Do kawy

Szybciej do wypadku - Motoambulans w Polsce

Czerwony motocykl z kuframi na bagażniku i żółtym kaskiem zawieszonym na kierownicy, stojący na leśnej drodze, obok drzewa i pagórki

Patronem oraz pomysłodawcą portalu Motoambulans.pl jest Bartłomiej Kamiński, Ratownik. Jego Honda Africa Twin aktualnie jest w przygotowaniu na Motocykl Ratowniczy. Zapytaliśmy go o szczegóły jego pracy.

Dobre Sklepy Motocyklowe: Czym jest Motocykl Ratowniczy?

Bartłomiej Kamiński: Motocykl Ratowniczy to jednoślady, które wspomagają pracę karetek pogotowia i helikopterów ratunkowych, są w stanie poruszać się z łatwością również po zablokowanych ulicach, przywożąc ze sobą defibrylator i wszystko, co potrzebne do wentylacji, intubacji, iniekcji dożylnej i podawania leków. Dzięki temu, że Ratownik na motocyklu jest w stanie z łatowścią poruszać się po zablokowanych ulicach na motocyklu, ma możliwość szybszej reakcji oraz rozpoczęcia akcji ratunkowej. Na Motocyklu Ratowniczym ma ze sobą między innymi defibrylator czy wszystko, co potrzebne do wentylacji, intubacji, iniekcji dożylnej czy podawania leków. Obecnie jesteśmy na etapie zakończenia wyposażenia motocykla w akcesoria motocyklowe firmy SW-MOTECH.

DSM: Dlaczego Honda Africa Twin?’

BK: Honda Africa Twin to najbardziej uniwersalny motocykl, który idealnie pasuje do przerobienia na motoambulans. Africa Twin to motocykl, którym bez problemu pojedziemy bezdrożami wjedziemy do lasu a równie dobrze nadaje się do jazdy autostradowej, jak również idealnie nadaje się do jazdy miejskiej do przeciskania się w korkach.

Nasza Honda Africa Twin wyposażona jest w silnik o pojemności 998 cm3 co sprawia, że motocykl ten ma duży zapas mocy, który sprawdzi się w każdych warunkach nawet tych najtrudniejszych, silnik jest chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8- zaworowy, rzędowy, 2 cylindrowy. Honda Africa Twin dysponuje następującymi parametrami mocy, która generowana jest z pojemności 998 cm3, koni mechanicznych jest 95 KM co przekłada się na 98 Nm.

Honda Africa Twin wyposażona jest dodatkowo opcjonalnie w automatyczną skrzynie biegów DCT Dual Clutch Transmission, jest to 6-stopniowa skrzynia automatyczna DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych oraz nieutwardzonych.

DSM: Jaka jest idea i cel projektu Motoambulans?

BK: Jednoślad – Motoambulans dojedzie szybciej do poszkodowanego w wypadku, dzięki czemu rozpoczynamy udzielanie wykwalifikowanej pomocy medycznej wcześniej niż Karetka Ambulans. Zwłaszcza przy zatorach drogowych będących konsekwencją wypadku, najskuteczniejszym rozwiązaniem okazuje się połączenie zalet ambulansu i motocykla.

Jednoślad jest w stanie skutecznie omijać uliczne korki, przeciskać się pomiędzy innymi pojazdami, korzystać z alternatywnych dróg czy chodników i docierać do miejsca wypadku znacznie szybciej niż klasyczny ambulans. Dzięki odpowiedniemu systemowi bagażowemu, motocykl jest w stanie zabrać taki sam podstawowy sprzęt ratunkowy co karetka.

Ratownik-motocyklista jest więc w stanie rozpocząć niesienie pomocy przed dotarciem samochodowego ambulansu, co w znaczący sposób zwiększa szanse poszkodowanego. Po dotarciu karetki i pozostałej części zespołu ratowników, możliwy jest transport pacjenta i dalsze udzielanie mu pomocy już w samochodzie.

DSM: Wspominałeś o wyposażeniu motocykla - jakie akcesoria znalazły się na Motoambulansie?

BK: W skład wyposażenia jakie zostało zamontowane na naszym motocyklu wchodzą m.in: gmole dedykowane do Honda Africa Twin 1000L DCT, zestaw kufrów wraz z uchwytami i zestawem do montażu (pakiet bagażowy), stopka centralna, nakładka stopki bocznej (poszerzenie), zestaw podwyższający kierownicę - wybraliśmy akcesoria marki SW-MOTECH.
Dodatkowo zainstalowany zostanie zestaw lamp ostrzegawczych i syren, czyli lampy ostrzegawcze diodowe punktowe, kierunkowe, głośniki motocyklowe, syrena motocyklowa oraz motocyklowy generator sygnałów.

DSM: Dwa słowa podsumowania dla naszej społeczności?

Motoambulans.pl wspiera inicjatywę wykorzystywania motocykli do ratownictwa medycznego oraz popularyzuje ideę wdrożenia motoambulansów w Polsce, dzięki swojemu Motoambulansowi Honda Africa Twin.

Jeżeli jesteście zainteresowani rozwojem ratownictwa motocyklowego w Polsce, lubicie motocykle, chcecie być Ratownikami, którzy jeżdżą na motocyklu, lubicie nieść pomoc innym - pomóżcie nam promować ideę Motocykla Ratunkowego.

Czytaj dalej

Motocyklista jadąca ulicą w kasku, okularach przeciwsłonecznych i skórzanej kurtce, po bokach jadące samochody, w tle wieżowce i drzewa
Motor BMW R1200GS wyposażony w kufry SW-Motech Trax ION