Motocykle

Yamaha Virago 125 - nowy rzut oka na legendę

Yamaha Virago 125 na zdjęciu produktowym

Yamaha Virago 125 to wspaniały przedstawiciel dawnej szkoły budowania małych chopperów. To pamiątka po czasach, gdy tego typu pojazdy posiadały silniki V2 - nawet będąc zaledwie 125-tkami. Ich kroplowe zbiorniki paliwa miewały wtedy szparunki lub przynajmniej dwubarwne malowania. Plastik był równie mile widziany, jak na flagowym statku Greenpeace. A wszystko łączyła tak wielka doza piękna, że w małej Yamaszce łatwo można było się zakochać.

Japończyk czy Włoszka?

Z reguły uważa się Japończyków za specjalistów od niezawodności, a nawet pewnej doskonałości technicznej. Od zachwycania pięknem są Włosi. A jednak Yamaha Virago 125 wygląda jakby zaprojektowano ją w połowie drogi pomiędzy Palermo a Wenecją. Jak to możliwe? Cóż, wśród motocykli zdarzają się odstępstwa od reguł. Nie każde Ducati po minucie jazdy zmusza do oddania kombinezonu do pralni.

Yamaha Virago 125 - dla kogo?

Dla kogo przeznaczona była Yamaha Virago 125? Bardzo przypadła do gustu kobietom. Nie tylko ze względu na relatywnie niewielkie rozmiary i mały silniczek, ale przede wszystkim z powodu nieszablonowej urody. Umieli docenić jej zalety także początkujący motocykliści, z kręgu fascynatów chromu i długiego widelca. To jednak nie wszystko. Mała Yamaha Virago 125 często była drugim motocyklem, uzupełniającym jednoślad o większej pojemności. Dzięki temumożna było poczuć magię chopperowego świata, nie rezygnując z posiadania dużej sportowej lub turystycznej maszyny.

Jaka jest Yamaha Virago 125?

Yamaha Virago 125 napędzana jest widlastym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 125 cm3. Moc pierwszych egzemplarzy z 1997 roku wynosiła 10 KM, potem została podniesiona do 11,4 KM. Poprzez pięcioprzełożeniową skrzynie i łańcuch napęd trafia na koło. Virago jest lekka. Jej masa to zaledwie 139 kg. Przekłada się to na doskonałe prowadzenie i poprawne, jak na tę klasę pojemnościową, osiągi.

Niezwykle istotny jest fakt, że Virago 125 ma tradycyjną ramę, a nie grzbietowy koszmar znany z większych sióstr. Widząc cruisery z silnikiem podwieszonym za gaźnik, jak w warsztacie samochodowym, większość motocyklistów pukała się w czoło i zastanawiała, co konstruktorom Yamahy spadło na głowy.

Wrażenia z jazdy

Mówi się, że każdy motocyklista, który po praz pierwszy ma okazję prowadzić cruisera lub choppera, zawsze odnosi dwa wrażenia. Pierwsze, że motocykl nie hamuje a drugie, że nie działa zawieszenie. Dotyczy to głównie dużych maszyn i wynika z dużej masy i z szerokiego kąta główki ramy. Yamaha Virago 125 nie dostarcza takich odczuć. Przedni tarczowy hamulec o średnicy 282 mm radzi sobie dobrze, a widelec o skoku 140 mm sprawnie pochłania nierówności nawierzchni.

Czy warto stać się szczęśliwym posiadaczem Virago 125?

Oczywiście decyzja o zakupie Yamahy Virago 125, podobnie jak w przypadku wielu innych motocykli, musi być dobrze przemyślana. To nie Hornet 600, który nadaje się i na tor, i na wyprawę do Portugalii. Maleństwo ma swoje ograniczenia i należy zdać sobie z nich sprawę. Natomiast jeśli poszukiwana jest piękna maszyna, która każdego dnia będzie przypominała o lepszych czasach motoryzacji, decyzja jest oczywista.

Czytaj dalej

sakwy motocyklowe SW-Motech Legend Gear zamontowane na klasycznym motocyklu
motocyklista na chopperze stoi nad brzegiem morza w industrialnej przestrzeni