Rodzina sportbike'ów firmowanych literą R ma dla Yamahy szczególne znaczenie. Od lat motocykle z tej rodziny wygrywają w najbardziej prestiżowych rywalizacjach na świecie, co w oczywisty sposób przekłada się na zainteresowanie nabywców. A zwycięstwa nie biorą się znikąd – to właśnie sportowe modele serii R od zawsze są awangardą technologiczną japońskiego koncernu.
Sportbike na kategorię B
Nowa R125 to sportbike pełną gębą i tylko bardzo wprawne oko dostrzeże, że do napędu wykorzystano silnik, którego parametry umożliwiają prowadzenie tego jednośladu osobom z prawem jazdy kategorii B. Jednocześnie Yamaha do granic możliwości wykorzystała te parametry – do dyspozycji kierującego są wszystkie z 15 KM legalnie dostępnych na kat. B.
Yamaha R125 – inspiracje sportowymi motocyklami
Inspiracji dla designu nowej R125 nie trzeba szukać – od razu rzuca się w oczy uderzające podobieństwo do R1. To oczywiście nie wada – w końcu, mimo skromnej pojemności, R125 należy do rodziny sportów, więc zbliżone rysy nie są wadą, lecz cechą. Ale R1 to nie jedyny motocykl, którego ślady odnajdziemy w R125. Charakterystyczny soczewkowy reflektor przywołuje na myśl R7, zaś rama Deltabox jasno pokazuje rodowód motocykla.
Nietypowe rozwiązania w Yamaha R125
Producent poprawił w R125 zawieszenie oraz elektronikę. W stodwudziestcepiątce zamontowano udoskonalony system kontroli trakcji, jest także możliwość zamontowania opcjonalnego quickshiftera. Kokpit to teraz kolorowy 5-calowy wyświetlacz TFT z możliwością sparowania ze smartfonem. Takie wyposażenie jest typowe dla znacznie droższych modeli, w motocyklu klasy 125 cm3 to rzadkość.
Najmocniejszy motocykl 125?
Najważniejsze w sportowym motocyklu jest jednak serce, a to, jak na tę klasę, jest naprawdę imponujące – silnik 125cm3 rozwija moc 15 KM przy 10 000 obr/min i osiąga 11,5 Nm przy 8000 obr/min. Lubi więc wysokie obroty, jak na silnik sportbike'a przystało – z pewnością będzie świetnym wyborem dla początkującego fana torowania. Sprzęt toczy się na oponach Michelin Pilot Street w rozmiarach 100/80-17 z przodu i 140/70-17 z tyłu. Z przodu zastosowano pojedynczą tarczę hamulcową o średnicy 292 mm, z tyłu 220 mm. Wysokość siedzenia to 825 mm.
Yamaha R125, zgodnie z zapowiedziami, pojawić się ma w salonach w lutym 2023 r.