Porady

Filtr powietrza w motocyklu - czy wiesz, jaki jest ważny?

Filtr powietrza

Dlaczego najważniejszy w motocyklu jest filtr powietrza? Zastanówmy się nad funkcjami i zadaniami poszczególnych filtrów w motocyklach.

Filtr oleju - lekka praca w tropikach

Filtr oleju przepuszcza najczęściej wciąż te same cztery litry oleju.Co prawda ten olej jest ciągle wzbogacany produktami spalania, elementami tarcz mokrych sprzęgieł oraz odłamkami panewek i kół zębatych, ale w najgorszym razie to zaledwie kilka gramów zanieczyszczeń. Co więcej, olej pracuje w niemal hermetycznym obiegu. Zdarza się oczywiście, że musimy go uzupełniać, ale z reguły dolewamy cieczy pozbawionej zanieczyszczeń. Tak więc praca filtra oleju nie jest nadmiernie trudna.

Filtr paliwa - niemal urlop w Kuwejcie

Filtr paliwa ma najłatwiej. Od kilku ładnych lat spojrzenie w głąb zbiornika paliwa ukazuje krystaliczną niemal czystość. Dawno skończyły się czasy paprochów w bakach pojazdów. Dystrybutory na stacjach paliw musiały zostać wyposażone w skrajnie dokładne filtry.Potwierdza to zresztą fakt, że wiele nowoczesnych motocykli nie ma nawet filtra paliwa w tradycyjnym rozumieniu. Tak więc robota łatwa i przyjemna.

Filtr powietrza - niedoceniany wyrobnik na półtora etatu

Prosta matematyka.Silnik spalinowy zużywa około 15 kg powietrza na kilogram paliwa - w przybliżeniu to nieco ponad litr (dokładnie 1,3l). Kilogram powietrza to blisko metr sześcienny (0,85 m3).Łatwo więc wyliczyć, że zużycie litra benzyny wymaga, by przez filtr powietrza motocykla przeszło ponad 10 metrów sześciennych powietrza.

W standardowym garażu znajduje się go ok. 60 metrów sześciennych.Motocykl zużywający 6 litrów benzyny na 100 km zassałby je przez swój filtr powietrza przed pokonaniem setnego kilometra.

Oczywiście te obliczenia to tylko szacunki. Miały one jedynie orientacyjnie zwrócić uwagę na skalę zadania stawianego małemu, papierowemu elementowi zamontowanemu w każdym motocyklu. Wystarczy pomnożyć to sobie przez interwał serwisowy. A to dopiero początek.

Filtr powietrza nie filtruje przecież wciąż tego samego oleju zamkniętego w szczelnym silniku czy już przefiltrowanego w dystrybutorze paliwa. Każdy kilogram powietrza zawiera kurz, owady a często także i wodę. Każdy kolejny kilogram to kolejne zanieczyszczenia. Wciąż i wciąż - bez końca.

Czy filtr powietrza może przepuścić zanieczyszczenia do cylindrów?

Nawet skrajnie zanieczyszczony nie powinien.Natomiast wraz z osadzaniem się na powierzchni filtrującej kolejnych miligramów zanieczyszczeń rosną opory przepływu powietrza przez filtr. Wpływa to na pracę silnika. Dawniej w takiej sytuacji gaźniki, w wyniku wzrostu podciśnienia w komorach rozpylaczy, wzbogacały mieszankę. Dziś sondy lambda, mierząc skład spalin, wymuszają na sterownikach silników zmniejszenie dawkowania paliwa.

W obu przypadkach postępujące zanieczyszczenie filtra powietrza bardzo powoli, a więc niezauważalnie, wpływa na pogorszenie osiągów silnika.Dlatego warto dbać o ten niepozorny element i nie dopuszczać do powstania na nim wysypiska śmieci.

Sportowe wkładki filtrów powietrza i filtry stożkowe

Wielka namiętność motocyklistów. Zauważalna w połowie ogłoszeń o sprzedaży motocykla. Wielorazowa wkładka zwana sportowym filtrem powietrza. Czy rzeczywiście dodaje mocy i momentu obrotowego? Osiągane wzrosty nie wykraczają z reguły poza poziom błędu pomiarowego.Skuteczne modyfikacje układów dolotowych wymagają profesjonalnej wiedzy i modyfikacji nie tylko hardware’u, ale i software’u motocykla.

Kupno sportowej wkładki i samodzielne zamontowanie jej w swoim pojeździe poprawia głównie samopoczucie właściciela - tym bardziej, im wścieklejszą maszynę mamy na myśli. Czy serio ktoś jest w stanie uwierzyć, że grupa inżynierów, która zajmowała się optymalizacją przepływu ładunku w kanale dolotowym R1 czy Panigale, była gotowa zepsuć potem efekt swoich wysiłków montażem elementu filtrującego powietrze, kastrującego osiągi?

Źródło zdjęcia: www.cyclerefinery.com

Czytaj dalej

Skuter Medley
Skuter Medley