Porady

Jaki smar do łańcucha motocyklowego wybrać?

łańcuch motocyklowy zaprezentowany na motocyklu

Smarowanie łańcucha motocyklowego odpowiednim smarem to podstawowa czynność z zakresu obsługi pojazdu. Jaki smar wybrać? Sprawdź.

Smar do łańcucha nie jest potrzebny każdemu motocykliście. Użytkowników maszyn wyposażonych w wałek lub pas napędowy temat nie dotyczy. Pominąć go może także większość posiadaczy skuterów. Ale przecież motocykliści zmieniają pojazdy, warto więc zapoznać się z tym zagadnieniem perspektywicznie.

Czy każdy łańcuch motocyklowy należy smarować?

Prowadzone są prace nad szerokim wdrożeniem łańcuchów bezobsługowych, przynajmniej w zakresie smarowania. Póki to się nie stanie, każdy motocykl wyposażony w łańcuch należy smarować.

Niebieski motocykl przy budynkach obok kobieta smarująca łańcuch motocykla

Istnieją oczywiście opinie, że smar do łańcucha motocyklowego to rzecz niepotrzebna. Wyznawców tej teorii łatwo rozpoznać na ulicy. Już na pierwszy "rzut ucha" słychać jęk maltretowanego podzespołu. Poddanie łańcucha pracy na sucho bardzo skraca jego trwałość i poważnie zagraża bezpieczeństwu jazdy!

Smar w spreju czy olej do smarowania łańcucha w motocyklu?

Są producenci motocykli, którzy w instrukcjach obsługi zalecają używanie oleju przekładniowego do smarowania łańcucha. Stąd wielu użytkowników jednośladów decyduje się na montaż automatycznych olejarek Scottoiler. Ich działanie polega na powolnym polewaniu olejem po łańcuchu w czasie jazdy.

Koncepcja ma i zwolenników, i przeciwników. Jej główna zaleta to bezobsługowość i zwolnienie motocyklisty z brudnego obowiązku smarowania. Ma ona jednak poważne wady. Pierwsza to oczywiście fakt, że olejeniu nie podlega tylko łańcuch. Konserwowana jest również tylna felga, zdarza się, że i opona, a wraz z ich wirowaniem wszystko wokół. Kolejna wada wynika z samej budowy opisywanego elementu układu napędowego. Wbrew pozorom olej nie jest najlepszym środkiem do smarowania łańcuchów motocyklowych. Oto dlaczego.

motocykl czarny na ciemnym tle

Dlaczego smarowanie łańcucha motocyklowego stanowi wyzwanie dla środków smarnych?

Współczesne łańcuchy motocyklowe przypominają swoich poprzedników głównie nazwą. Zmieniły się materiały czy zabezpieczenia wnętrza ogniw przed wilgocią i brudem. Właśnie woda i pył zawierający twarde cząstki działały jak pasta ścierna. Szybko obrabiały kluczowe elementy łańcuchów, powodując rozciąganie. A ono przyspieszało zużycie kół zębatych i w konsekwencji szybsze niszczenie całości układu napędowego.

Rozwiązaniem okazały się o-ringi, które zamknęły zanieczyszczeniom dostęp do wnętrza ogniw. Znacząco wydłużyło to okres eksploatacji łańcuchów. Potem technologię tę doskonalono poprzez stosowanie zaawansowanych uszczelnień, zwanych od swych przekrojów x- i x/uw-ringami. Niestety wraz z nimi pojawiał się coraz poważniejszy problem dostarczania porcji smaru do wnętrza tak skonstruowanych łańcuchów.

 łańcuch motocyklowy zaprezentowany na motocyklu

Tu smarom do łańcuchów motocyklowych przyszła z pomocą chemia. Opracowano preparaty w spreju, które w momencie rozpylania mają wielką zdolnością przenikania przez uszczelnienia. Po kilku minutach rozpuszczalnik odparowuje, pozostawiając niezwykle gęsty i lepki smar.

Stanowi to o znaczącej przewadze tego typu smarów nad olejem, ponieważ olej nie ma tak wysokiej zdolności penetracji i z powodu innej konsystencji mniej skutecznie chroni. Wysokiej klasy smary do łańcuchów motocyklowych w sprej dzięki lepkości nie odrywają się od elementów układu napędowego pojazdu. Umożliwia to utrzymanie jednośladu w czystości i zapobiega zabrudzeniom opony smarem.

Jaki smar w spreju do łańcucha motocyklowego? Tradycyjny czy suchy?

Smary do łańcuchów motocyklowych występują w formie tradycyjnej lub suchej. Różnica dotyczy finalnej lepkości na smarowanych elementach. Smar tradycyjny ma wyraźną tendencję do wyłapywania zanieczyszczeń z otoczenia, czego pozbawiony jest smar suchy. Ceną nieprzywierającej powłoki, tworzonej przez produkt suchy, jest niższy poziom ochrony przed zużyciem.

Różne smary do różnych typów motocykli

Środki do smarowania łańcucha motocyklowego są zróżnicowane również pod względem przeznaczenia. Standardowe używamy w maszynach drogowych. Inne w pozbawionych wyżej opisanych uszczelnień łańcuchach pojazdów terenowych. Jeszcze innych środków smarnych potrzebują motocykliści dosiadający najpotężniejszych motocykli sportowych.

 łańcuch motocyklowy zaprezentowany na motocyklu

Przeznaczenie danego smaru do łańcucha motocyklowego opisane jest z reguły na opakowaniu. Należy bezwzględnie go przestrzegać. Smar do łańcuchów motocykli terenowych raczej nie wniknie należycie do wnętrza ogniw zabezpieczonych uszczelkami. Z kolei osiągające ogromne moce motocykle sportowe wymagają szczególnej ochrony ze względu na obciążenia ich układów napędowych.

Które smary do łańcuchów motocyklowych są najwyżej oceniane przez użytkowników?

Najwygodniejszymi w użyciu środkami do smarowania łańcuchów motocyklowych są spreje. Z tego powodu są również najpopularniejsze. W konsekwencji często podlegają rozmaitym mniej lub bardziej profesjonalnym testom.

Ocenia się je według możliwego do pokonania przebiegu po jednorazowej aplikacji i stopienia zanieczyszczania otaczających łańcuch elementów motocykla. Najbardziej profesjonalne testy analizują też zdolność środka smarnego do przenikania przez uszczelnienia i ochronę przed korozją.

Bardzo wysokie noty, zarówno w profesjonalnych, jak i amatorskich testach, osiągają produkty marki S100, niemieckiej firmy Dr. Wack. Szczególną cechą tych produktów jest niezwykle wysoki poziom zapewnianej ochrony we wszystkich badanych aspektach.

łańcuch motocyklowy zaprezentowany na motocyklu używanie smaru

Doświadczeni motocykliści wiedzą, że wiele konkurencyjnych środków smarnych tworzy nieestetyczne zabrudzenia tylnego koła i wahacza. Inną sprawą jest bezpieczeństwo po zachlapaniu smarem opony.

Co ciekawe, niezwykle często środki wysoko oceniane pod względem trwałości i przyczepności dopuszczają do powstawania rdzawych nacieków na płytkach łańcucha. Jest to o tyle dziwne, że pojawia się z reguły pod tłustym nalotem.

S100 Weisses Ketten Spray - zwycięzca większości testów

Uniwersalny smar do łańcuchów motocyklowych, także tych zamontowanych w najmocniejszych maszynach sportowych. Doskonałą ochronę przed zużyciem układu przeniesienia napędu zapewnia dodatek PTFE, czyli teflonu. Substancja ta idealnie sprawdza się w formule tego typu środków, choć jego włączenie do składu preparatu jest niełatwe z punktu widzenia technologii.

Inżynierom S100 udało się jednak stworzyć smar łączący najwyższe zdolności penetracji z wysoką lepkością. Weisses Ketten Spray ściśle przylega do powierzchni łańcucha, ograniczając jednocześnie do minimum tarcie wewnątrz ogniw. Wydłuża to znacznie okres eksploatacji zespołu napędowego. S100 ma bardzo dobre właściwości dotyczące ochrony przed korozją. Ceniony jest również za niewielką podatność na odrywanie się i brudzenie elementów pojazdu.

Smar do łańcucha motocyklowego

Suchy smar do łańcuchów motocyklowych

Do niedawna suche smary do łańcuchów motocyklowych stanowiły kompromis pomiędzy ochroną a estetyką. Za cenę niższej ochrony pozwalały zachować okolicę układu przeniesienia napędu w idealnej czystości. Inżynierowie opracowujący formułę  postawili sobie wyzwanie usunięcia tego kompromisu. Ich produkt miał zapewniać ochronę porównywalną z Weissenes Ketten Spray, zachowując cechy smaru suchego. Testy zdają się potwierdzać, że udało im się spełnić zamierzenia.  nadaje się do niemal wszystkich łańcuchów motocykli drogowych. Jedynie maszyny o mocach ponad 200 KM wymagają tradycyjnych smarów, w typie Weisses Ketten Spray.

Na nic byłyby innowacyjne osiągnięcia inżynierów S100, gdyby wygodę zaburzał obowiązek wożenia w plecaku wielkiej puszki ze smarem do łańcucha w spreju. Na szczęście i w tym przypadku znaleźli oni rozwiązanie. Opisane wyżej środki oferowane są również w małych opakowaniach 100 ml, które można napełniać z puszek 400 ml.

Smar do motocykla

Smarowanie łańcucha motocyklowego powinno być obowiązkiem każdego motocyklisty, jeżdżącego na maszynie z łańcuchem. Zaniechania w tym zakresie ograniczają znacząco trwałość układu napędowego jednośladu. Mogą one również wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ zerwanie zaniedbanego łańcucha napędowego to przyczyna groźnych wypadków. Często konsekwencją bywa również wybicie dziury w kadłubie jednostki napędowej. W obliczu tych zagrożeń kilkanaście złotych co sezon zdaje się akceptowalnym wydatkiem.

ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI

Pamiętaj opisane w tekście produkty są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.

SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ

Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.

Czytaj dalej

Motocykliści ubrani w ortezy POD pokonują trasę terenową
Kask motocyklowy Airoh widoczny od przodu z szybą kasku na białym tle