Porady

Jak poruszać się po pasach ruchu. 7 wskazówek

Motocyklista jadąca ulicą w kasku, okularach przeciwsłonecznych i skórzanej kurtce, po bokach jadące samochody, w tle wieżowce i drzewa

Pozycja motocykla na pasie ruchu ma ogromne znaczenie. Inaczej niż samochód, motocykl musi zająć inną część pasa w zależności od sytuacji, w jakiej się znajduje. Od tego zależy nie tylko bezpieczeństwo motocyklisty, ale również współpraca z innymi uczestnikami ruchu

To na kierowcy motocykla ciąży odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo. Liczenie na spostrzegawczość innych kierowców jest co najmniej lekkomyślne. Dlatego właśnie warto poznać kilka wskazówek dotyczących tego jak zabezpieczyć się przed niebezpieczeństwem podczas korzystania z pasów ruchu. 

1. Trzy pozycje

Ze względu na niewielką szerokość motocykla, możemy mówić o jego trzech pozycjach na pasie ruchu - prawej, środkowej i lewej. W zależności od sytuacji, należy zająć jedną z nich. 

2. Stwórz bufor

Jedź tak, aby dookoła twojego motocykla był wirtualny bufor, czyli przestrzeń, która pozwoli ci na reakcję w krytycznej sytuacji. Unikaj zatem nie tylko siedzenia na ogonie, ale także przejeżdżania zbyt blisko innych pojazdów. Jeśli wyprzedzasz kierowcę samochodu na drodze wielopasmowej, zajmij lewą część własnego pasa. Jeśli ktoś wyprzedza ciebie z lewej, zajmuj prawą część pasa. W ten sposób stworzysz sobie przestrzeń na ewentualną reakcję. Pamiętaj, że lusterka samochodów mają martwe pole - kierowca może nieświadomie wjechać na twój pas.

3. Daj się zauważyć

Zajęcie odpowiedniego miejsca na pasie ruchu pozwoli innym kierowcom dostrzec cię odpowiednio wcześniej. Jadąc za samochodem, postaraj się, by jego kierowca widział światło reflektora twojego motocykla w jednym z lusterek. Najlepiej jeśli jest to lusterko wsteczne, ale jazda środkiem pasa niesie ze sobą ryzyko trafienia na smugę oleju. 

4. Pamiętaj o martwym polu

Martwe pole to obszar, którego kierowca nie widzi w lusterku ani w bocznej szybie. Bez problemu mieści się tam nawet duży motocykl, dlatego tak ważne jest odpowiednie ustawienie podczas wyprzedzania. Zbliżając się do pojazdu, który chcesz wyprzedzić, ustaw się tak, by kierowca widział cię w lusterku. Na drodze wielopasmowej zajmij prawą stronę pasa, a następnie, przed wjazdem w martwe pole, lewą. Na drodze dwukierunkowej przed wyprzedzeniem zajmij lewą stronę pasa, a przed wjazdem w martwe pole, zajmij lewą stronę jezdni, którą wyprzedzasz. Dzięki takim zabiegom kierowca nie tylko dostrzeże cię w lusterku, ale także zauważy ruch, co na pewno zwróci jego uwagę.

5. Weź pod uwagę ryzyko

Największym problemem w ruchu ulicznym jest to, że pojazdów jest zwykle bardzo dużo. Stosowanie wymienionych zasad może być zatem mocno utrudnione, zwłaszcza, że wielu kierowców porusza się dość nonszalancko. Podczas planowania ścieżki przejazdu pamiętaj jednak przede wszystkim o buforze - to od przestrzeni wokół ciebie zależy twoje bezpieczeństwo. Kierowcy zapominają o kierunkowskazach, rozmawiają przez telefon, mogą się zamyślić. 

6. Rozmawiaj językiem pojazdów 

Zawsze poruszaj się tak, by inni kierowcy mieli możliwość prawidłowego odczytania twoich intencji na drodze. Nie chodzi tylko o używanie kierunkowskazów, ale o maksymalnie płynną jazdę - wcześniejsze hamowanie, podjeżdżanie do osi jezdni przed wykonaniem lewoskrętu, czy inne podobne zachowania, które kierowcy mogą bez problemu zrozumieć. 

7. Trzymaj palce na klamce hamulca

Od startu do zatrzymania, przez cały czas jazdy trzymaj dwa palce na klamce hamulca. Dlaczego? Czas potrzebny na ich podniesienie z manetki, położenie na klamce i jej naciśnięcie to nawet pół sekundy. Kiedy palce są zmarznięte, nawet jeszcze dłużej. To opóźnienie może okazać się krytyczne kiedy ktoś nagle wyjedzie ci przed koło.

Czytaj dalej

Motocyklista w odzieży Shift siedzi na motocyklu off roadowym
Czerwony motocykl z kuframi na bagażniku i żółtym kaskiem zawieszonym na kierownicy, stojący na leśnej drodze, obok drzewa i pagórki