Porady

Enduro i motocross. Jak ubrać się bezpiecznie?

Motocyklista offroadowy w kombinezonie i kasku na motocyklu wjeżdża po hałdach piachu, w tle drzewa i niebo

W motocrossie i off-roadzie obowiązuje ważna zasada: ubieraj się do upadku, nie do jazdy. Im lepiej przygotujesz się do kontaktu z glebą, tym większe prawdopodobieństwo, że po jeździe wrócisz bezpiecznie do domu. Producenci odzieży, ochraniaczy i kasków nieustannie doskonalą własne technologie by zapewnić ci jak najlepszą ochronę, komfort i maksimum zabawy.

Priorytetem w doborze odzieży do motocrossu i offroadu jest bezpieczeństwo. Na szczęście czołowi producenci dbają o to, by także strona wizualna spełniała najwyższe oczekiwania motocyklistów. Jeśli chcesz dobrać elementy własnego stroju do motocrossu lub off-roadu, skorzystaj z fachowej rady sprzedawców Dobrych Sklepów Motocyklowych lub poproś o pomoc doświadczonego zawodnika.

Jaki kask do offroadu wybrać?

Kask to najważniejszy element ochrony każdego motocyklisty, nie tylko tego, który jeździ po bezdrożach. Jest to wyposażenie obowiązkowe zarówno na drogach publicznych, jak i na każdych zawodach motocross. Kask do motocrossu różni się od kasków szosowych dość znacznie - ma otwartą, przystosowaną do gogli konstrukcję, jest pozbawiony wizjera, blendy i innych zbędnych w terenie akcesoriów, jest również znacznie lżejszy od swojego drogowego odpowiednika. Podczas jazdy w terenie obowiązują jednak te same zasady, co na drodze - kask musi być zapięty, dobrze dopasowany i nie zniszczony. Musi też mieć atest - w Europie obowiązuje ECE R22.05.

Gogle na motocross i enduro

Jazda bez gogli to proszenie się o kłopoty - kontakt z gałęzią, kamieniem lub fragmentem opony jadącego przed tobą motocykla, dlatego zawsze noś je podczas jazdy. Gogle off-road muszą mieć szkła wykonane z nietłukącego materiału, powinny dobrze przylegać do skóry i być dokładnie dopasowane do twojego kasku. Zanim zdecydujesz się na zakup gogli, przymierz je - producenci stosują różne kształty, wypróbuj który najlepiej będzie pasował do twojej twarzy. W motocrossie stosuje się tak zwane zrywki, czyli przezroczyste naklejki na szkła, które pozwalają natychmiast oczyścić je z błota i kurzu.

Zbroja lub buzer

Nazwa jest nieprzypadkowa - zadaniem zbroi jest chronić newralgiczne miejsca ciała przed skutkami uderzeń o ziemię, kamienie, drzewa i inne elementy off-roadu lub toru. Zbroja motocyklowa została zaprojektowana tak, by przyjąć i rozproszyć uderzenie przy prędkościach typowych dla jazdy w terenie, nie nadaje się zatem do używania na drogach publicznych, gdzie prędkości sa większe i występuje coś niemal nieznanego w terenie - tarcie z wysoką temperaturą. Alternatywą dla zbroi jest buzer, który zapewnia nieco mniejszy stopień ochrony, ale daje większą swobodę ruchów.

Odzież motocyklowa

Aby bezpiecznie jeździć w terenie lub na torze, wymagane są dobrej jakości spodnie ochronne z protektorami i bluza z długim rękawem, którą zakłada się na zbroję. Krój powinien być swobodny - tak, by nie krępował ruchów. Ogromna oferta marek takich jak Fox czy pozwala na dobranie wzoru koszulki i spodni do własnego stylu, a nawet nastroju.

Buty na offroad i motocross

Buty off-roadowe lub do motocrossu muszą usztywnić i zabezpieczyć staw skokowy i stopę oraz ochronić golenie. W tym celu buty muszą być perfekcyjnie dopasowane do stopy i łydki, nie mogą uciskać ale też mieć żadnych luzów. Wiele modeli posiada specjalne szyny z bardzo twardych materiałów, które mają za zadanie dodatkowo usztywnić konstrukcję buta. Dla jak najlepszego dopasowania buta do nogi, producenci stosują system klamer i zatrzasków.

Czytaj dalej

wizualizacja nowego harleya srv300
motocyklista w stroju tekstylnym stoi wraz z motocyklem na poboczu