BMW pracuje nad silnikiem bokser ze zmiennymi fazami rozrządu i zmiennymi czasami otwarcia zaworów. Nowa jednostka napędowa ma za zadanie spełnić coraz surowsze normy ekologiczne.
Bawarczycy testują nowy silnik w modelu R1200RT. W stosunku do dotychczas używanej jednostki napędowej zewnętrznych zmian nie będzie zbyt wiele. Z zewnątrz silniki różnią się w zasadzie tylko pokrywami zaworów - w nowym musi mieć ona inny kształt ze względu na konieczność montażu systemu sterowania ich wzniosem.
Blok silnika, cylindry i głowice raczej pozostaną niezmienione - implementacja wspomnianych systemów nie wymaga aż takiej ingerencji w konstrukcję. Tym, co się zmieni będą zawory, które muszą być przystosowane do nowych rozwiązań.
System zmiennych faz rozrządu polega na zmianie kąta otwarcia oraz zamknięcia zaworu w zależności od obciążenia silnika oraz jego obrotów. Efektem zastosowania tego rozwiązania jest poprawa momentu obrotowego przy niezmienionej wartości mocy maksymalnej. Nowy bokser BMW zostannie dodatkowo wyposażony w znany z Hondy system zmiennych czasów otwarcia i wzniosów zaworów. Nowy silnik ma osiągać 144 KM.