Porady

8 zasad prawidłowej obsługi łańcucha w motocyklu

smarowanie łańcucha motocyklowego preparatem marki S100

Mimo, że napęd wałem stosowany jest w motocyklach od lat, większość producentów montuje łańcuch napędowy. Czasem podyktowane jest to redukcją kosztów, częściej jednak potrzebą ograniczeniem masy lub koniecznością sprostania ogromnym przeciążeniom.

Łańcuch napędowy będzie niezawodny pod warunkiem regularnego serwisowania: konserwacji, regulacji i - kiedy potrzeba - wymiany. Przedstawiamy 8 ważnych zasad prawidłowej konserwacji łańcucha napędowego w motocyklu. 

Używaj dobrych produktów

smarowanie łańcucha motocyklowego preparatem s100

Unikaj domowych sposobów i porad domorosłych mechaników. Próba nasmarowania łańcucha olejem przekładniowym lub towotem skończy się źle albo dla uszczelniaczy, albo dla motocykla. Smar do łańcucha musi być bardzo gęsty i lepki, aby nie został natychmiast rozbryzgany pod wpływem siły odśrodkowej. Na rynku dostępny jest ogromny wybór dobrych sprayów, którymi bez problemu nasmarujesz łańcuch. Ważna uwaga - podczas smarowania osłoń motocykl aby uniknąć zabrudzenia go. Możesz do tego wykorzystać specjalną osłonę do smarowania, pokazaną na zdjęciu.

Smaruj każde ogniwo

łańcuch motocyklowy

Pryskanie ot, tak po łańcuchu niewiele da, zwłaszcza, jeśli próbujesz robić to kiedy motocykl stoi na centralnej podstawce, a koło jest w ruchu. Każde ogniwo powinno być dokładnie spryskane - po to większość producentów daje specjalny długi aplikator. W normalnych warunkach smar aplikuje się zwykle do wewnątrz ogniwa, jeśli jednak podróżujesz w szczególnie trudnych warunkach, spryskaj ogniwa wewnątrz i na zewnątrz. 

Smaruj co 500 km i po deszczu

zbliżenie od tyłu motocykla na łańcuch

Przyjmuje się, że smarowanie powinno odbywać się co 500 kilometrów. Wszystko zależy jednak od warunków drogowych, dlatego dodatkową zasadą jest, by smarować łańcuch po każdym deszczu. Kiedy wyjeżdżasz w dalszą podróż, koniecznie zabierz ze sobą puszkę smaru. 

Smaruj zawsze po jeździe

smarowanie łańcucha motocyklowego

Jeśli to możliwe, smaruj łańcuch po zakończeniu jazdy. Wyższa temperatura i czas do następnej przejażdżki pozwolą na lepszą penetrację ogniw. Jeśli zapomniałeś nasmarować łańcuch poprzedniego dnia, możesz zrobić to przed jazdą, pamiętaj jednak, by odczekać 20 minut, inaczej większość środka trafi na tylne koło. I traktuj smarowanie przed jazdą raczej jak wyjątek, nie regułę. 

Nie myj myjką ciśnieniową

zbliżenie na tył motocykla

Wysokie ciśnienie z dyszy myjki może w skrajnym przypadku zniszczyć uszczelnienia łańcucha, co w krótkim czasie doprowadzi do jego degradacji. Jeśli myjesz motocykl myjką ciśnieniową, nie kieruj strumienia wody bezpośrednio na łańcuch lub rób to z odległości co najmniej 40 cm.

Zachowaj luz 

pomiar miarką luzu na łańcuchu motocyklowym

Na wahaczu motocykla (lub w instrukcji obsługi) podany jest zalecany luz motocykla, który mierzy się na środku jego długości. Zwykle producent podaje też czy luz ten ma być mierzony na bocznej stopce, centralnej podstawce czy pod obciążeniem. Aby uniknąć zniszczenia zębatek lub zerwania łańcucha, zawsze stosuj zalecany przez producenta luz.

Naciągaj symetrycznie 

śruby do regulacji naciągu łańcucha motocyklowego

Po obu stronach wahacza w motocyklu, w okolicach śruby regulacji naciągu znajdziesz podziałkę. Kiedy poluzujesz koło, zawsze ustaw śrubę regulacyjną tak, by podziałka z jednej i drugiej strony koła wskazywała tę samą wartość.

Dokręcaj z momentem

regulacja kluczem naciągu łańcucha motocyklowego

Jeśli to możliwe, podczas dokręcania koła stosuj klucz dynamometryczny. Unikniesz dzięki temu zerwania gwintu lub zniekształcenia wahacza. Wartości momentu obrotowego zalecane przez producenta znajdziesz w książce serwisowej lub instrukcji obsługi.

Czytaj dalej

motocyklista enduro wyjeżdża ze zniszczonych zabudowań
motocykl suzuki hayabusa z profilu