Mimo, że napęd wałem stosowany jest w motocyklach od lat, większość producentów montuje łańcuch napędowy. Czasem podyktowane jest to redukcją kosztów, częściej jednak potrzebą ograniczeniem masy lub koniecznością sprostania ogromnym przeciążeniom.
Łańcuch napędowy będzie niezawodny pod warunkiem regularnego serwisowania: konserwacji, regulacji i - kiedy potrzeba - wymiany. Przedstawiamy 8 ważnych zasad prawidłowej konserwacji łańcucha napędowego w motocyklu.
Używaj dobrych produktów
Unikaj domowych sposobów i porad domorosłych mechaników. Próba nasmarowania łańcucha olejem przekładniowym lub towotem skończy się źle albo dla uszczelniaczy, albo dla motocykla. Smar do łańcucha musi być bardzo gęsty i lepki, aby nie został natychmiast rozbryzgany pod wpływem siły odśrodkowej. Na rynku dostępny jest ogromny wybór dobrych sprayów, którymi bez problemu nasmarujesz łańcuch. Ważna uwaga - podczas smarowania osłoń motocykl aby uniknąć zabrudzenia go. Możesz do tego wykorzystać specjalną osłonę do smarowania, pokazaną na zdjęciu.
Smaruj każde ogniwo
Pryskanie ot, tak po łańcuchu niewiele da, zwłaszcza, jeśli próbujesz robić to kiedy motocykl stoi na centralnej podstawce, a koło jest w ruchu. Każde ogniwo powinno być dokładnie spryskane - po to większość producentów daje specjalny długi aplikator. W normalnych warunkach smar aplikuje się zwykle do wewnątrz ogniwa, jeśli jednak podróżujesz w szczególnie trudnych warunkach, spryskaj ogniwa wewnątrz i na zewnątrz.
Smaruj co 500 km i po deszczu
Przyjmuje się, że smarowanie powinno odbywać się co 500 kilometrów. Wszystko zależy jednak od warunków drogowych, dlatego dodatkową zasadą jest, by smarować łańcuch po każdym deszczu. Kiedy wyjeżdżasz w dalszą podróż, koniecznie zabierz ze sobą puszkę smaru.
Smaruj zawsze po jeździe
Jeśli to możliwe, smaruj łańcuch po zakończeniu jazdy. Wyższa temperatura i czas do następnej przejażdżki pozwolą na lepszą penetrację ogniw. Jeśli zapomniałeś nasmarować łańcuch poprzedniego dnia, możesz zrobić to przed jazdą, pamiętaj jednak, by odczekać 20 minut, inaczej większość środka trafi na tylne koło. I traktuj smarowanie przed jazdą raczej jak wyjątek, nie regułę.
Nie myj myjką ciśnieniową
Wysokie ciśnienie z dyszy myjki może w skrajnym przypadku zniszczyć uszczelnienia łańcucha, co w krótkim czasie doprowadzi do jego degradacji. Jeśli myjesz motocykl myjką ciśnieniową, nie kieruj strumienia wody bezpośrednio na łańcuch lub rób to z odległości co najmniej 40 cm.
Zachowaj luz
Na wahaczu motocykla (lub w instrukcji obsługi) podany jest zalecany luz motocykla, który mierzy się na środku jego długości. Zwykle producent podaje też czy luz ten ma być mierzony na bocznej stopce, centralnej podstawce czy pod obciążeniem. Aby uniknąć zniszczenia zębatek lub zerwania łańcucha, zawsze stosuj zalecany przez producenta luz.
Naciągaj symetrycznie
Po obu stronach wahacza w motocyklu, w okolicach śruby regulacji naciągu znajdziesz podziałkę. Kiedy poluzujesz koło, zawsze ustaw śrubę regulacyjną tak, by podziałka z jednej i drugiej strony koła wskazywała tę samą wartość.
Dokręcaj z momentem
Jeśli to możliwe, podczas dokręcania koła stosuj klucz dynamometryczny. Unikniesz dzięki temu zerwania gwintu lub zniekształcenia wahacza. Wartości momentu obrotowego zalecane przez producenta znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji obsługi.