podają ilość oleju bez wymiany filtra, ale dla bezpieczeństwa i trwałości silnika zawsze warto wymieniać olej wraz z filtrem.
Wyczyść plamy
Trochę oleju zawsze nakapie na kolektor, oponę czy inne elementy motocykla. Wyczyść je dokładnie, zwłaszcza te z opony. Olej plus guma równa się ślizgawka. Jeśli silnik po odpaleniu będzie dymił i śmierdział, nie przejmuj się – resztki oleju, które kapnęły na kolektor muszą się wypalić. Stary olej zlej do szczelnego naczynia i oddaj w punkcie selektywnej zbiórki odpadów lub w warsztacie.