Porady

Jak jeździć po alpejskich winklach. 8 wskazówek

motocykliści podróżują po drogach Włoch

Kręte trasy to prawdziwa frajda i esencja motocyklowego życia. A jednak bywają zakręty tak ekstremalne, że bez perfekcyjnej techniki i dobrego przygotowania czeka cie tylko stres i męczarnie. 

Na wielu alpejskich drogach, zwłąszcza tych o mniejszym znaczeniu, nierzadko trafiając się zakręty o nachyleniu sięgającym 40 stopni, i szerokości pasa odpowiadającej mniej więcej długości motocykla. Jak rządzić na takich zakrętach? Oto kilka porad.

motocykliści w Alpach

1. Doskonal technikę

Na ciasnych winklach, jak nigdzie indziej, przydaje się dobra technika jazdy. Jednoczesne hamowanie, patrzenie w zakręt i wybór odpowiedniej nitki przejazdu mają na takich drogach znaczenie kluczowe. Dlatego regularnie podnoś swoje umiejętności na szkoleniach z techniki jazdy.

2. Oczekuj wolnych zakrętów

Wiele zakrętów można pokonać płynnie przerzucając motocykl z prawej na lewą stronę. Ultra ciasne agrafki wielu alpejskich przełęczy nie pozwalają jednak na taki luksus. Tutaj przyda ci się raczej perfekcyjne operowanie gazem, sprzęgłem i tylnym hamulcem oraz przeciwbalans. Bez tego łatwo o wywrotkę lub wyjechanie z zakrętu.

3. Wykorzystuj grawitację w skręcie

Podczas podjazdu grawitacja działa na twoją korzyść, umożliwiając naturalne zwolnienie w skręcie. Stabilizuj pozycję dodając delikatnie gazu za szczytem zakrętu. Nie wcześniej, bo wyjedziesz poza drogę.

4. Kontroluj prędkość zjazdu

Podczas jazdy w dół, grawitacja działa na twoją niekorzyść, starając się cię rozpędzić. Hamuj silnikiem i oboma hamulcami według zasady: najpierw ogarnij prędkość, potem kierunek.

5. Używaj tylnego hamulca

Hamowanie samym przodem to błąd – motocykl nurkuje i zwiększa się ryzyko poślizgu. Hamując przed zakrętem użyj tylnego hamulca ułamek sekundy przed przednim – dzięki temu motocykl "siądzie" zamiast nurkować. Odpuszczaj tył chwilę po odpuszczeniu przodu przed zakrętem, aby ładnie złożyć się w winkiel.

6. Prostuj gazem

Przyspieszaj delikatnie tuż po minięciu szczytu zakrętu. Dzięki temu ustabilizujesz motocykl i pomożesz mu podnieść się ze złożenia. Prawidłowe operowanie gazem zapewnia płynną i dającą mnóstwo frajdy jazdę.

7. Szlifuj pracę prawej dłoni

Delikatnie zwalniaj dźwignię hamulca przedniego, odkręcając jednocześnie prawą manetkę. Dzięki temu unikniesz szarpania, zrywania przyczepności i zminimalizujesz możliwość wyjechania z drogi.

8. Uważaj na ruch

Alpejskie drogi to bardzo specyficzne miejsca. Oprócz spotkasz tutaj zarówno bardzo wolne kampery, jak i zadziwiająco szybkich rowerzystów. Obserwuj uważnie ruch i staraj się odczytać intencje innych kierowców. Sam także dawaj jasne i czytelne znaki.

Powodzenia i szerokiej drogi! 

Czytaj dalej

Motocykl Harley Davidson
Marquez ścigający się na torze w Assen