Motocykle

Renowacja motocykla - ratujmy stare maszyny

czerwony motocykl przy latarni miejskiej z tabliczką na przednim kole z napisem 1947

Moda na stare motocykle i poddawanie ich renowacji ratuje stare jednoślady.

Coraz częściej w sieci pojawiają się pytania o warsztaty naprawiające i dokonujące renowacji starych motocykli. Rośnie też liczba pasjonatów umiejących dać nowe życie zabytkowym maszynom. Co ważne, nie dotyczy to wyłącznie budowania pojazdów typu custom, ale też przywracania stanu fabrycznego zabytkowych motocykli.

Cenniki renowacji starych motocykli, obejmujące mniej lub bardziej kompleksowe remonty, bywają zróżnicowane. Wszystko zależy od determinacji właściciela. W końcu uratowanie metalowego rumaka od śmierci w skupie złomu powinno być nagradzane najwyższym państwowym odznaczeniem.

Renowacja motocykla — zabiegi ratujące motocyklowe życia

Na czym polega renowacja motocykli? Są to z reguły zabiegi odtwarzające pierwotny stan elementów. Zadania stawiane przed osobami remontującymi motocykle bywają karkołomne. Jak naprawić ramę pamiętająca czasy międzywojenne, jeśli przez dekady korozja zniszczyła jej spore fragmenty? Oczywiście chodzi o naprawę, która zachowa maksymalnie wiele pierwotnego materiału.

Jak przywrócić do stanu używalności mechanizmy, których części składowe są dziś niemal osiągalne? Gdzie poszukiwać przedwojennej dokumentacji technicznej?

Wyzwania, jakie stają przed cudotwórcami podejmującymi się odrestaurowania starych motocykli, każą im niejednokrotnie wejść w rolę konstruktorów z dawnych lat. Trudno się więc dziwić, że cenniki usług zawierają czasami pozycje, zdolne przyspieszyć puls ministra finansów.

Jakie motocykle warto poddać renowacji i remontom?

Decydując się na renowację starego motocykla, należy zastanowić się nad swoją determinacją. Ile pieniędzy, czasu i nerwów gotowi jesteśmy poświęcić. Jeżeli czujemy, że nasze zasoby są ograniczone, ograniczmy również aspiracje. Może nie Sokół 600 a poczciwa WSK 125 będzie mogła zostać celem naszych zabiegów. Zapewne w niejednym garażu, ukrywają się części motocyklowe, cenne jak katalizator na skupie złomu.

stary motocykl zbliżenie na przód z tablicą rejestracyjną

A może japończyk z lat 80. mógłby okazać się doskonałym obiektem snów w letnie i zimowe garażowe noce? Niektóre modele ze wskazanego okresu i wspomnianego miejsca bywają naprawdę niezwykle interesujące. Moto Guzii z Kraju Kwitnącej Wiśni, czyli Honda CX500; dalekowschodni myśliwiec — Kawasaki GPZ900R lub objawiona dekadę przed swoimi czasami Yamaha FZR1000. Uratowanie od pocięcia na żyletki takiego skarbu to wyraz najwyższej klasy człowieczeństwa.

Jeszcze łatwiej i taniej byłoby poddać renowacji motocykl typu Junak (w klasycznej polskiej wersji) lub choćby swojską w niektórych rejonach WueSKę. Chyba że kogoś odwiedzie od roli kustosza muzeum technologii PRL słynny iskrownik lub prądnica szczecińskiego motocykla albo piekielna moc pojazdu WSK.

Jakie czynności wykonuje się najczęściej, dokonując renowacji motocykli?

Renowacja motocykli to najczęściej piaskowanie, spawanie, szlifowanie, malowanie, czyli zadania relatywnie łatwe. Ale to także dorabianie tłoków, pierścieni czy koszyków sprzęgieł. Oczywiście bywają też pojazdy wymagające troski innych specjalistów. Czasami pewne elementy potrzebują chromowania. Możliwe, że konieczne okażą się poszukiwania niezbędnych części na innych kontynentach. Nigdy nie jest łatwo.

Renowacja starych motocykli to zaszczytne zadanie ratowania śladów naszej wspólnej przeszłości. Historii tych dokonań świata, które są nam — motocyklistom szczególnie bliskie. Ratujmy stare motocykle!

Czytaj dalej

motocyklista ubrany na czarno w kasku Arai
Srebrny motocykl honda prezentowany bokiem na szarym tle