Chcesz rozpocząć swoją przygodę z enduro? Obejrzyj nasz film, jaki motocykl dobrać na początek przygody z enduro i odkryj, jakie są różnice pomiędzy motocyklami enduro a motocross!
Wysokość opony w motocyklach enduro i motocross
Motocykle do enduro i do motocrossu różnią się od siebie. Jakie to są różnice? Marcin z Enduro Krzeszowice przybliży Wam temat! W motocyklu crossowym opony mają niższy twardy profil. Kostki również są twarde. Opona jest wysoka. Ma 19 cali - w przeciwieństwie do motocykla enduro, w którym jest to 18 cali. Nie bez przyczyny! Wysoka opona w crossie ma znacznie więcej miejsca do pracy. Z kolei w motocyklu enduro opona musi być niska i twarda, dużo miejsca do pracy nie jest tu potrzebne. Dla lepszego zrozumienia tej różnicy, Marcin z Enduro Krzeszowice, opisuje to przykładowo:
Znając tor, na którym jeździmy kilkukrotnie, uczymy się jego układu. Jadąc z pamięci na terenie, na którym trenujemy offroad, wiemy na przykład, że jeśli przed nami jest hopka, na którą najlepiej najechać 60 km/h, na czwartym biegu, aby polecieć 50 metrów, potrzebujemy twarde zawieszenie i niskie opony, które kleją się do terenu, a nie miękkie, które będą się od niego odbijać. Na torze to sytuacja idealna.
W enduro, z kolei, opona musi być duża, aby najechała na skałę. Nie musi się kleić do perfekcyjnie przygotowanego toru, gdyż nigdy na trasie enduro, nigdy nie wiadomo, co czeka w terenie za zakrętem. Może to być zwalone drzewo, przy którym podnosi się koło i przejeżdża nad nim, a może to być twarda skała.
Zawieszenie i wydech w motocyklach enduro i motocross
W motocyklach enduro zawieszenie jest miękkie, w crosówkach twarde, stworzone do dużych prędkości. Różnicę znajdziecie również w wydechu motocykli. Wydech w enduro jest znacznie cichszy niż w crossie. I jest to uzasadnione! Na torze ilość głośnych dźwięków nikomu nie przeszkadza, a w enduro, jeżdżąc w terenie, lepiej nie robić niepotrzebnego hałasu.
Silnik w enduro i motocross
Silnik w enduro ma długi zakres obrotów, co umożliwia łatwe ustawienie się przed krótką przeszkodą, a także płynne ruszenie, bez zerwana trakcji. W crossówce sprzęgło zrobione jest sportowo, co uniemożliwia zastosowanie takiego samego manewru.
Czytaj też: Jaki kask na crossa
Mieliśmy również przyjemność testowania modeli motocykli KTM 150 EXC TPI, KTM 250 EXC TPI oraz KTM 300 EXC TPI. Jakie są nasze wrażenia? Sprawdźcie!
KTM 250 i KTM 300 mają te same silniki. Ich części będą więc wymienne. Jednak większa moc silnika jest trudniejsza do opanowania, zwłaszcza na trasach z dużą liczbą różnego rodzaju zakrętów. Na start najlepiej sprawdzi się KTM 150, w którym silnik jest inny. Ma większy zakres obrotów i, pomimo mniejszej pojemności, jest znacznie lżejszy w jeździe offroadowej.
Dzieje się to nie ze względu na jego wagę, ale bardziej przyjazny charakter. Doskonale sprawdzi się dla osób początkujących, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z offroadem. Zdecydowanie polecamy go również na start dla motocyklistów szosowych, którzy przesiadają się ze swoich maszyn. Pomimo przyzwyczajenia do styczności z twardym asfaltem i większą mocą silnika, nie ma co wsiadać na KTM 250 i KTM 300, gdyż są one znacznie trudniejsze do prowadzenia, aniżeli KTM 150.