Porady

Pierwszy motocykl na kategorię A. Jak go wybrać?

Motocyklista w drodze w kasku i skórzanym kombinezonie, w tle padające schodnie i dalsza część drogi oraz jesienny las

Różne typy motocykli przeznaczone są do różnych zastosowań. Motocykl crossowy jest skonstruowany i jeździ inaczej niż cruiser czy superbike. Wybierając sprzęt dla siebie musisz od razu zdecydować jaki typ motocyklowej frajdy najbardziej ci odpowiada. Na początku może się to okazać bardzo trudnym zadaniem, bo, nie mając doświadczenia, wybieramy oczami. Konsekwencją złego wyboru będzie niezadowolenie i frustracja.

Jaki motocykl na początek?

Zadaniem pierwszego motocykla jest zatem oswojenie się z tą formą podróżowania i skonfrontowanie własnych oczekiwań z realiami. Na podstawie doświadczenia zdobytego na pierwszym sprzęcie, będziesz mógł zdecydować w którą stronę potoczy się twoja motocyklowa przygoda.

Jeśli masz już kategorię A, na początek w zupełności wystarczy naked o pojemności około 500 cm3. Najczęściej wybieranymi modelami są Suzuki GS500, Kawasaki ER5, Honda CB500. Jeśli wolisz cruisery czy choppery, pomyśl nad Yamahą Virago 535. Moc takiego motocykla dla początkującego będzie więcej niż wystarczająca, a sam motocykl, z uwagi na niewielką wagę, bardzo poręczny. 

Kupno motocykla używanego jako pierwszego ma swoje niepodważalne zalety. Po pierwsze motocykl taki jest tańszy od nowego, zarówno w zakupie, jak i w serwisowaniu. Jeśli po roku - dwóch okaże się, że taki typ jednośladu ci nie odpowiada, nie zostaniesz z kłopotliwym kredytem. Poza tym pierwszy motocykl dość często ląduje na glebie - najczęściej są to przewrotki parkingowe, ale w przypadku starszego motocykla bolą znacznie mniej niż w nowym sprzęcie.

Motocykl typu naked

Dlaczego na pierwszy motocykl najlepszy jest naked? Po glebie parkingowej uszkodzisz zapewne tylko kierunkowskaz i lusterko. Jeżeli przewrócisz sporta albo turystyka czekać cię będzie naprawa plastików, a to spory wydatek. 

Dobrym pomysłem po zakupie pierwszego motocykla będzie doposażenie go w akcesoria ochronne - crash pady lub crash bary (gmole). Ich ceny nie są wygórowane, a wydatek taki potrafi uchronić przed kosztownymi naprawami motocykla po każdorazowej glebie. Jeśli lubisz podróżować gdzieś dalej, warto pomyśleć o akcesoriach turystycznych - szybie, sakwach  lub tankbagu, do których zmieścisz bagaż.

Świeżo zakupionym motocyklem trzeba się troskliwie zająć. Sam zakup to dopiero początek, równie istotne jest by dokładnie sprawdzić jego stan techniczny i usunąć wszelkie usterki, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu. O dobrego mechanika warto popytać znajomych motocyklistów i poszukać na forach. 

Najważniejsze elementy, które powinieneś sprawdzić to opony, układ hamulcowy, zawieszenie, układ elektryczny i silnik. W nowo zakupionym motocyklu warto wymienić płyny eksploatacyjne (olej, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy) i napęd. Dobrze zaopiekowany motocykl odwdzięczy się pewnym, bezpiecznym prowadzeniem i bezproblemową eksploatacją.

Czytaj dalej

projektantka w czasie wizyty w siedzibie rst moto w anglii, widać monitor z projektem kombinezonu rst i siedzącą tyłem kobietę
projektantka w czasie wizyty w siedzibie rst moto w anglii, widać monitor z projektem kombinezonu rst i siedzącą tyłem kobietę