Większość czynności obsługowych powinno się wykonać jesienią. Umycie, nasmarowanie i wyczyszczenie różnych podzespołów po sezonie gwarantuje ich poprawne działanie na wiosnę. Nie od dziś wiadomo jednak, że nie każdy z nas jest tak obowiązkowy i skrupulatny, by - powiedzmy - 2 listopada powiedzieć sobie "koniec, już w tym roku nie jeżdżę". Tym sposobem wiele motocykli czeka na kolejną jazdę, która często nadchodzi dopiero wiosną.
Nie ma strachu! Nawet jeśli na wiosnę zapomniałeś nasmarować łańcuch, wymienić opony czy zrobić cokolwiek innego, co powinieneś, koniec zimy to ostateczny termin. Byle nie ropocząć sezonu z niesprawdzonym motocyklem.
1. Opony
Sprawdź czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, czy ich stan nie wymaga natychmiastowej wymiany - na przykład jeśli którykolwiek ze znaczników jest na równi z bieżnikiem lub na powierzchni gumy pojawiły się pęknięcia. Jeśli motocykl stał przez zimę na kołach, napompuj opony mniej więcej 20% ponad normę na 24 godziny. To powinno pomóc w wyprostowaniu ewentualnych odkształceń gumy. Ważne, by po upływie doby spuścić nadmiar powietrza.
2. Hamulce
Mała warstwa rdzy na tarczy nie jest niczym niepokojącym - zniknie po kilku hamowaniach. Klocki hamulcowe powinny mieć przynajmniej 1,5 mm grubości. Sprawdź stan przewodów hamulcowych i działanie hamulców - przewody gumowe parcieją i mają tendencję do puszczania ciśnienia. Nie zapomnij o sprawdzeniu poziomu i terminu wymiany płynu hamulcowego. Pamiętaj, że hamulce podczas pierwszych kilometrów nie będą tak skuteczne jak zwykle.
3. Napęd
Jeśli nie nasmarowałeś łańcucha przed zimowaniem, możesz mieć z nim teraz mnóstwo roboty. Czeka cię dokładne mycie naftą lub specjalnym środkiem, następnie dokładne smarowanie ogniwo po ogniwie. Jeśli masz centralną podstawkę, postaw na niej motocykl i sprawdź czy łańcuch nie zacina się na niektórych ogniwach. Sprawdź stan zębatek - ich zęby nie mogą być zakrzywione. Jeśli łańcuch jest bardzo pordzewiały, a ogniwa zablokowane, lepiej wymienić napęd.
4. Olej
Tutaj nie trzeba się zastanawiać - jeśli oleju nie wymieniłeś przed zimowaniem, koniecznie wymień go teraz. To samo dotyczy filtrów paliwa i oleju. Filtr powietrza też wymień, chyba, że masz taki, który wystarczy wyczyścić.
5. Linki i cięgła
Cięgło rolgazu to jedna z tych rzeczy, o których często się zapomina, a konsekwencje mogą być poważne - pewnie nie chciałbyś, żeby zerwała się podczas wyprzedzania. Sprawdź, czy rolgaz kręci się płynnie, bez żadnych zacięć. Jeśli nie, trzeba linkę nasmarować. To samo ze sprzęgłem, jeśli nie jest hydrauliczne.
6. Elektryka
Jeśli na zimę zostawiłeś akumulator w motocyklu, na bank będzie rozładowany, a niewykluczone że również do wymiany. Najlepszym rozwiązaniem będzie podłączenie go do automatycznej ładowarki - jeśli okaże się, że nie da się go naładować, będziesz musiał kupić nowy. Jeśli akumulator jest w miarę w porządku, sprawdź wszystkie światła, w tym działanie światła stopu dla obu hamulców, kierunkowskazy, pozycyjne, oświetlenie tablicy i kokpitu.