Kręte trasy to prawdziwa frajda i esencja motocyklowego życia. A jednak bywają zakręty tak ekstremalne, że bez perfekcyjnej techniki i dobrego przygotowania czeka cie tylko stres i męczarnie.
Na wielu alpejskich drogach, zwłąszcza tych o mniejszym znaczeniu, nierzadko trafiając się zakręty o nachyleniu sięgającym 40 stopni, i szerokości pasa odpowiadającej mniej więcej długości motocykla. Jak rządzić na takich zakrętach? Oto kilka porad.
1. Doskonal technikę
Na ciasnych winklach, jak nigdzie indziej, przydaje się dobra technika jazdy. Jednoczesne hamowanie, patrzenie w zakręt i wybór odpowiedniej nitki przejazdu mają na takich drogach znaczenie kluczowe. Dlatego regularnie podnoś swoje umiejętności na szkoleniach z techniki jazdy.
2. Oczekuj wolnych zakrętów
Wiele zakrętów można pokonać płynnie przerzucając motocykl z prawej na lewą stronę. Ultra ciasne agrafki wielu alpejskich przełęczy nie pozwalają jednak na taki luksus. Tutaj przyda ci się raczej perfekcyjne operowanie gazem, sprzęgłem i tylnym hamulcem oraz przeciwbalans. Bez tego łatwo o wywrotkę lub wyjechanie z zakrętu.
3. Wykorzystuj grawitację w skręcie
Podczas podjazdu grawitacja działa na twoją korzyść, umożliwiając naturalne zwolnienie w skręcie. Stabilizuj pozycję dodając delikatnie gazu za szczytem zakrętu. Nie wcześniej, bo wyjedziesz poza drogę.
4. Kontroluj prędkość zjazdu
Podczas jazdy w dół, grawitacja działa na twoją niekorzyść, starając się cię rozpędzić. Hamuj silnikiem i oboma hamulcami według zasady: najpierw ogarnij prędkość, potem kierunek.
5. Używaj tylnego hamulca
Hamowanie samym przodem to błąd – motocykl nurkuje i zwiększa się ryzyko poślizgu. Hamując przed zakrętem użyj tylnego hamulca ułamek sekundy przed przednim – dzięki temu motocykl "siądzie" zamiast nurkować. Odpuszczaj tył chwilę po odpuszczeniu przodu przed zakrętem, aby ładnie złożyć się w winkiel.
6. Prostuj gazem
Przyspieszaj delikatnie tuż po minięciu szczytu zakrętu. Dzięki temu ustabilizujesz motocykl i pomożesz mu podnieść się ze złożenia. Prawidłowe operowanie gazem zapewnia płynną i dającą mnóstwo frajdy jazdę.
7. Szlifuj pracę prawej dłoni
Delikatnie zwalniaj dźwignię hamulca przedniego, odkręcając jednocześnie prawą manetkę. Dzięki temu unikniesz szarpania, zrywania przyczepności i zminimalizujesz możliwość wyjechania z drogi.
8. Uważaj na ruch
Alpejskie drogi to bardzo specyficzne miejsca. Oprócz spotkasz tutaj zarówno bardzo wolne kampery, jak i zadziwiająco szybkich rowerzystów. Obserwuj uważnie ruch i staraj się odczytać intencje innych kierowców. Sam także dawaj jasne i czytelne znaki.
Powodzenia i szerokiej drogi!