Łańcuch napędowy to ważny element motocykla. Co prawda jest częścią eksploatacyjną, ale wraz z zębatkami sporo kosztuje. Błędy popełniane przy jego obsłudze mogą być bardzo nieprzyjemne w skutkach.
Zachlapanie smarem tylnej opony stwarza poważne niebezpieczeństwo wypadku. Brak smarowania i kontroli naciągu może skutkować zerwaniem łańcucha. W takiej sytuacji możliwe jest zablokowanie tylnego koła. To niemal pewny upadek. Często dochodzi do tego wybicie sporej dziury w kadłubie silnika.
Obsługa łańcucha to smarowanie, kontrola naciągu i ewentualne czyszczenie. Jaka jest optymalna częstotliwość wykonywania tych czynności?
Smarowanie łańcucha motocyklowego
Jak często należy smarować łańcuch napędowy motocykla? Zależnie od jakości stosowanego smaru jest to z reguły dystans od 300 do 500 km. Jazda w deszczu tworzy konieczność wykonania tego zabiegu po zakończeniu danego etapu podróży. Podobnie jazda z dużą prędkością. Nawet krótka przejażdżka w tempie powyżej 250 km/h skutecznie pozbawia łańcuch środka smarnego.
Kontrola naciągu łańcucha motocyklowego
To, jak kontrolować naciąg łańcucha napędowego, jest szczegółowo opisane w każdej instrukcji obsługi motocykla.
Procedura polega na pomiarze swobodnego ruchu zespołu ogniw w połowie dystansu dzielącego zębatki. Chodzi o ruch w kierunku prostopadłym do prostej łączącej osie wałka zdawczego i tylnej piasty. Warto dokonywać tego zabiegu maksymalnie co 1000 km.
Czyszczenie łańcucha motocyklowego
Jak często należy czyścić łańcuch motocyklowy? Często spotykane zalecenie dotyczy co trzeciego smarowania. Zgodnie z nim, przed wykonaniem trzeciego z kolei smarowania należy łańcuch umyć.
Praktyka podpowiada jednak inną regułę. Łańcuch myjemy wtedy, gdy jest brudny. Warto wiedzieć, że zanieczyszczenia na zewnętrznej powierzchni ogniw szkodzą jedynie estetyce. Brudny nalot na grzbietach uszczelnień również nie jest groźny. Sprawne elementy gumowe skutecznie blokują niepożądanym substancjom drogę do sworzni walcowych.
Szkodzić mogą jedynie zanieczyszczenia na powierzchniach rolek. Jeśli właśnie one zostaną pokryte brudnym nalotem łańcuch warto jest umyć.
UWAGA! Łańcuch motocyklowy łatwo pozbawić większości zanieczyszczeń, wykorzystując rozpuszczalnik zawarty w smarze. Podczas umiejętnego nanoszenia najlepszych jakościowo preparatów, brud spływa z zestawu napędowego niemal w całości.
To w trakcie sezonu. A co wykonuje się przed zimą?
Opisane wyżej zalecenia dotyczą systematycznej obsługi łańcucha, wykonywanej podczas pełni sezonu motocyklowego. Jak natomiast należy przygotować zestaw napędowy do długiego zimowego postoju?
Szczególnie zagrożone są zestawy napędowe motocykli spędzających zimę na wolnym powietrzu lub w wilgotnych, blaszanych garażach. Ich łańcuchom należy poświęcić dużo uwagi i wykonać pełen zakres czynności obsługowych. W znacznie lepszej sytuacji znajdują się maszyny zimujące w ciepłych garażach. Biorąc jednak pod uwagę, że nadmiar troski żadnemu jednośladowi jeszcze nie zaszkodził, warto poddać zabiegom konserwacyjnym każdy motocyklowy łańcuch.
Krok 1 - Czyszczenie łańcucha motocyklowego
Przed długim postojem warto dokładnie oczyścić łańcuch motocyklowy. Pozostałości smaru połączone z drogowymi zanieczyszczeniami to trudna do usunięcia maź. Warto zaopatrzyć się w doskonale działające preparaty. Występują one w postaci płynu lub żelu. Prawdziwym hitem jest jednak urządzenie Kettenmax Premium. W jego przypadku, słowa „wygoda” i „skuteczność” nabierają nowego znaczenia.
Warto pamiętać, że do czyszczenia i mycia uszczelnionego łańcucha motocyklowego nie należy używać wody! Woda na zestawie napędowym jest równie pożądana, jak na panewkach wału korbowego.
Krok 2 - Regulacja naciągu łańcucha
Dokładne umycie łańcucha napędowego motocykla to doskonała okazja do regulacji jego naciągu. Nieprawdą jest, że po nasmarowaniu luz roboczy zestawu napędowego się zmniejszy. To przejściowy stan, który ustępuje po pokonaniu pierwszych 5 km drogi.
Należy też pamiętać o symetrycznym ustawieniu tylnego koła w wahaczu. Wszelkie błędy w tym zakresie zagrażają bezpieczeństwu jazdy.
Krok 3 - Smarowanie łańcucha motocyklowego
Smarowanie łańcucha motocyklowego przed długim okresem postoju różni się nieco od systematycznego smarowania podczas pełni sezonu.
Po pierwsze warto zadbać o dokładne pokrycie preparatem nie tylko elementów współpracujących ze sobą mechanicznie. W celu maksymalizacji ochrony przed korozją należy dokładne pokryć również zewnętrzne powierzchnie płytek ogniw.
Kolejna kwestia dotyczy jakości ochrony antykorozyjnej charakteryzującej różne typy smarów. Na rynku znajdziesz wyroby, które są po prostu nieskuteczne. Zdarza się, że pod warstwą niskiej jakości smaru do łańcuchów motocyklowych rozwija się proces korozyjny. Jeśli do takiej sytuacji dojdzie na powierzchniach współpracujących z delikatnymi uszczelnieniami, łańcuch nadaje się do wyrzucenia.
Szczególnie warty polecenia jest smar do łańcuchów motocyklowych najnowszej generacji S100 High End Kettenspray. Stanowi on owoc innowacyjnej technologii uznanego niemieckiego producenta Dr. OK. Wack Chemie. We wszystkich kluczowych parametrach preparat ten przewyższa środki poprzedniej generacji. Dotyczy to także ochrony antykorozyjnej. W kontekście długiego, zimowego postoju ma to ogromne znaczenie.
W ofercie S100 pojawił się również nowy smar o formule przygotowanej specjalnie do niskoobciążonych łańcuchów motocykli klasy 125. W tym przypadku do wszystkich zalet smaru High End Kettenspray należy dodać właściwości lekkobieżności. Ograniczone tarcie wewnętrzne i optymalna lepkość preparatu S100 125er Kettenspray to istotne atuty. Straty mocy w układzie przeniesienia napędu niewielkich silniczków motocykli klasy 125 stanowią spory problem. W przypadku zastosowania smaru 125er Kettenspray są one znacząco ograniczane.
Tak przygotowane łańcuchy z pewnością zachowają sprawność do kolejnego sezonu motocyklowego. Pierwsze ciepłe dni pozwolą cieszyć się jazdą na motocyklu bez konieczności reanimowania zardzewiałego zestawu napędowego. Warto wygospodarować jedno jesienne popołudnie na zainteresowanie się metalową wstęgą opasającą tylny wahacz ukochanej maszyny.
ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI
Pamiętaj wszystkie buty, o których przeczytałeś są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.
SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ
Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.