Część faworytów tegorocznych mediolańskich targów znana była już wcześniej z Monachium - tak było na przykład z Kawasaki Z900 RS. Inne motocykle mieliśmy okazję oglądać na zdjęciach szpiegowskich - choćby Yamahę Tenere 700.
Nasze ogólne wrażenie po targach jest takie, że producenci zaczynają doceniać własną historię i sięgać do zapomnianych, ale udanych rozwiązań - tak stylistycznych, jak i mechanicznych.
Oto 10 najważniejszych motocykli tegorocznych targów EICMA:
1. Ducati Panigale V4
Prezentacja motocykla, okrzykniętego natychmiast najpiękniejszą maszyną targów, jest ważną cezurą w historii firmy. Panigale V4 to pierwszy model z Borgo Panigale, w którym zastosowano silnik V4.
2. Yamaha Tenere 700
Wysmakowana stylistycznie, godna następczyni kultowej ZT660 Tenere, rozczarowała nas... zapowiedzią, że przez najbliższy rok nie pojawi się w salonach. W tym czasie motocykl będzie testowany na drogach całego świata.
3. Honda Gold Wing
Zupełnie nowe spojrzenie na potężny krążownik szos. Zarówno stylistyka, jak i zastosowane technologie nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z górną półką. Na pokładzie między innymi automat DCT, nowa rama i zawieszenie.
4. BMW K1600 Grand America
Połączenie baggera i superturystyka to silny cios wymierzony przez Bawarczyków w pozycję Gold Winga. Tym modelem Niemcy mają szansę przejąć sporo klientów Goldasa, ale też potencjalnych nabywców motocykli Victory, które nie są już produkowane.
5. Kawasaki Ninja H2 SX
To motocykl do naprawdę ekstremalnie szybkiej turystyki. Ninja H2SX ma czterocylindrowy, doładowany silnik rzędowy o pojemności 998 cm3 i osiąga moc 201 KM. W komplecie pojemne kufry i wygodna kanapa.
6. Husqvarna Vitpilen 701
Zaskakująca, choć chciałoby się raczej napisać "odjechana", wariacja na temat cafe-racera. Świeża, nie ocierająca się o banał i jednocześnie klasyczna. Mistrzowska robota.
7. Honda CB1000R
Produkcyjna wersja pięnego konceptu Neo Sports Cafe jest przykładem, że przy odrobinie dobrej woli księgowych, to, co schodzi z deski kreślarskiej projektanta, nie musi różnić się od gotowego motocykla. Piękny sprzęt!
8. Kawasaki Z900 RS
Urzekająco klasyczne, a jednocześnie nowoczesne nawiązanie do historycznego modelu producenta z Akashi - Z1. Kawasaki Z900 RS to nasz zdecydowany faworyt jeśli chodzi o przyszłoroczne rekordy sprzedaży.
9. Yamaha Niken
Trójkołowy motocykl, który Yamaha nazywa rewolucją. Choć my bylibyśmy nieco bardziej wstrzemięźliwi w słowach, musimy przyznać, że wzbudził w Mediolanie sensację. Trzeba uczciwie Nikenowi przyznać, że design stoi na najwyższym poziomie.
10. Royal Enfield Interceptor INT650
Tu nie ma mowy o nawiązaniach ani inspiracjach. Ten motocykl po prostu jest klasykiem, ze wszystkim, co się z tym wiąże, a zatem rachityczną technologią i sprawdzonymi wzorcami stylistycznymi. Mimo tego jest tak piękny, że chcielibyśmy go mieć tu i teraz.