Motocykle

Rodzaje opon motocyklowych. Część 1 - opony szosowe

Zbliżenie na Oponę motocyklową oraz but motocyklisty

Wybór właściwych opon motocyklowych to temat dotyczący coraz większej liczby motocyklistów. Definitywnie kończy się czas nacinanych żyletkami używek. Klikaj.

Zasłużenie odchodzi czas używanych opon motocyklowych jako najczęściej wybieranego ogumienia. Wzrost świadomości roli opon dla bezpieczeństwa oraz bardziej przystępne ceny dokonały małej rewolucji. Zrodziły także pewien problem.

Do niedawna wybór opon motocyklowych sprowadzał się do znalezienia odpowiedniego rozmiaru, który zresztą też niekiedy traktowany był z pewną tolerancją. Typem ogumienia tylko nieliczni zawracali sobie głowę.

Motocyklista na trasie

Obecnie sklepowe półki uginają się pod ciężarem dobrej jakości opon motocyklowych, a wybór właściwych może przyprawić o ból głowy. Jak zatem wybrać odpowiednie ogumienie do motocykla? W pierwszej części zajmiemy się oponami szosowymi.

Wybieramy opony motocyklowe. Typ jednośladu i styl jazdy

Wybierając odpowiednie opony motocyklowe, musimy określić typ pojazdu. Biegunami wyboru są turystyka i sport. Innego ogumienia będziemy potrzebowali do turystycznego boksera BMW R1250RT, a innego do Yamahy R1. Zdefiniowanie tego jest niezwykle istotne.

grupa motocyklistów na drodze

Swój styl jazdy również powinniśmy określić według zaprezentowanego powyżej podziału. Jeżeli jeździmy w długie trasy i ciesząc się widokami, nie nadużywamy mocy silnika - potrzebujemy raczej opon turystycznych. Jeżeli natomiast interesują nas wyłącznie zakręty i pełna rura - powinniśmy wybrać bardziej sportowe ogumienie.

Cechy motocyklowych opon turystycznych

Motocyklowe opony turystyczne konstruowane są przez producentów do pokonywania długich dystansów, w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Muszą zapewnić świetną przyczepność zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze. W lipcowym upale i w marcowym deszczu. Najczęściej wykonywane są w technologii jednoskładnikowej lub ewentualnie tylne opony mogą mieć środkową część z twardszej i wytrzymalszej mieszanki.

Motocyklista na drodze polnej. Na motocyklu znajdują się kufry

Kolejna ważna cecha to stosunkowo niska temperatura pracy. Nawet jeśli opona podczas jazdy pozostanie chłodna, musi zapewnić odpowiedni poziom przyczepności, gwarantujący bezpieczeństwo. To idealny wybór dla motocyklowych podróżników, jeżdżących z dużym marginesem bezpieczeństwa. Modele opon turystycznych to kolejne generacje Pirelli Angel, Michelin Pilot Road, Continental ContiRoadAttack, Metzeler Roadtec i Bridgestone BT.

Sportowe opony motocyklowe

Do szosowej jazdy sportowej na szybkich motocyklach warto wybrać opony czerpiące z technologii wyścigowej. Producenci oferują ogumienie typu Pirelli Diablo Rosso i Diablo Rosso Corsa, Michelin Pilot Power, Dunlop SportSmart TT, Continental ContiSportAttack, Metzeler Sportec i Bridgestone S. To opony, które zapewniają przyczepność charakterystyczną dla wyczynowych modeli sprzed dekady, dostępną w cywilnym, codziennym użyciu.

Motocyklista na motocyklu na drodze w tle góry i morze

 Za cenę dość niewielkiej trwałości, w skrajnych przypadkach nawet 4-6 tys. km, oferują doskonałe właściwości na suchym, ciepłym asfalcie. Pamiętać należy jednak o ich niskiej przydatności na mokrych i zimnych nawierzchniach. Są tworzone z wykorzystaniem mieszanek o różnych parametrach, twardszych w środkowej części i typowo wyścigowej na brzegach bieżników.

Tylna opona Pirelli Diablo Rosso Corsa II ma pięć rozmaitych stref charakterystyki mieszanki na powierzchni bieżnika. Pozwala to na uzyskiwanie kątów złożenia motocykla w zakrętach niemal tak znacznych, jak w wyścigach GP. Wadą tego typu opon jest konieczność utrzymywania ich w odpowiednim zakresie temperatur. Stąd, wyposażanie w nie motocykla, który służy do spokojnej turystycznej jazdy, jest nie tylko pozbawione sensu ekonomicznego, lecz także zagraża bezpieczeństwu motocyklisty.

Opony szosowo-torowe. High-tech nie dla każdego

Motocykliści, którzy korzystają z torów wyścigowych, potrzebują czegoś więcej. Istnieją opony o cechach ogumienia wyczynowego, pozwalające na używanie go również w cywilnej jeździe szosowej. To seria Supercorsa włoskiego Pirelli, Bridgestone Battlax Racing Street RS, Dunlop Sportmax GP Racer D212 czy Michelin Power RS.

To profesjonalne opony dla najlepszych kierowców, umiejących świadomie wykorzystywać ich doskonałe parametry. Zdecydowanie należy natomiast odradzić zastosowanie tego typu opon do codziennej jazdy szosowej. Ten rodzaj opon eksploatowany w warunkach niedogrzania może być bardzo niebezpieczny. Parametry ich przyczepności bywają zdradliwe.

Motocyklista na trasie w górach

Właściwie dobrane, wysokiej klasy opony motocyklowe stanowią klucz do pełnej satysfakcji eksploatacji jednośladowej maszyny. Pamiętajmy o przeznaczeniu rozmaitych typów ogumienia i unikajmy używania opon niezgodnie z ich przeznaczeniem. Chodzi tu przecież o nasze bezpieczeństwo.

ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI

Pamiętaj opisane w tekście produkty są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.

SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ

Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.

Czytaj dalej

motocyklista stoi przy motorze w odzieży Rebelhorn
motocyklista stoi przy motorze w odzieży Rebelhorn