Chopper z silnikiem 125 cm3 na pierwszy rzut oka może wydawać się żartem. Bo wyobraźmy sobie Stany Zjednoczone. Ciągnącą się aż do linii horyzontu prostą drogę. Znaleźliśmy się nieopodal niej, w Arizonie. Niemal na kolanach przyglądamy się czerwonym skalnym katedrom Sedony.
Nagle dostrzegamy coś na skraju widnokręgu, na asfaltowym szlaku. Gdy po dłuższym czasie majaczący punkt zbliża się do nas, rozpoznajemy słusznych rozmiarów brodatego fat boya na motocyklu.
Eksplozje w 40-calowych cylindrach silnika Evolution, oddające swe dźwiękowe konsekwencje otoczeniu przez puste rury wydechów, rodzą burzę. Przydrożne kamienie zamieniają się miejscami, a echo dobiegające od czerwonych monumentów wbija się w uszy z czułością tarana.
Wreszcie easy rider i jego wehikuł przejeżdżają obok nas. Jeździec pozdrawia nas ulotnym, kamiennym spojrzeniem. Wysunięty do przodu widelec dzierży koło wyglądające jak wymontowane z kolarzówki. Za to tylne jest szerokie jak sam Schwarzenegger. Motocykl składa się wyłącznie z ramy, silnika, kół i zbiornika paliwa. Wszystko, co zbędne, od dawna leży pod płotem w ruderze w Teksasie. To właśnie klimat chopperów i to, czym one są.
Chopper 125 cm3 - czy tak można?
Jak w tej części motocyklowej przestrzeni umieścić choppera 125? To nie takie trudne, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Skoro istotą chopperów było maksymalne odchudzenie maszyn i uczynienie ich lekkimi i zwinnymi, to zmniejszenie pojemności skokowej może być jedną z dróg ewolucji.
Dlaczego więc, jeśli chce się poczuć wiatr we włosach i ujrzeć przednie koło motocykla poza linią horyzontu, nie zdecydować się na klasę pojemnościową 125 cm3? Chopper 125 to wybór dla osób mających prawo jazdy kategorii B, początkujących — zapuszczających dopiero brodę, pań zafascynowanych tą motocyklową stylistyką, a wreszcie, jak w moim przypadku, ludzi lubiących bawić się rozmaitymi motocyklowymi konwencjami.
Czytaj też: Jaki kask na choppera
Oferta motocykli chopper 125
Czy w ofertach sprzedawców nowych motocykli znajdziemy interesujące nas choppery 125? Byłoby to trudne z dwóch powodów. Po pierwsze, oferowane obecnie cruisery z silnikami 125 to z reguły jednocylindrówki, po drugie dostępne dziś motocykle tego typu stanowią cień świetlanej przeszłości. Podobnie jak w przypadku sportowych maszyn 125, wśród których o nowej Cagivie Mito możemy zaledwie marzyć, tak i w klasie chopper 125 nie znajdziemy już prawdziwego Shadowa lub Intrudera.
Kultowe choppery 125 - barwne reminiscencje
Yamaha XV 125 Virago
Gdyby piękno uskrzydlało — ten motocykl nie potrzebowałby kół. +2004
Honda VT 125 Shadow
Wspaniały model Hondy, do którego zaprojektowano od podstaw silnik V2. Miał nawiązywać wizualnie do „American Custom” i generować właściwy dźwięk. Generował... +2006
Suzuki Intruder 125 VL
Młodszy brat VS1400 - Intrudera, który naruszył w Stanach supremację Harleya-Davidsona +2007
Rest in peace.