Fabryka motocykli Ural zlokalizowana jest w Irbicie, w obwodzie swierdłowskim, w azjatyckiej części Rosji. Produkcja motocykli w tym miejscu rozpoczęła się na początku lat 40. XX w., kiedy na hale produkcyjne zaadaptowano budynki dawnego browaru.
Niemiecka myśl techniczna
Bazą do produkcji motocykla był model BMW R71, którego kilka sztuk Rosjanie potajemni kupili w Szwecji, a następnie rozebrali na części. Pod koniec wojny Armia Czerwona zajęła niemieckie fabryki motocykli, skąd wywiozła do Związku Radzieckiego linie produkcyjne.
Powolny upadek
W czasach swojej świetności fabryka Urala zatrudniała około 10 tys. osób, a z taśm produkcyjnych zjeżdżało ponad 10 tys. motocykli rocznie. Dziś załoga liczy nieco ponad 100 pracowników, zaś liczba sprzedawanych jednośladów to skromne 2400 sztuk rocznie.
Współczesne Urale
Trzeba jednak przyznać, że obecnie produkowane Urale nie mają z radzieckimi sprzętami zbyt wiele wspólnego. Produkowane dziś motocykle spełniają normę Euro5, a części używane do produkcji pochodzą od marek, takich jak Marzocchi, Sachs, Ducati, SKF czy Brembo. Nabywcy motocykli tej marki pochodzą niemal w stu procentach spoza Rosji – głównie z Unii Europejskiej, USA, Kanady, Japonii i Australii.
Sankcje nałożone na Rosję
Z powodu sankcji nałożonych na Rosję po ataku na Ukrainę, firma popadła w spore kłopoty. W obliczu możliwości utraty klientów, a co za tym idzie bankructwa, zdecydowano się przenieść firmę za granicę, do pobliskiego Kazachstanu.
Jako miejsce nowej siedziby wybrano Pietropawłowsk, leżący 600 km od Irbitu. Dotychczasowy zakład produkcyjny Urala w Irbicie będzie produkował ramy i elementy nadwozia do motocykli. Nowy zakład w Pietropawłowsku zajmie się montażem gotowych motocykli.