Pierwszy strój motocyklowy jest podwójnie ważny – po pierwsze chroni przed konsekwencjami upadku, po drugie pomaga kształtować niezbędne nawyki, kluczowe dla bezpieczeństwa.
Producenci i sprzedawcy osiągają w tworzeniu opisów własnych produktów wyżyny kreatywności. Początkujący motocyklista, który nie zna przecież jeszcze własnych preferencji, może mieć kłopot z wyborem odpowiedniego stroju motocyklowego.
Na szczęście wraz z wymaganiami motocyklistów i postępującą świadomością bezpieczeństwa, rosną także standardy jakościowe odzieży i kasków. Dziś nawet najtańsza odzież reprezentuje bardzo wysoki poziom, co oznacza, że można ubrać się na motocykl ładnie i bezpiecznie w rozsądnej cenie.
1. Kask jest najważniejszy
Kask to nie tylko jedyny wymagany prawem element stroju motocyklisty. To także kluczowa część naszej ochrony biernej. Głowa jest najbardziej newralgicznym elementem naszego organizmu ? to tam znajduje się mózg, czyli komputer zawiadujący wszystkim, co dzieje się w naszym ciele. Warto sporą część kwoty przeznaczyć na jak najlepszy kask. Nigdy nie kupuj kasku używanego, nawet dobrej marki. Nie wiesz co się z nim działo wcześniej.
2. Kurtka i spodnie nie muszą być drogie
Jeśli dobrze zarabiasz i nie boli cię wydatek 4000 zł na komplet kurtka i spodnie, zainwestuj w topowe marki - Held czy RST. Jeśli ta kwota przekracza twój budżet, bez problemu znajdziesz coś, co przy niższej cenie, nadal jest bardzo dobrej jakości. Tylko najtańsze modele pozbawione są membrany czy ocieplenia, ale nawet w nich zastosowana jakość jest więcej niż dobra.
To jedna z wielkich zalet dynamicznego rozwoju rynku motocyklowego. Dawne siermiężne wzory i materiały odeszły w niepamięć. Marki takie jak Ozone czy Rebelhorn, mimo niskiej ceny, oferują naprawdę dużo. O czym pamiętać? O dokupieniu protektora na plecy, większość kurtek ma zamiast niego zwykłą piankę!
3. Buty: tylko motocyklowe i wodoodporne
Jazda motocyklem w cywilnych butach to proszenie się o poważną kontuzję. Całkowity brak protektorów oznacza, że podczas niegroźnego upadku czy ślizgu stopa nie będzie w żaden sposób chroniona. Leczenie uszkodzonej stopy i rehabilitacja to zaś kosztowny i długotrwały zabieg. Najgorsze są trampki i buty sportowe, ale nawet obuwie z wysoką cholewą nie ochroni przed urazami. Warto także zadbać o ochronę przed deszczem. Mokry but bardzo długo schnie, wydziela nieprzyjemny zapach i szybciej rozwijają się w nim bakterie i grzyby. Jeśli zdecydujesz się na buty pozbawione ochrony przed deszczem, zaimpregnuj je dobrym impregnatem.
4. Rękawice koniecznie z protektorami
Rękawice bez palców albo rękawice narciarskie nie nadają się na motocykl. Te właściwe mają protektory - przynajmniej na kostkach i wewnętrznej stronie dłoni. Chodzi o to, by podczas upadku dłoń miała zapewniony poślizg. Jeśli nagle się zatrzyma na asfalcie, przeciążenie łatwo złamie delikatne kości.
Czytaj też: Strój na motocykl szosowo-turystyczny
5. Dodatki: bardzo ważne
Początkujący motocykliści zapominają często o bieliźnie termoaktywnej, która znacznie podnosi komfort podróży. Dzięki skutecznemu odprowadzaniu potu z powierzchni skóry, nasz organizm nie przegrzewa się podczas upałów i nie wychładza podczas chłodów.
Ważna, zwłaszcza w słoneczne dni, jest również ochrona szyi specjalnym kołnierzem. Podczas jazdy długotrwałe wystawienie karku na działanie promieni słonecznych może spowodować udar słoneczny. Z kolei jazda z odsłoniętą szyją może zakończyć się bólem gardła i zatok.
6. Dopasowanie to podstawa
Nawet najlepsza ochrona nie spełni swego zadania, jeśli będzie źle dopasowana. Za duży kask, kurtka czy spodnie dadzą złudne poczucie bezpieczeństwa, a w krytycznej sytuacji po prostu nie zadziałają. Dowiedz się jak dopasować kask i odzież, słuchaj rad sprzedawców.
Pamiętaj, że inny typ ochrony stosuje się podczas jazdy offroadowej, inny zaś kiedy jeździsz po asfalcie. Te dwa typy nie działają wymiennie, ponieważ przystosowane są do całkowicie odmiennych scenariuszy upadków.