Pomysł na rozszerzenie uprawnień kategorii B także na trójkołowce miał początkowo ułatwić poruszanie się tymi pojazdami niepełnosprawnym. Procedurę legislacyjna poszła jednak tak gładko, że na nowe przywileje załapali się niemal wszyscy kierowcy. Inaczej niż w przypadku motocykli 125 cm3, korzystanie z trójkołowców nie jest obwarowane ograniczeniami mocy ani pojemności. Ważne - ustawa dotyczy trójkołowców, czyli pojazdów o symetrycznym rozmieszczeniu kół. Ural z koszem nie jest objęty tymi przepisami.
Oto nasza lista:
1. Yamaha Tricity 300
W ofercie Yamahy jest kilka trójkołowców. Pierwszy to Tricity 125 o mocy 12 KM. Modelem można też jeździć na kategorie A1 i B. Jego cena to 18 900 zł.
Posiadacze kat. B mogą wybrać mocniejszą Yamahę Tricity - 300. Ma ona silnik o pojemności 292 cm3 o mocy 28 KM i kosztuje średnio 35 300 zł. Zatem posiadacze prawa jazdy kategorii B mają do wyboru oba modele Tricity.
Yamaha ma w ofercie jeszcze trzeci trójkołowiec. I to już prawdziwy motocykl, a nie skuter. Mowa oczywiście o Nikenie. Ale nim nie można nim jeździć na kategorię B, bo ma homologację L3e, przy której wymagane jest prawo jazdy kategorii A.
2. Piaggio MP3 500
MP3 występuje w dwóch wersjach - 300 i 500 cm3. Sprzęt prowadzi się jak normalny skuter, co oznacza konieczność pochylania go w zakrętach. Zastosowano tutaj ciekawe rozwiązanie - blokadę przechyłu, która pozwala pozostać w pionie podczas postoju. Silnik: jednocylindrowy, pojemność 493 cm3, moc 39 KM. Cena 35 400 zł.
3. Can-Am Spyder F3
Can-Am to takie trochę połączenie wad motocykla i samochodu - stoisz w korku, a na głowę pada. Trzeba mu jednak uczciwie przyznać, że wygląda kozacko, a prowadzi się jak bolid. W tym akurat bardziej przypomina smochód lub quada, bo nie pochyla się w zakrętach. Silnik: trzycylindrowy, pojemność 1330 cm3, moc 106 KM. Cena od 75 tys. zł.
4. Harley-Davidson Freewheler
Model ten przypomina trochę współczesna interpretację kultowego Servi-Cara - woła roboczego produkowanego przez Harleya od 1932 do 1974 roku. Całość wygląda jednak całkiem niebrzydko. Przekonuje zwłaszcza motocyklowy przód z potężnym silnikiem Milwaukee-Eight 114. Silnik: V2, pojemność 1868 cm3, moc 100 KM. Cena 137 620 zł.
5. Harley-Davidson Tri Glide
Turystyczna i luksusowa wersja Freewheelera, która ma wszystko, co najbardziej luksusowy turystyk mieć powinien plus trzecie koło. Jeździ się tym jak samochodem - tylna oś ma mechanizm różnicowy. Odczucia na zakrętach są więc raczej przeciętne, ale na długich prostych to jeżdżący luksus. No i ten silnik... Silnik: V2, pojemność 1868 cm3, moc 100 KM. Cena 177 tys. zł.
Który trójkołowiec to Twój typ?