125 ccm czy skuter - co wybrać?
Motocykle o pojemności skokowej 125 cm3 oraz skutery to pojazdy służące zazwyczaj do zadań typowo użytkowych. Bez względu na to, czy chodzi o dojeżdżanie do pracy, czy o wykonywanie jej jako miejski kurier, użytkownicy maszyn wspomnianej kategorii z reguły nie wiążą się z nimi emocjonalnie tak, jak motocyklista może związać się z ukochanym plastikowym pociskiem lub ociekającym chromem cruiserem.
Oczekiwania, które kierują poszukiwania przyszłego nabywcy w rejony 125-tek bądź skuterów, to zwykle łatwość przeciskania się przez korki, chęć uniknięcia problemów z parkowaniem, relatywnie niskie koszty generowane przez tego typu rozwiązanie, a także niejednokrotnie możliwość poruszania się takim jednośladem na podstawie uprawnień wynikających z posiadania prawa jazdy kategorii B.
Na czym w takim razie oprzeć wybór pomiędzy motocyklem o pojemności skokowej 125 cm3 a skuterem z podobnym silnikiem? Wbrew pozorom nie powinien on rodzić problemów. Są to dwie grupy pojazdów, zbudowane w oparciu o zgoła odmienne koncepcje użytkowania.
Dla kogo motocykle o pojemności skokowej 125 cm3
Motocykle o pojemności skokowej silnika 125 cm3 to maszyny zbudowane w oparciu o założenia dotyczące także większych jednośladowych konstrukcji. Technika jazdy i wymagania stające przed osobami decydującymi się na prowadzenie takich pojazdów odpowiadają, w co prawda mniejszej skali, temu, czego wymagają znacznie potężniejsze motocykle. Za cenę wykonywania podczas jazdy większej liczby czynności, kierowca otrzymuje namiastkę tego, czym jest motocyklizm. Tego, co każe setkom tysięcy ludzi na całym świecie, podróżować na dwóch kołach. Mówiąc inaczej - wymagania większe, ale i fun niebagatelny.
Jeżeli ktoś chciałby tak prozaiczną czynność jak codzienny dojazd do pracy uatrakcyjnić poczuciem wolności, niezależności i dać wyraz dzikości swego serca (jakkolwiek to brzmi w kontekście podróży do miejsca zatrudnienia) - niech śmiało wybiera 125-tkę.
Zobacz artykuł: 5 najciekawszych nowych motocykli 125 ccm do 10.000 zł
Kto powinien wybrać skuter?
Skutery to bardzo dobry wybór jeśli chodzi o miejski środek transportu. Są jednocześnie pojazdami, które poza krótkim epizodem historycznym związanym z subkulturą modsów i jej biblią - filmem "Quadrophenia", nigdy nie wyszły w kategorii obiektu koncentracji emocji swych użytkowników poza poziom tramwaju lub miejskiego autobusu. To po prostu urządzenia, które mają służyć do przewiezienia swego, często nawet nie posiadacza a użytkownika, z punktu A do B. Stąd pełna minimalizacja wymagań stawianych kierowcy.
Bezstopniowe automatyczne układy transmisyjne lub coraz częściej napęd elektryczny nie wymagają w obsłudze znacznych umiejętności. Specyficzna konstrukcja, z nisko umieszczoną podłogą i rozbudowaną ochroną przed wiatrem, zapewnia relatywnie wysoki komfort.
Myślą przewodnią konstruktorów tych pojazdów jest koncepcja stworzenia takiego jednośladu, by użytkownik, który po wyjściu z pracy odjechał przez roztargnienie nie swoją maszyną, dostrzegł pomyłkę nie wcześniej niż po miesiącu. Ogromną zaletą skuterów jest możliwość pozostawienia kasku w schowku pod siedzeniem. Parkujesz i zapominasz, że byłeś motorowerzystą bądź motocyklistą.
By zrozumieć genialność tej koncepcji warto udać się do Rzymu lub innego wielkiego miasta na południu Europy. Tysiące ludzi, często nawet w eleganckich strojach biurowych, w ten właśnie sposób porusza się po ulicach. Jeśli nie czujesz potrzeby emocjonalnej więzi ze swoim pojazdem - wybieraj skuter. Będziesz zadowolony/a.